خبرگزاری کار ایران

نقش موسسه های حسابداری در کاهش جرائم مالیاتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۲۱۱

بر اساس قوانین و در جهت دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت ها) اداره امور مالیاتی تکالیفی برای مودیان مالیاتی تعیین نموده است در صورت عدم انجام تکالیف مقرر، مشمول جرایمی می‌شود که به طور کامل در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم

تکالیف مالیاتی 

⦁ تشکیل پرونده مالیاتی

تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی تشکیل شده در ایران جهت فعالیت های انتفاعی موظف هستند ظرف چهار ماه از شروع فعالیت نسبت به تشکیل پرونده در اداره امور مالیاتی منظقه خود ثبت نام کنند، در شرایط جدید مالیاتی واحد شناسایی و ثبت نام مودیان مالیاتی در ادارات امور مالیاتی با استفاده از اطلاعات موجود از افراد مختلف در سامانه های مختلف اقدام به ثبت نام مودیان در سازمان امور مالیاتی می‌کنند.

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم مودیان مالیاتی به سه گروه اول ، دوم و سوم تقسیم می‌شوند.

و هر یک از آنها تکالیف خاص خود را دارند که ترتیب تکالیف خاص و مشترک هر کدام را تشریح می‌کنیم.

⦁ اشخاص گروه اول : مودیان گروه اول موظف به تحریر دفاتر قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل بر اساس آیین نامه تحریر دفاتر برای هر سال مالیاتی خود می‌باشند ، مودیان مشمول تحریر دفاتر می‌بایست دفاتر هر سال خود را یک سال قبل از طریق آدرس: پذیرش اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخواست دهند، اشخاص مشمول در سال اول فعالیت خود ظرف دو ماه از شروع فعالیت باید درخواست دفاتر همان سال را بدهند.

 اشخاص گروه دوم و سوم مشمول تحریر دفاتر قانونی نمی‌باشند

 

 

نقش موسسه های حسابداری در کاهش جرائم مالیاتی

ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان

طبق ماده 82 ق.م.م هر شخص حقیقی که در ازای در اختیار گذاشتن نیروی کار خود به به شخص دیگر به طور نقد یا غیر نقد حقوقی دریافت کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌شود ، تمامی کارفرمایان و پرداخت کنندگان حقوق موظف هستند این مالیات را از حقوق و دستمزد کارگران و مستخدمین خود به طور ماهیانه کسر و لیست حقوق و مزایای کارکنان خود را تا انتهای ماه بعد از طریق آدرس: سامانه مالیات بر حقوق به اداره امور مالیاتی ارسال و مبلغ مالیات را به اداره مذکور پرداخت کنند قوانین و ظوابط مربوط به مالیات بر درآمد حقوق مواد 82 الی 93 قانون مالیات های مستقیم می‌باشد.

ارسال لیست مالیات حقوق پزشکان 

این لیست که صرفا در درمانگاه ها و بیمارستان ها مطرح است و از وظایف مربوط به حسابداران این مجموعه ها میباشد شامل مالیات بر درآمد حقوق پزشکانی میباشد که که طبق تبصره 1 ماده 86 قانون مالیات مستقیم برای این مجموعه ها اقدام به کار می‌نمایند.

درمانگاه ها و بیمارستان ها موظف هستند تا از ناخالص درآمد این پزشکان ماهیانه به نرخ مقطوع 10% مالیات کسر و تا پایان ماه بعد لیست پزشکان را به همراه میزان حقوق و مالیات آنها به اداره مالیات ارسال و مالیات آن را پرداخت نمایند.

عدم کسر و پرداخت مالیات حقوق کارکنان و پزشکان برای کارفرمایان مسئولیت تضامنی داشته و کارفرمایان در هر صورت باید این مبلغ را پرداخت نمایند.

ارسال لیست معاملات فصلی شرکت ها

یکی از مهم ترین اهداف طرح جامع مالیاتی شناسایی اشخاصی می‌باشد که اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند. از همین رو در این سامانه جدید طبق ماده 169 و آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 گروهی از مودیان مشمول تهیه و ارسال تمامی معاملات خود مانند خرید فروش قرارداد ها اجاره ها و... می‌باشند، به همین جهت گروهی از مودیان با اعلام معاملات خود سبب شناسایی مودیان فرار مالیاتی می‌شوند.

طبق ماده 9 فصل چهارم آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 ق.م.م افراد مشمول ارسال لیست معاملات فصلی شامل تمامی مودیان گروه یک و مودیان مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند 

همچنین این آیین نامه اجرایی مواردی از معاملات را که مشمول ارسال در این لیست نمی‌باشد را نیز اعلام نموده است. 

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده 

از سال 1387 مجلس و دولت با رویکرد کاهش سهم درآمد فروش نفت تصمیم به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نموده است، اداره امور مالیاتی طی نه مرحله فراخوان مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده را اعلام نموده که موظف هستند تا در معاملات خود از مشتریان 9% مالیات بر مبنای ثمن معامله دریافت نمایند و این معاملات را هر سه ماه یکبار در واقع طی 15 روز پس از اتمام هر فصل به اداره امور مالیاتی ارسال و مالیات دریافت شده را پرداخت نمایند ، طبق این قانون پرداخت کنندگان اصلی این مالیات مصرف کنندگان نهایی می‌باشند.

تکمیل فرم صورت درآمد و هزینه برای اشخاص گروه دوم و سوم

مودیان گروه دوم و سوم بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 95 ق.م.م موظف میباشند به طور ماهیانه (گروه دوم ) و سالیانه (گروه سوم ) این فرم را تکمیل و در زمان رسیدگی به ممیزان رسیدگی کننده تحویل دهند ، این فرم شامل میزان هزینه و درآمدها می‌باشد که بر اساس دسته بندی مشهور ماهیت کارکرد ( بهای تمام شده ، هزینه عمومی و اداری و...) طراحی شده است ، عدم تهیه و ارائه این فرم توسط اشخاص یاد شده سبب تعلق جرایمی می‌گردد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد

ارسال اظهارنامه عملکرد

یکی از منابع درآمدی دولت ها مالیات دریافتی از افراد جامعه می‌باشد ، یکی از انواع مالیات ها در ایران مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد ، مجلس و دولت برای دریافت این مالیات از کارفرمایان حقیقی و حقوقی طی قانون مالیات مستقیم ظوابطی تعیین کرده است که مودیان مالیاتی می‌بایست ضمن رعایت این ضوابط تمامی درآمد ها ، هزینه ها ، سود مشمول مالیات و مالیات خود را در قالب فرمی به نام اظهارنامه عملکرد که برای دوره ای یکساله می‌باشد تهیه و اظهارنامه هر سال خود را سه ماه پس از اتمام سال (خرداد ماه ) برای اشخاص حقیقی و چهار ماه پس از اتمام سال (تیر ماه) برای اشخاص حقوقی فرصت دارند ارسال نمایند،

اظهارنامه مالیات بر عملکرد مهم ترین سند مالیاتی هر مودی می‌باشد که حاصل عملکرد یکساله او می‌باشد از همین رو در تهیه آن باید بسیار دقت نمود.

ارائه گزارش صورت های مالی حسابرسی شده 

ماده 272 قانون مالیات مستقیم اعلام میدارد مودیان حقیقی و حقوقی که طبق اظهارنامه عملکرد ، دارایی ترازنامه بالای 150،000،000،000 ریال و یا درآمدی بیش از 90،000،000،000 ریال داشته باشند مشمول حسابرسی توسط موسسات حسابرسی می‌باشند.

دریافت کد کارگاهی و ارسال لیست بیمه

طبق قانون تامین اجتماعی تمامی کارفرمایان مکلف به دریافت کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی  بوده و جهت ارسال آن در مهلت یک ماه فرصت دارند تا لیست کارکنان خود را به این سازمان ارائه دهند. 

هر گونه تاخیر و یا اهمال و سهل انگاری در تنظیم دقیق آن می‌تواند موجب صدور برگ جرائم از سوی سازمان تامین اجتماعی و ایجاد هزینه های اضافه برای اشخاص و یا شرکت ها شود.

قوانین اداره کار و حقوق و دستمزد

از آنجا که بدون شک تمامی کارآفرینان و شرکت ها برای پیشبرد کار و اهداف خود نیاز به تامین نیروی انسانی دارند و با توجه به قوانین مربوط به اداره کار در خصوص استخدام کارکنان و نحوه تامل با پیمانکاران در پروژه های مختلف، نیاز است که حداکثر دقت در تنظیم قراردادهای کار و احتساب حقوق و مزایای قانونی انجام شود، تا از هزینه های احتمالی و جرائم مربوط به شکایت کارکنان و مشکلات بعدی که می‌تواند وقت و انرژی بسیاری را از کارفرمایان محترم را صرف این موارد در اداره کار کند را بکاهد.

نقش موسسات حسابداری در کاهش هزینه ها و جرائم مالیاتی بیمه و اداره کار

موسسات و شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی ، مالیاتی و حسابرسی به دلیل تعدد کار ، میزان تجربه و به تبع آن تسلط بر تمامی امور مالی و مالیاتی و مدیریت این امور بهترین انتخاب برای کارفرمایان و مودیان مالیاتی برای پیشبرد امور مالی و مالیاتی خود می‌باشند و از طرفی این موسسات به دلیل داشتن پشیتبانی بسیار قوی توسط نیروهای متخصص و با تجربه، امکان هر گونه خطا را کاهش می‌دهند.

نقش موسسه های حسابداری در کاهش جرائم مالیاتی

مجموعه نیک حساب با تجربه بیش از 8 سال کار در زمینه خدمات مالی، مالیاتی، حسابداری مدیریت آماده کمک به تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جهت بهبود وضعیت خود در تمامی نقاط تهران به خصوص حسابداری در نصیرآباد ، شهرک صنعتی چهاردانگه ، شمس اباد و تمام شهرک های موجود در حومه تهران و استان البرز می‌باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز