خبرگزاری کار ایران

پارک کوهستانی صفه

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۳۰۸

پارک کوهستانی صفه یکی از بهترین و محبوب ‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است. کوه صفه از رشته کوه‌های زاگرس بوده و دارای ۲۲۵۷ متر ارتفاع است.

این کوه درجنوب اصفهان قرارگرفته است. پارک صفه اصفهان علاوه بر جاذبه های طبیعی و چشم اندازشهرازبالای کوه دارای امکانات تفریحی و ورزشی مختلفی است. کوه صفه از محل سرچشمه گرفتن چشمه ‌ای به نام خاچیک آغازمی ‌شود. دراین قسمت سنگ کوه ازخاک جدا شده و دامنه کوه را تشکیل داده است. این کوه در انتها به فضای سنگی صاف و صفه مانندی رسیده و به همین دلیل کوه صفه یا صاف ( فضای تخت) نامیده شده است. دراین مقاله ازآس چارتر قصد داریم تا پارک زیبای کوهستانی صفه را به شما معرفی کنیم. برای رفتن به این جاذبه کوهستانی می توانید از سایت آس چارتر بلیط مشهد اصفهان را تهیه کنید.

تاریخچه پارک کوهستانی صفه

 دراطراف کوه صفه حفره‌هایی در سنگ وجود دارند که به عنوان استودان‌های زرتشیان معروف هستند. طبق گفته مورخان شیوه ساخت و معماری کوه پارک صفّه به زمان ساسانیان برمی گردد. چنان که گفته می شود درگذشته، مردم به عنوان پایگاه و مکانی برای پناه گرفتن از این کوه زیبا و پر صلابت استفاده می کرده اند. همچنین وجود مقبره شهدای گمنام در کوه صفّه باعث شده تا افراد زیادی را به خود جذب کند. پوشش گیاهی کوه صفه شامل گیاهان خودرو  و فصلی و فضاسازی ‌های شهرداری است.  انجیر وحشی و بادام وحشی از جمله گیاهان خودروی این منطقه است. انواع گل‌های فصلی، چمن، درختان و درختچه‌های دایمی نیز توسط شهرداری کاشته شده‌اند. در پارک کوهستانی صفه حیواناتی مانند خدنگ، روباه، شغال، خرگوش، انواع پرندگان  از خانواده گنجشک‌سانان، زاغ نوک سرخ، موش‌های دوپا، مار، عقرب، جوجه تیغی، کبک، تیهو، بزمجه و غیره زندگی می‌ کنند.

جاذبه‌های گردشگری  و تفریحات پارک کوهستانی صفه

گردنه باد

 گردنه باد نام دره ای در جنوب کوه صفه است که به گردنه باد مشهور است. ارتفاعات کوه صفه و کوه مشرف به سپاهان شهردر شمال وجنوب این گردنه قرار گرفته است. جهت بادهای اصفهان عموماً غربی وشرقی است، جریان باد در این نقطه متمرکزوشدید می ‌شود. درتمام فصول سال به ویژه پاییزو بهار شدت وزش باد در این منطقه کاملاً مشهود است.

باغ‌وحش

باغ وحش کوه صفه در بخش غربی آن بنا شده است. در این باغ حیواناتی مانند گراز، شتر، قوچ کوهی، کل و بز، میش، خرگوش، سگ، انواع پرندگان و … زندگی می‌ کنند.  مساحت باغ وحش صفه حدود 50000 مترمربع است. در این باغ وحش حوضچه‌ای کوچک با چند اردک، غاز و قو نیز وجود دارد.

شهربازی کوه صفه

شهربازی کوه صفه مکانی مهیج برای تمامی گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان است. ازجمله تفریحات و بازی‌های این شهربازی می‌توان ترامپولین، استخر توپ، هلیکوپتر، سفینه کودک، ماشین برقی، سالتو، فریزبی رنجر، کشتی بزرگ، سرسره بادی، مری گوراند ۶ نفره، کشتی دوازده نفره و قطار کودک چهار نفره را نام برد.

سینمای هفت بعدی  پارک کوه صفه

سینمای هفت بعدی پارک صفه یکی از تفریحات مهیج این مکان دیدنی است. این سینمای مجهز دارای صندلی‌های شتاب ‌دهنده همراه با جلوه‌های فیزیکی، حرکتی و حسی ویژه از قبیل باد، طوفان، حباب، پاشیدن آب، ایجاد رایحه، گرما، سرما وغیره است.

تله کابین پارک کوه صفه

کوه صفه دارای تله کابین مرتفع وجذابی است که از میان کوه‌ها عبورمی‌ کند. این تله کابین امکان تماشای منظره زیبای کوهستانی را برای گردشگران فراهم می ‌کند. تله کابین صفه دارای دو خط است. خط اول از دامنه کوه آغاز شده و تا گردنه باد بالا می ‌رود. این خط دارای ۵۰ کابین شش نفره بوده و طول مسیر آن ۱۹۰۰ متر است. خط دو تله‌ کابین به طول ۸۰۰ متر بوده و دارای ۱۰ کابین شش نفره است. این خط از گردنه‌ باد (ایستگاه دوم) تا قله کوه صفه را طی کرده و به قلعه تاریخی شاه ‌دژ می ‌رسد.

زیپ لاین و پل معلق پارک کوه صفه

زیپ لاین کوه صفه اصفهان یکی از جاذبه‌های تفریحی هیجان انگیز این پارک است. پل معلق هم در کناراین مجموعه مهیج قرار دارد.

قلعه دژ یا شاه دژ

قلعه دژیا شاه دژ یکی از جاذبه‌های گردشگری کوه صفه است. این بنای تاریخی دارای دیوارهای بلندی بوده و برای پنهان شدن سربازان و مردم و سهولت جمع آوری آذوقه در جنگ را فراهم می‌ کرده است. قلعه دژمشابه سبک معماری قلعه‌های دوران ساسانیان بوده و بخش‌های عمده آن تخریب شده است. قلعه شاه دژهمان قلعه دیو افسانه ای است که در کتابهای افسانه ای و تاریخی ازآن یاد شده است. بخش‌های مختلف این قلعه شامل شش دروازه، بیست برج نگهبانی، یک دیوار بزرگ، دیوارهای کوچک حفاظتی، قلعه کوچک سنگی، انبارهای آذوقه، وسایل جنگی و غیره است.

کوه صفه اصفهان، مکانی عالی برای کوهنوردان

کوه صفه اصفهان را می توان یکی از مکان های مورد توجه و محبوب اکثر کوهنوردان دانست. دراین کوه می شود جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی را مشاهده کرد که آدمی را به تامل وا می دارد. از ارزش های طبیعی این کوه پارک، می توان به غارها و چشمه های متعدد اشاره کرد. ازجاذبه های طبیعی کوه که گذر کنید به موضوع جالب تری خواهید رسید که آن موضوع وجود مکان های تاریخی در دل این کوه است.

پارک کوهستانی صفه

غارهای کوه صفه

کوه صفه دارای بیش از چهارده غار کوچک و بزرگ است. غارکسری درگردنه باد، غاربیدستون یا غارانجیری یا انجیلی درسمت غرب کوه صفه، غار قنبردرسمت شرقی کوه صفه و در بالای چشمه خاچیک، غارهفت چشمه درسمت جنوب کوه و درکنار مجموعه‌ای از چند چشمه، غار کفتار درمحلی به نام دره دوزخ، غارگنگ‌آباد، غاردست‌کند چکاد که گروهی به نام چکاد آن را ایجاد کرده‌اند، غار دست‌کند الله که توسط پهلوان صادق ایجاد و امروزه تخریب شده است.  جدیدترین غار کشف شده در این ناحیه به نام غار سیمرغ در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار توسط تیم غارشناسی اصفهان و در اواخر سال ۹۱ کشف شده است. برخی از این غارها در جاهای صعب العبوری قرار داشته و به تنهایی و بدون تجهیزات امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران اصفهان درمشهد می باشد.

چشمه‌های کوه صفه

در کوه صفه چندین چشمه زیبا و دیدنی وجود دارد. از جمله این چشمه‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 چشمه پاچنار

چشمه پاچنار در ارتفاع ۱۸۵۰ متری کوه صفه قرار دارد. چشمه پاچنار به معنای مکانی برای درختان سرسبز و چنار است. این چشمه سبب سرسبزی منطقه شده است.

چشمه درویشیا خاچیک

چشمه درویشیا خاچیک یا درویش در فاصله ۱۰۰ متری شرق چشمه پاچنار و در ارتفاع تقریبی ۱۹۰۰ متری کوه صفه قرار دارد. این چشمه به شکل حوض طبیعی و مسقف است که در پای کوه قرار دارد. حوالی چشمه درویش تفرجگاه و استراحتگاهی جذاب برای مردم ایجاد شده است. گفته می ‌شود که در گذشته فردی ارمنی به نام خاچیک در دامنه این کوه دکه ‌ای داشته و مواد خوراکی به کوهنوردان می ‌فروخته است؛ به همین دلیل برخی این چشمه را با نام خاچیک می‌ شناسند.

چشمه نقط

درغرب کوه صفه، چشمه دیگری به چشم می‌ خورد که نقط نام دارد. این چشمه به صورت یک سنگاب است که آب قطره قطره از بالای کوه در آن می‌ چکد. آب خنک این چشمه قابل استفاده برای حیوانات و کوهنوردان است.

چشمه گل زرد

چشمه گل زرد در فاصله ۲۰۰ متر ی  چشمه درویش و  پس از گذر از یک راه صعب‌العبور قرار گرفته است. این چشمه زیبا به دلیل موقعیتی که در آن قرار گرفته است؛ تنها توسط کوهنوردان و افراد مجهز قابل دسترسی است. شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما ازسایت آس چارترازتخفیفات ویژه ای برخودارشوید.

چشمه چاه درویش

چشمه چاه درویش یا چشمه گچی در فاصله 700 متری از چشمه درویش و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری کوه صفه قرار دارد. سطح این چشمه پایین‌تر از اطراف آن بوده و هیچ وقت آب آن جاری نمی‌شده است. به همین دلیل هنگامی که چشمه پاچنار و چشمه درویش آب نداشتند، اندک آبی در این چشمه یافت می‌ شد. از این رونامش را چشمه چاه درویش گذاشتند وازآنجا که در زمینی آهکی قرار دارد، بین کوهنوردان به چشمه گچی معروف شده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز