خبرگزاری کار ایران

فیلتر شنی استخری چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۴۳۳

فیلتر شنی یک سیستم فیلتراسیون زیست محیطی و بسیار مقرون به صرفه است که شامل روشی برای فیلتر کردن آب با کمک دانه هایی از مواد مختلف مانند شیشه و حتی فیلترهای کربنی است که ذرات دانه بندی شده با قطر های بسیار کوچک را حفظ نموده و تنها به مایعات اجازه می دهد که بدون حضور این رسوبات از فیلتر رد شوند.

به عبارت دیگر فیلتر شنی سیستمی است که فرآیند جداسازی آلاینده ها را انجام داده و برای جدا سازی جامدات موجود در آب استفاده می شود . به طور کلی استفاده از این سیستم  برای تصفیه فاضلاب ، استخرهای شنا، تصفیه آب زیرزمینی و غیره کاربرد دارد.

کارایی فرآیند به عوامل مختلفی مانند سرعت جریان آب یا گرانولومتری مواد فیلتر بستگی دارد.

این روش جداسازی فیزیکی با کمک گرانش بهترین عملکرد را دارد . اگرچه بسیاری از فرآیندهای تصفیه شنی به ویژه آنهایی که در سیستم های کوچک تر و سریع تر مانند استخر های شنا انجام می شوند ، با کمک پمپ های آب و مخازن فیلتراسیون عمودی کار می کنند و رسوبات را به سمت پایین هل می‌دهند.

این سیستم های فیلتراسیون به لطف دیواره دانه های ریز به حفظ ذرات کمک می کند . فیلترهای کربن فعال بوی بد آب که به دلیل وجود ذرات آلی و مواد شیمیایی مانند کلر است را از بین می برند.

یکی از ویژگی هاییکه خرید فیلتر شنی را توجیه می کند، عمر مفید آن است. لایه یا مواد دانه بندی شده فیلتر شنی باید هر از چند گاهی تعویض شوند عمر مفید تخمینی فیلتر شنی حدود دو سال است و برای تصفیه عالی فیلتراسیون زمانی که جریان آب مسدود شده یا سرعت آن بسیار کاهش می یابد ماسه باید جایگزین شود.

نحوه عملکرد فیلترهای شنی

اولین مرحله فیلتر کردن است. آب به مخزن یا پمپ فیلتراسیون جایی که از لایه های متفاوتی عبور می کند، تزریق یا ریخته می شود. سپس آب فیلتر شده و در خط لوله ذخیره می گردد.

مرحله دوم شستشو است. در این مرحله برعکس مرحله قبل عمل شده و مواد محبوس شده توسط لایه های فیلتر خارج می شوند.

آب دوباره تزریق می ‌شود و رسوبات و ماسه تا زمانی که آب شفاف شود خارج می گردند.

مرحله نهایی پاک کردن است که آب صاف شده مجدداً تزریق شده و فرآیند مجدداً انجام می شود تا زمانی که آب کاملاً شفاف و زلال شود.

انواع فیلتراسیون

- فیلتراسیون آهسته

در این فرایند یک بستر شنی از مواد فیلتر به جایی که آب جاری می شود اعمال می گردد . این کار در فرآیند های تصفیه آب انجام شده و آب به تدریج فیلتر می‌ شود.همچنین با روش های دیگری مانند لخته سازی برای ته نشینی آسان ذرات، افزایش اندازه و افزایش کارایی آن ها با رسوبات ریز همراه است.

- فیلتراسیون سریع

این سیستم برای تمیز کردن استخرها یا مخازن استفاده می‌ شود.

آب تحت فشار به داخل پمپ رانده شده و در آنجا توسط یک سری لایه با اندازه های مختلف گرانول فیلتر می شود و رسوبات را به دام می اندازد و آن ها را در پایین ذخیره می کند و در انتهای دیگر آب تمیز خارج می ‌شود.

فیلتراسیون چند لایه

این فرآیند فشار شامل عبور آب از لایه های فیلتر مختلف در بالا و پایین است. ایجاد یک اثر گریز از مرکز با سرعت بالا امکان جداسازی بهتر مواد را فراهم می کند.

تفاوت بین فیلتراسیون شنی سریع و آهسته چیست؟

فیلتر شنی آهسته علاوه بر روش حذف مکانیکی، مواد آلی بیولوژیکی را نیز تجزیه می کند و این به این دلیل است که فیلتر دارای یک زیست توده است اما شما نمی ‌توانید یک فیلتر شنی آهسته را شستشوی معکوس کنید زیرا پس از آن زیست توده از فیلتر خارج شده و اثر بیولوژیکی خود را از دست می دهد.

مزایای استفاده از فیلتر شنی برای استخر چیست؟

- فیلترهای شنی یک سیستم آسان برای استفاده هستند.

- این سیستم ها توانایی از بین بردن آلودگی ها و زباله های ریز و درشت موجود در استخر را دارند.

- نصب و بروزرسانی فیلتر های شنی نسبتا ارزان است.

- نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند.

- توسط این سیستم ها می توان رسوب زدایی، دگمیزاسیون و حذف آمونیاک از آب را انجام داد.

- فیلترهای شنی موجب کاهش تک ‌یاخته و باکتری ها در آب می شوند.

فیلتر شنی را از کجا بخریم ؟

با توجه به اهمیت فیلتر شنی در تصفیه آب استخر ، و تنوع آن لازم است حتما پیش از خرید ، مشاوره گرفته و متناسب با شرایط استخر ، بهترین گزینه را انتخاب کرد. 

فروشندگان با تجربه معمولا به دلیل آنکه طی سالها انواع فیلتر شنی را در استخر ها نصب کرده اند اشراف کاملی به نصب آن دارند. 

برخی افراد تمایل دارند ساخت استخر و نصب تجهیزات مختلف تصفیه آب ، رینگ جکوزی ، پمپ استخری و...  را از به پیمانکار واگذار کرده و خود نظارت کنند. در این حالت نیز لازم است از شرکتها و نمایندگی های معتبر ، کمک بگیرید. 

تاسیسات لطفی  ۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴

www.tmilofti.ir

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز