خبرگزاری کار ایران

تخته زیر پایی؛ مقاوم و سبک

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۴۸۲

تخته زیر پایی که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود بسیار مقاوم و سبک است. در تمام عملیات های ساختمانی کارگران، مهندس، بناها کار های زیادی را باید با ترتیب و نظم خاصی انجام دهند. در نتیجه عملیات ساخت و ساز باید با دقت، مهارت و ظرافت خاصی همراه باشد. این قبیل کارها از کف تا سقف و نمای بیرونی و داخلی ساختمان را شامل می شود.

تخته زیر پایی؛ مقاوم و سبک

تخته زیر پایی که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود بسیار مقاوم و سبک است. در تمام عملیات های ساختمانی کارگران، مهندس، بناها کار های زیادی را باید با ترتیب و نظم خاصی انجام دهند. در نتیجه عملیات ساخت و ساز باید با دقت، مهارت و ظرافت خاصی همراه باشد. ساخت و ساز از کف تا سقف و نمای بیرونی و داخلی ساختمان را شامل می شود.

کارهایی مثل گچبری، دیوار چینی، سفید کاری، نصب سقف کاذب، کناف کاری و... را می توان نام برد. البته کارهای دیگری در بخش اصلی ساخت بنا یا بخش تزئینی و نمای ساختمان را شامل می شود.

در هر یک از موارد بالا کارگر یا استاد نیاز دارد در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین کارش را راحت‌تر انجام بدهد. باید ایستادن و حتی راه رفتن در کنار طول دیوار آسان شود. بنابراین نیاز به استفاده از تخته زیر پایی است.

تخته زیر پایی جزو مصالح جانبی در ساختمان سازی محسوب می شود. این ابزار می تواند کاربرد های دیگری نیز داشته باشد. همچنین در سایز های مختلف با طول و عرض های متفاوت تولید می شوند. از چوب های مختلفی با درجه مقاومت متفاوت برای ساخت تخته بنایی استفاده می کنند.

در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.

 

معرفی تخته زیر پایی و انواع آن

تخته زیر پایی با نام تخته بنایی نیز شناخته می شود. این تخته ها از الوار های چوب روسی ساخته می‌ شوند. در حین عملیات ساختمان ‌سازی تخت ها را روی داربست های فلزی و چوبی قرار می دهند. کارگران به راحتی می توانند روی آن راه بروند و کار با دست برای آن ها آسان می شود.

 این تخته به لحاظ ابعاد، ضخامت و نوع چوب در بازار در دو نوع به فروش می رسند.

انواع تخته بنایی به دو نوع تقسیم می شود:

  • تخته ایرانی
  • تخته روسی

تخته ایرانی: طول این تخته ۴ متر است اما پهنای (عرض) آن متفاوت است. با توجه به نوع کار می توانید در سایز های مختلف آن را تهیه کنید. در عرض های 10، ۱۲ و ۱۵ سانتی متر تولید می شود. ضخامت تخته بنایی در هر دو نوع ایرانی و روسی یکسان است. ضخامت هر دو نوع 5.2 سانتیمتر است.

تخته روسی: به این دلیل تخته روسی می‌گویند که از چوب درختان روسی تهیه و تولید می‌ شوند. طول این نوع تخته متنوع تر از نوع ایرانی است. در طول های 3، 4 و 6 متر تولید می شود. ضخامت آن نیز 5.2 سانتی متر است. در عرض های 10، 12، 16 و 20 سانتی متر را طراحی و تولید می شوند.

الوار و چوبی هایی که برای ساخت این مصالح استفاده می شوند باید مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند. کارگران مدام بر روی آن راه می روند در نتیجه باید ثبات داشته باشند. بنابراین تخته نباید انحنا یا خمیدگی داشته باشد.

تخته زیر پایی ایرانی یا روسی باید در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت داشته باشد. باید در برابر نور و گرمای خورشید، در برابر ضربه و پوسیدگی مقاوم باشد تا عمر طولانی تری داشته باشند.

بافت چوب نباید نرم و لغزنده باشد و باید اصطکاک خوبی در تماس با کف کفش ایجاد کند. این مصالح باید دارای وزن بسیار کمی باشند تا حمل و نقل آن ها آسان باشد. در حین کار می توانند آن ها به راحتی جابه جا کنند. اگر مصالح مورد نیاز را با دقت انتخاب کنید در آینده در هزینه ها صرفه جویی می شود. تخته های باکیفیت عمر مفید بیشتری خواهند داشت و دیرتر دچار خرابی و شکستگی می شوند.

مدرن چوب انواع تخته زیر پایی در ابعاد و جنس های مختلف را در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد. این محصولات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. با استفاده از دستگاه و روش ‌های مدرن فرآوری و تولید شده ‌اند.

ویژگی های چوب روسی و ایرانی

چوب روسی به رنگ سفید است. طرح ها و نقوش بسیار کمی در بافت آن وجود دارد. کشور روسیه این چوب را در بخش صادرات خود قرار داده است. ایران نیز جزو واردکنندگان چوب روسی محسوب می‌شود. برای ساخت لوازم و مصالح مختلف مانند تخته زیر پایی، ترمووود و... استفاده می شود. از درختان بلوط، کاج و... استفاده می کنند.

تخته زیر پایی؛ مقاوم و سبک

تخته زیر پایی

این درختان هیچگونه صمغی ندارند. به همین دلیل مقاومت آن ها را در برابر سرما و گرما بالا می رود. دارای وزن بسیار کمی هستند که یکی از ویژگی‌ های مهمی تخته بنایی محسوب می ‌شود. وزن سبک باعث می شود در حین ساخت و ساز به راحتی بتوان آن را جابجا کرد.

این چوب درجه الاستیسیته بالایی دارد. همچنین به راحتی می توان بر روی آن سوراخ کاری انجام داد. به دلیل ویژگی ‌های مثبت ذکر شده در بخش ‌های دیگری مانند کابینت ‌سازی، نمای ساختمان، درب پنجره نیز استفاده می ‌شود. معروف ترین تخته های روسی ساسنا و یولکا نام دارند.

برای ساخت تخته زیر پایی ایرانی از چوب درخت تبریزی و صنوبر استفاده می‌ کنند. چوب روسی ویژگی های مثبت بیشتری دارند، اما قیمت آن نسبت به نوع ایرانی بالاتر است. 

 

تخته سه لایی

تخته ای است که از به هم چسباندن چند لایه چوب تولید می شود. روش جدیدی برای تولید متریال های مقاوم است که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

با توجه به تعداد ورق ها در انواع مختلف تولید می شوند:

  • سه لایه
  • پنج لایه
  • هفت لایه 

تخته سه لایی یکی از انواع تخته چند لا یا پلای وود (ply wood) می باشد. از درختان سخت چوب (پهن برگ) و نرم چوب (سوزنی برگ) ساخته می شوند. ابتدا چوب این درختان را در دستگاه بخار قرار می دهند. بافت چوب کاملا نرم می شود، در نتیجه به راحتی برش زده می شود. برش از قسمت طولی با استفاده از دستگاه برش به طور دقیق و در یک راستا انجام می‌ شود.

سپس با توجه به نوع کاربرد برای چسباندن لایه ها به هم از چسب های مختلفی استفاده می کنند. تخته های نرم چوب با خمیر نشاسته یا چسب حیوانی به هم چسبانده می‌ شوند. کاربرد کمتری دارند زیرا ظریف تر هستند و درجه مقاومت کمتری دارند.

برای سخت چوب ها نیز از چسب رزین استفاده می کنند. این چسب مقاومت لایه ها را چند برابر می کند. لایه های چوب در جهت مخالف یکدیگر چسبانده می شوند تا اصطکاک بین آن ها بالاتر برود.

بعد از آغشته کردن لایه ها به چسب داخل دستگاه پرس قرار می گیرند. در دستگاه پرس چسب کاملا خشک شده و به ضخامت مورد نظر می رسد.

از تخته سه لا با درختان نرم چوب در صنایع مبلمان، در و پنجره و... استفاده می شود. درختان سخت چوب نیز در صنایع کشتی سازی، ساختمان سازی و... نیز کاربرد دارد.

مدرن چوب باکیفیت ترین و مرغوب ترین را در دسترس شما مشتریان گرامی قرار داده است. هدف جلب رضایت شماست.

وب سایت : https://modernchub.ir/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز