خبرگزاری کار ایران

آشنایی با معروفترین سوغات اهواز

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۸۵۶

اهواز یکی از کلان شهرهای ایران و چهارمین شهر بزرگ کشور است که به عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. اهواز هشتمین شهر پرجمعیت در ایران است. این شهر در میان شهرهای ایران از ارزش بالایی برخوردار است. بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در ایران و بزرگترین شرکت حفاری در این شهر واقع شده است. همچنین شرکت فولاد خوزستان نیز یکی از بزرگترین کارخانه‌های ایران است که در اهواز واقع شده است.

رود کارون که یکی از جاهای دیدنی اهواز است نیز از این شهر می‌گذرد. این رود پرآب‌ترین رودخانه ایران است و اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند.

این شهر جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده است. مردم اهواز خونگرم و مهمان‌نواز هستند و اغلب آن‌ها به زبان فارسی یا عربی صحبت می‌کنند. این شهر همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است که با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می‌کنند و از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی آن بازدید می‌کنند. در این مقاله به معرفی برخی از مشهورترین سوغاتی‌های اهواز خواهیم پرداخت.

 

خوراکی‌ها

درمیان سوغاتی‌های اهواز خوراکی‌های آن بسیار محبوب هستند. این خوراکی‌ها را می‌توان از اغلب فروشگاه‌های اهواز خریداری کرد. در ادامه به برخی از این سوغاتی‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • خرما

خرما یکی از مشهورترین سوغاتی‌های اهواز است. استان خورستان به ویژه اهواز نخلستان‌های زیادی را در خود جای داده‌است. اهواز خرماهای متنوعی دارد. می‌توانید انواع خرما خشک و تر را برای سوغاتی خریداری کنید. خرما طبع گرمی دارد و بسیار مقوی است. به دلیل انرژی زیاد و خواصی که دارد یک گزینه مناسب جهت خرید سوغاتی است. از انواع خرما در اهواز می‌توان به خرما زاهدی، خرما کبکاب، خرما گنطار، خرما خضراوی، خرما بریم، خرما مکسون، خرما شاکری و ... اشاره کرد.

  • فراورده‌های خرما

در کنار خرما فرآورده‌های لذیذی از خرما تولید می‌شوند که در فروشگاه‌های اهواز به فروش می‌رسند. از جمله این محصولات می‌توان به قند خرما، قهوه هسته خرما، سرکه خرما، شیره خرما، چیپس خرما، حلوای خرما، نان خرمایی، کلوچه و شکلات خرما اشاره کرد. این محصولات در بسته‌بندی‌هایی مناسب سوغات به فروش می‌رسند.

  • رنگینگ

یکی از مشهورترین خوراکی‌های جنوب کشور، رنگینک است. اگر از تور اهواز استفاده کردید و گذرتان به این شهر افتاد، حتماً رنگینک‌های این شهر را امتحان کنید. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در اغلب شهرهای جنوبی به خصوص اهواز پیدا کنید. رنگینک نوعی دسر و شیرینی است که ماده اصلی آن آرد و خرما است. این دسر به حلوا نیز شباهت دارد. برای تهیه رنگینک از گردو نیز استفاده می شود. رنگینک بسیار مقوی و پرخاصیت است. این خوراکی در بسته‌بندی‌های مختلف مناسب سوغاتی عرضه می‌شود.

  • حلوا شکری

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های جنوب ایران حلوا شکری است. این دسر و عصرانه خوشمزه از چوبک، هل، کنجد، شکر، مغز گردو و پسته تهیه می‌شود. کنجد آسیب می‌شود و سپس سایر ترکیبات به آن اضافه می‌شود. حلوا شکری در اغلب قنادی‌ها و فروشگاه‌های اهواز به فروش می‌رسد.

  • کلیچه

کلیچه یک نوع نان یا کلوچه است که در ترکیبات آن از خرما استفاده شده است. این نان یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های اهواز است اما برخی از افراد آن را با نام کلیچه نمی‌شناسند و به آن نان خرما می‌گویند. در ترکیبات این نان علاوه‌بر خرما از آرد، زیره، روغن و ... نیز استفاده می‌شود.

  • ادویه

می‌توان گفت اهواز یکی از شهرهایی است که پر رنگ و لعاب‌ترین غذاها را دارد. جنوبی‌ها به ادویه و طعم دهنده‌های غذا بسیار علاقه‌مند هستند و در دستور پخت بسیاری از غذاهای محلی از انواع ادویه‌جات استفاده می‌کنند. می‌توانید چاشنی‌هایی همچون فلفل، کاری، زردچوبه، ادویه ماهی و ... را از اهواز خریداری کنید و برای دوستان خود به سوغات ببرید.

 

صنایع دستی

اهواز قدمت بسیار زیادی دارد و بسیاری از مردان و زنان اهوازی با ساخت صنایع دستی امرار معاش می‌کنند. صنایع دستی اهواز نشان‌دهنده فرهنگ و شیوه زندگی مردمان این منطقه است و می‌تواند یک سوغاتی بسیار خوب برای دوستان و آشنایان شما باشد. در ادامه به برخی از صنایع دستی محبوب اهواز اشاره خواهیم کرد.

  • گلیم

یکی از ارزشمندترین صنایع دستی استان خوزستان به خصوص شهر اهواز گلیم است. گلیم‌های این شهر اغلب توسط زنان و دختران منطقه بافته می‌شود. گلیم روی قالی توسط دار بافته می‌شود و به فرش شباهت زیادی دارد اما هیچ پرزی ندارد. هر منطقه گلیم‌های سبک خودش را دارد. گلیم‌های اهوازی که بیشتر توسط روستاییان و عشایر بافته می‌شود، اغلب به رنگ نارنجی، صورتی، سبز، قرمز، سفید و سرمه‌ای هستند. طرح این گلیم‌ها اشکال هندسی هستند که اغلب به صورت انتزاعی و ذهنی هستند. از مشهورترین گلیم‌های استان خوزستان می‌توان به گلیم مربوط به هفتکل اشاره کرد.

  • قلم‌زنی

یکی از زیباترین صنایع دستی اهواز محصولات قلم‌زنی شده هستند. قلم‌زنی از دیرباز در ایران رواج داشته است. محصولات قلم‌زنی شده اهواز بسیار مشهور هستند. قلم‌زنی هنری است که روی فلزات مختلف انجام می‌شود و سبب خلق ظروف زیبا می‌شود. در قلم‌زنی به کمک قلم‌ها و ابزارهای مخصوص روی گلدان‌ها و ظروف فلزی، طرح‌های زیبایی تراشیده می‌شود. این محصولات را می‌توانید از بازارهای سنتی و مدرن اهواز خریداری کنید.

  • خراطی روی چوب

محصولات خراطی شده از دیگر صنایع دستی اهواز هستند. خراطی هنری است که روی چوب و به کمک ابزارآلات مخصوص انجام می‌شود. محصولات خراطی شده ارزش مادی و معنوی بالایی دارند زیرا خراطی کاری سخت و زمان‌بر است. در خوزستان این هنر بیشتر در شهرهای بهبان و دزفول انجام می‌شود اما در فروشگاه‌ها و بازارهای اهواز نیز می‌توان محصولات خراطی شده بسیار زیبا پیدا کرد. محصولات خراطی شده اغلب از جنس چوب سپیدار یا توسکا هستند. از محبوب‌ترین این محصولات می‌توان به گلدان، گهواره، تابلو محسمه تزیینی، مبل و ... اشاره کرد.

  • عبابافی

عبابافی در اغلب شهرهای استان خوزستان انجام می‌شود. قدمت این هنر به بیش از 500 سال پیش برمی‌گردد. در گذشته این هنر بیشتر در شهرهای سوسنگرد، دزفول، شوش و بهبهان کاربرد داشت اما امروزه در اهواز نیز عبا بافته می‌شود. عباهای این منطقه بیشتر خرمایی رنگ، قهوه‌ای، شتری، شیری و خاکستری هستند. از نظر جنس و بافت نیز در دو نوع نازک و ضخیم بافته می‌شوند. عباهای اهواز بسیار زیبا و منحصربفرد هستند و یک گزینه مناسب جهت خرید سوغاتی هستند.

  • بوریابافی

یکی از هنرهای سنتی و محلی اهواز بوریابافی است. بوریا نوعی زیرانداز با حصیر است که از نی‌های مردابی بافته می‌شود. این نی‌ها به وفور در استان خوزستان به ویژه اهواز یافت می‌شوند. این محصولات تنها به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود بلکه بسیاری از افراد جهت پوشاندن سقف خانه نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

  • میناکاری روی طلا

طلاهای میناکاری شده یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهور و گران قیمت اهواز هستند. تعدادی از هنرمندان این حوزه آوازه جهانی دارند و آثار آن‌ها بسیار مشهور و منحصربفرد است. هنرمندان با ظرافتی خاص، نقش‌های مختلفی همچون رود، نخل، کاروان و ... روی مینای ریخته شده بر قطعه‌های طلا ایجاد می‌کنند. می‌توانید محصولاتی همچون دستبند، سینه‌ریز، گردن‌بند، گوشواره، انگشتر و ... در بازارهای طلا اهواز پیدا کنید. این آثار هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ هنری ارزش بسیار زیادی دارند.

  • دشداشه

اگر دوست دارید یک سوغاتی منحصربفرد و خاص برای دوستان خود به یادگار ببرید، می‌توانید لباس‌های محلی همچون دشداشه خریداری کنید. دشداشه یک نوع لباس محلی مردانه در خوزستان است. این لباس نشان‌دهنده فرهنگ و سبک زندگی مردمان منطقه است و از پارچه‌های بسیار خنک و نخی تهیه می‌شود.

  • کپو بافی

کپو نوعی حصیر است که از ساقه‌ها و برگ‌های جوان درخت خرما تهیه می‌شود. مردان و زنان اهوازی به کمک این شاخ و برگ‌ها ظروف نگهداری خرما، نان و ... می‌سازند و با کامواهای رنگی و دیگر وسایل آن‌ها را تزئین می‌کنند.

 

سخن پایانی

اهواز یکی از شهرهای گردشگری ایران است و جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. سوغاتی‌های این شهر نیز بسیار خاص و منحصربفرد هستند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بهتر است بلیط هواپیما خود را در فصل‌های خنک‌تر سال رزرو کنید. در این فصل‌ها اهواز آب و هوای مطلوبی‌تری دارد.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز