خبرگزاری کار ایران

کمپرسور اسکرو چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۰۶۰

کمپرسور اسکرو یکی از رایج ترین مولدهای هوای فشرده است که به شرح زیر عمل می کند.

پس از روشن شدن دستگاه ابتدا هوای محیط از فیلتر عبور کرده و وارد کولر می شود. در کولر گازی دو روتور مارپیچ به صورت نر و ماده وجود دارد که به صورت متناوب با فاصله بسیار کم و شلی در حال چرخش هستند. در این قسمت هوا پس از ورود به کمپرسور در فضای بین دو سیم پیچ و پوسته محبوس می شود و سپس در اثر کاهش مداوم حجم، انرژی جنبشی مولکول های هوا افزایش یافته و فشرده سازی صورت می گیرد. افزایش فشار در کمپرسورهای اسکرو از یک طرف شروع می شود و در انتهای پیچ ها هوای فشرده آزاد می شود و پس از فیلتر شدن روغن در مخزن هوای فشرده ذخیره می شود.

کمپرسورهای اسکرو در کاربردهایی که نیاز به تهویه مداوم با بازه فشار 8 تا 12 بار و ظرفیت تولید هوای بالای 2000 لیتر در دقیقه دارند بهترین انتخاب هستند.

شرکت بادرو کمپرسور برندهای معتبر کمپرسور اسکرو از برندهای معتبر اروپایی و ایرانی را ارائه می دهد.

  • TMC Thermomechanics ایتالیا
  • روتورکامپ روتور کمپ آلمان
  • Ingersoll rand Ingersoll rand ایالات متحده آمریکا
  • RENNER رنر آلمان
  • گاردنر دنور گاردنر فنلاند
  • vmc VMC ایتالیا
  • ارزن آلمانی AERZEN
  • اطلس کوپکو Atlas Copco سوئد
  • NUAIR نویر ایتالیا

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور به عنوان یک اسب باربر همواره در رفاه و پیشرفت زندگی انسان اهمیت بالایی داشته است. با توجه به اینکه نقش کمپرسورها در کارخانه ها در دهه های گذشته با پیشرفت صنایع به تدریج افزایش یافته است، پیش بینی می شود در آینده اهمیت این دستگاه مهم در صنعت افزایش چشمگیری پیدا کند.

کاربرد کمپرسور هوای فشرده

کاربرد کمپرسورهای هوای فشرده در طیف وسیعی از صنایع مختلف، دندانپزشکی، تعمیرگاه ها گرفته تا ابزارهای دور از تصور که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • لوازم خانگی (یخچال، فریزر و کولر گازی)
  • تجهیزات دندانپزشکی
  • صنایع مختلف (صنعت هواپیما، سیستم های پنوماتیک، ذخیره سازی گاز صنعتی)

تعریف کمپرسور اسکرو و کاربرد کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو که به آن کمپرسور باد نیز می‌گویند معمولاً در هوای فشرده با ظرفیت بالا استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرو از نظر برد کاری بین کمپرسور پیستونی و کمپرسور گریز از مرکز قرار دارد و دلیل آن این است که ساختار ذخیره سازی این کمپرسور از نوع جابجایی مثبت بوده و به همین دلیل شبیه کمپرسور پیستونی است و همچنین به دلیل اینکه جریان مداوم هوا از طریق آن کمپرسور شباهت هایی به کمپرسور گریز از مرکز دارد، بنابراین انتخاب خوبی برای فشرده سازی هوای فشرده و همچنین گاز مبرد مورد استفاده در سیستم های خنک کننده است.

لازم به ذکر است که در صنایع کوچک که طیف وسیعی از صنایع را پوشش می دهند از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود اما در صنایع بزرگ به دلیل نیاز به هوای فشرده در ظرفیت های بالا این نقش کلیدی توسط کمپرسور اسکرو حل می شود.

کمپرسور اسکرو چیست؟

انواع کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو به طور کلی در دو نوع طراحی و تولید می شوند:

کمپرسور بدون روغن  و روغنی

این روش باعث می شود که همیشه مقداری روغن بین قسمت های متحرک کمپرسور وجود داشته باشد و عملیات روغن کاری را به طور کامل انجام دهد و در نهایت این روغن با هوای فشرده از خروجی کمپرسور تخلیه شود که با استفاده از فیلتر روغن از هوا فیلتر می شود. کمپرس خارج شده و به مخزن ذخیره روغن بازگردانده می شود. در کمپرسور انژکتور روغن پیچ، پس از جداسازی روغن، مقدار کمی روغن همراه با هوا وارد سیستم می شود و در صورت وجود این مقادیر روغن برای دستگاه های مصرف کننده هوای فشرده، به ویژه ابزار دقیق و حساس، آسیبی وارد نمی کند. و کارایی را کاهش دهد. این کمپرسور نسبت به نوع بدون روغن دارای راندمان بالاتر و طول عمر بیشتری خواهد بود. البته لازم به ذکر است که استفاده از فیلتراسیون و جداسازی روغن در کمپرسور انژکتور روغن پیچی هزینه را به اندازه ای که نیاز به دقت بالایی دارد افزایش می دهد.

مزایا و تفاوت های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی

کمپرسور بدون روغن در صنایع حساس به روغن (کمتر از 1PPM) استفاده می شود که هزینه و استهلاک بسیار بالاتری نسبت به کمپرسور روغن انژکتوری دارد اما این کمپرسور مزایایی نیز دارد.

ویژگی های کمپرسور اسکرو

  • مهمترین مزیت کمپرسور اسکرو عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری است.
  • در پیچ ها قطعات درگیر و تحت اصطکاک کمتر از کمپرسور پیستونی بوده و در نتیجه نگهداری و تعمیرات کمتری دارند.
  • ظرفیت هوادهی این کمپرسور به دلیل جریان یکنواخت از راندمان بالایی برخوردار است.
  • جمع و جور در مقایسه با سایر کمپرسورها
  • فونداسیون به دلیل وجود نیروهای متعادل بسیار ساده است
  • لرزش بسیار کمتری دارد.
  • به دلیل فشرده شدن مداوم هوا، امکان ایجاد پدیده موج یا برگشت هوا به کولر وجود ندارد.
  • به دلیل آب بندی محدود محفظه، چگالی نشتی کم است.
  • کاهش مصرف انرژی نسبت به ظرفیت کمپرسور
  • قطع و وصل آهسته برق در موتور الکتریکی توسط اینورتر
  • قابلیت کار با حداکثر ظرفیت برای مدت طولانی
  • نصب در کمترین زمان ممکن

کمپرسور اسکرو چیست؟

دستورالعمل استفاده از کمپرسور اسکرو

 قبل از هر چیز باید در انتخاب کمپرسور اسکرو دقت کنید و کمپرسور هوا را انتخاب کنید که به خوبی با ظرفیت و فشار مورد نظر تناسب داشته باشد. عدم توجه به این موضوع هزینه های شما را افزایش می دهد. کمپرسور اسکرو مانند سایر کمپرسورها نیاز به سرویس دوره ای دارد که زمان آن در سرویس پمپ باد به تاخیر نیفتد. تاخیر در سرویس کمپرسور اسکرو باعث می شود که سایر قسمت های کمپرسور هوا که سالم هستند آسیب ببینند و یا در اثر فشار وارده عملکرد خود را از دست بدهند. هوای فشرده از کمپرسور اسکرو ممکن است پس از مدتی دچار افت فشار و اختلال در عملکرد شود که در این صورت کمپرسور هوا نیاز به تعمیر دارد. هر گونه تعمیر کمپرسور هوا توسط افراد غیر متخصص می تواند هزینه تعمیر پمپ باد شما را افزایش دهد، بنابراین سعی کنید کار را به افراد غیر مسئول بسپارید. هر فضایی به نوعی سیستم هوای فشرده نیاز دارد، بنابراین در انتخاب کمپرسور اسکرو دقت کنید.

کمپرسور اسکرو همانطور که گفته شد هوای موجود در هوا را به داخل کمپرسور هوا مکیده و سپس طی فرآیندی با فشار بالا آن را به بیرون می دمد. هنگامی که هوا وارد کمپرسور پیچی می شود، ذرات معلق را به داخل می برد. ورود ذرات معلق می تواند برای کمپرسور هوا مشکل ایجاد کند، بنابراین هنگام کار با پمپ هوا باید از فیلتر استفاده شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز