خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع موتور های آسانسور

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۳۰۸

اگر به اولین آسانسورهای ساخته شده در زمان ارشمیدس نگاهی بیندازید، خواهید دید که کل ساختار و فناوری آنها از آن زمان به بعد تغییر اساسی کرده است یا بهتر است بگوییم کاملاً بهبود یافته است.

پس از انقلاب صنعتی، تمامی فناوری ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت و اکثر سازه ها به صورت حرفه ای در آن زمان ساخته شدند. امروزه همه این فناوری ها و سازه ها بسیار پیچیده تر از همیشه هستند. یکی از این سازه ها آسانسور است که از آن زمان تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه آنها می توانند سریعتر، ساکت تر، راحت تر و با ارتفاع بالاتر حرکت کنند.

یکی از مواردی که شما را با این ویژگی ها آشنا می کند، انتخاب موتور مناسب در بین انواع موتور آسانسور است. در زیر سعی می کنیم در انتخاب بهترین انواع موتور آسانسور برای دستیابی به ویژگی های ذکر شده به شما کمک کنیم.

موتور آسانسور چیست؟

نحوه کار اجزای درونی آسانسور موضوعی نیست که اکثر مردم نسبت به آن آگاه باشند. در زیر می خواهیم به زبانی ساده در مورد انواع موتورهای آسانسور که یکی از اجزای اصلی آسانسورها می باشند و توان اصلی آنها را تامین می کنند صحبت کنیم.

برای پاسخ به این سوال که موتور آسانسور چیست، بهتر است انواع موتورهای آسانسور را بررسی کنیم تا با عملکرد و مصرف انرژی آنها آشنا شویم.

انواع موتور آسانسور چیست؟

آسانسور ها بر اساس موتور شان به سه دسته تقسیم می شوند، در ادامه به معرفی آسانسور ها می پردازیم.

آشنایی با انواع موتور های آسانسور

 

  1. آسانسور های هیدرولیک (شامل مدل حفره دار هیدرولیک و بدون حفره هیدرولیک است):

این مدل آسانسور ها برای تامین انرژی و سرعت مورد نیاز خود از موتور های الکتریکی استفاده می کنند. موتور الکتریکی به وسیله یک عدد پیستون داخل سیلندر، آسانسور را تغذیه می کند. به طوری که موتور آسانسور، روغن الکتریکی را به داخل سیلندر پمپاژ می کند و پیستون شروع به حرکت می کند. با حرکت آرام خود، کابین را بلند کرده و به آن سرعت می دهد. تفاوت عمده آسانسور های هیدرولیک با انواع کششی این است که کابین این مدل، با استفاده از یک پیستون که داخل سیلندر است، نیروی خود را دریافت می کند.

  1. آسانسور های کششی (شامل مدل گیربکس دار کششی یا بدون گیربکس کششی است):

این مدل از آسانسورها از یک وزنه استفاده می کند و وزن میان سرنشینان آسانسور و کابین را متعادل می کند. در نتیجه موتور آسانسورهای کششی احتیاجی به تحمل وزن بسیار بالا ندارند. با توجه به موارد فوق متوجه شدیم که این موتور به قدرت زیادی نیاز ندارد و انرژی بسیار کمتری نسبت به مدل های هیدرولیک مصرف می کند.

موتور های مناسب برای آسانسور های کششی گیربکس دار

  • این مدل آسانسور شامل یک گیربکس است که به موتور اصلی آسانسور وصل است که در نهایت آن چرخی را که موجب حرکت سیم بکسل برای حرکت کابین می شود کنترل می کند. یکی از خوبی های آسانسور کششی گیربکس دار، این است که به یک موتور با قدرت پایین تر جهت حرکت و کارکرد بهتر احتیاج دارد.
  •  اغلب آن ها، در میان انواع موتور های آسانسور، با موتور AC یا موتور DC کار می کنند. همچنین از یک وزنه تعادل جهت کنترل و متعادل سازی وزن کابین آسانسور با وزن مسافران استفاده می کنند که در نهایت باعث می شود، به موتور آسانسور فشار کم تری وارد شود، زیرا نیازی به حمل تمامی بار واقعی کابین و مسافران را ندارد.
  • موتور این نوع آسانسور قابلیت حرکت تا ارتفاع ۷۵ متر را دارد. همچنین می تواند تا ۱۶۰ متر در ثانیه سرعت داشته باشد.
  • این نوع موتورهایی که برای آسانسور ها کششی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب نیاز به یک موتور خانه در بالای آن جهت قرارگیری موتور آسانسور دارد. از آن جایی که اغلب معماران علاقه ای به طراحی این فضا ندارند و آن ها را در سازه های خود طراحی نمی کنند، پس می توان آن را یک نقطه ضعف برای این آسانسور و انواع موتور های آسانسور کششی دانست.
  • اغلب در ساختمانهای متوسط و نسبتا بلند استفاده می شوند و برای سازه های کوتاه تر از آسانسور هیدرولیک استفاده می شود.

مقایسه موتور آسانسور های کششی گیربکس دار و بدون گیربکس

اگر بخواهیم موتور آسانسور گیربکس دار را در میان انواع موتور های آسانسور، با بدون گیربکس مقایسه کرد، آسانسور های کششی گیربکس دار امتیاز پایینتری خواهند آورد، زیرا گیربکس های آن شامل موتور های بزرگ تر و با ظرفیت کمتری هستند، سر صدای بسیار زیادی دارند و هزینه نگه داری آن ها گران تر و پر هزینه تر است، اما انرژی و برق کم تری نسبت به مدل قبلی استفاده می کنند. یکی از مزیت های نمونه های بدون گیربکس، هزینه نصب و راه اندازی کم تر و مناسب تر نسبت به نمونه های گیربکس دار است.

همه آسانسور ها و انواع موتور های آسانسور، دارای ویژگی های خاص خود هستند و نمی توان گفت که در میان موتور های آسانسور، کدام یک بهتر و کدام‌ یک بد است. در اصل هر یک نسبت به نیاز اصلی شما مناسب هستند و کارایی خاص خودشان را دارند.

  1. آسانسور پنوماتیک:

در خانه های بزرگ و چند طبقه، اغلب مالکان اصرار دارند که در خانه خود از آسانسور های پنوماتیک یا وکیوم استفاده کنند. این مدل آسانسور ها در میان انواع موتور های آسانسور، به هیچ یک از آن ها برای تامین انرژی احتیاج ندارند که یکی از دلایل محبوبیت آن ها همین ویژگی است. همچنین برای تعمیر و نگه داری آن ها، هیچ زحمتی نباید بکشید، زیرا بسیار ساده و بدون صرف هزینه زیادی انجام می گیرد. آسانسور های پنوماتیک، به جای استفاده از انواع موتور های آسانسور، از فشار هوا برای تامین انرژی و جا به جایی کابین استفاده می کنند.

معیار های مورد نظر جهت انتخاب بهترین موتور آسانسور

  1. انواع موتور های آسانسور شما باید کشش ظرفیت مشخص شده برای کابین و آسانسور شما را داشته باشد.
  2. استفاده از آن راحت و بدون دردسر باشد.
  3. مقرون به صرفه باشد و در این شرایط اقتصادی، صرفه اقتصادی داشته باشد.
  4. در هنگام افزایش یا کاهش سرعت، با صدا ها و تکان های مختلف مزاحم شما نشود.
  5. مصرف انرژی به صرفه، نرمال یا حتی کم تری داشته باشد.
  6. سرویس، نگه داری و تعمیر آن راحت و به صرفه صورت گیرد.

هر چه ویژگی های بالا در آسانسور و انواع موتور های آسانسور، بیش تر و روشن تر باشد، کیفیت آسانسور شما بالا تر خواهد رفت و کاربرد بیش تری خواهد داشت.

آشنایی با انواع موتور های آسانسور

موتور های آسانسور ارزان

اگر به دنبال آسانسور ارزان می گردید به این نکته توجه کنید که همیشه در انتخاب انواع موتور های آسانسور کیفیت را در اولویت قرار دهید و هرگز آن را فدای قیمت نکنید؛ زیرا آسانسور به طور مستقیم با جان انسان ها در ارتباط است و نباید در آن از قطعات بی کیفیت استفاده کرد. همینطور در نظر بگیرید که استفاده از تجهیزات با کیفیت در آسانسور باعث طول عمر بیشتر آن می شود و در هزینه های تعمیر و نگهداری شما در بلند مدت صرفه جویی می کند.

سایت www.irbluelight.com مجموعه ای از بهترین موتورهای آسانسور را با جزییات، مشخصات و قیمت در اختیار خریداران خود قرار داده است، و شما می توانید با بررسی آنها، موتور آسانسور مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز