خبرگزاری کار ایران

کابل شبکه چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۶۳۸

همانطور که می‌دانید، دسترسی به اینترنت با استفاده از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که به طور کل به دو دسته اتصال به اینترنت با استفاده از کابل‌ شبکه و اتصال بی‌سیم تقسیم بندی می‌شود.

احتمالا همیشه از خود پرسیده‌اید که اصلا کابل شبکه چیست؟ در این مقاله به معرفی انواع کابل شبکه خواهد پرداخت، سپس انواع کابل شبکه همچون کابل شبکه CAT7 و کابل شبکه CAT5e را معرفی خواهیم کرد و پس از آن شما می‌توانید به راحتی کابل لن یا کابل شبکه مورد نظر خود را تهیه و انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج SAN (به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه) استفاده می‌شود. پس کابل ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود.

تاریخچه کابل شبکه

ایده ارتباطات دیجیتالی در سال ۱۸۴۴ توسط ساموئل مورس و اختراع تلگراف ارایه شد. شاید در نگاه اول با آنچه که ما امروز داریم بسیار متفاوت باشد اما اساسا یکی است. تفاوت مهم آنها سرعت آنهاست. در اواسط قرن ۱۹ در هر ثانیه حداکثر دو یا سه خط و نقطه در تلگراف ارسال می‌شد اما اکنون سرعت به بیش از یک گیگابیت رسیده است.

پس از تلگراف، مخترع فرانسوی به نام امیل بودات، ماشین چاپ تلگراف Teletypewriter را ارایه داد که در آن از کیبورد و کد پنج بیتی استفاده می‌شد و پیام های تلگرافی به صورت مجازی، ارسال و دریافت می‌شد. هنوز هم در ارتباطات سریال، از Baud Rate برگرفته از نام Baudot، استفاده می‌شود.

در سال ۱۹۶۶ کدهای ۷ بیتی که ۱۲۸ کاراکتر را پوشش می‌داد توسط شرکت‌های امریکایی ارایه شد و بعد آن IBM کد ASCII را که ۸ بیتی است ارایه داد که آن هم ۲۵۶ کاراکتر را پوشش می‌داد و و به Extended ASCII معروف شد.

در چهل سال اخیر است که سرعت ارتباطات بیشتر شده و نیاز به برقراری ارتباط سریع بین کامپیوترها بیشتر شده است. استانداردهای مختلفی در این زمینه ارایه شده اما آنچه مسلم است این است که افزایش سرعت به تجهیزات بهتر و سریعتر شبکه و کابل ها و سخت افزارهای ارتباطی بهتر نیاز دارد.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

کابل های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و معماری سیستم دارد مثل اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد.

شناخت انواع کابل شبکه و دانستن درباره چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی های شبکه، به شما کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه اندازی کنید. توجه داشته باشید که پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت ها عیب یابی سیستم معاف خواهد کرد. اگر درباره انواع کابل شبکه اطلاعات کمی دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا دانش خوب و به روزی در این زمینه کسب کنید.

نوع کابل چه در شبکه های محلی و LAN و چه در شبکه های WAN نقش مهمی ایفا می‌کند اما شما فقط در کابل کشی شبکه خودتان تصمیم گیرنده هستید و کابل کشی WAN بر عهده اپراتورها است.

انواع کابل مورد نیاز شبکه یا به عبارتی کابل شبکه LAN، عبارتند از کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair، کابل Unshielded Twisted یا UTP، کابل کواکسیال Coaxial، کابل چند جفتی Multi Pair. رسانه دیگری به نام بی سیم و وایرلس هم داریم که به عنوان وای فای شناخته می‌شود.

کابل شبکه  CAT5e

نسل بعدی کابل‌های لن، پس از کابل CAT5، کابل شبکه CAT5e نام دارد. حرف e در این کابل، به معنی توسعه یافته می‌باشد و به این معنی است که در ساخت این این کابل نسبت به نسل گذشته خود، یعنی کابل CAT5 پیشرفت‌هایی حاصل شده است برقچی به بررسی مشخصات کابل CAT5e نیز می‌پردازد:

  • سرعت انتقال: 1000 مگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 100 مگاهرتز ( حداکثر 350 مگاهرتز )
  • حداکثر طول: 100 متر

همانطور که مشاهده شد، کابل CAT5e نسب به نسل گذشته خود پیشرفت‌های بسیاری داشته است. از لحاظ شکل ظاهری، کابل CAT5e شبیه به نسل پیشین خود می‌باشد که در تصویر قابل مشاهده است.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه CAT7

یکی از پیشرفته‌ترین کابل‌های شبکه، کابل CAT7 نام دارد و در ساختار آن، پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری صورت گرفته است. این امر باعث شده است که کابل CAT7، نسبت به نسل‌های پیشین خویش، ویژگی‌های منحصر به فردی پیدا کند. برقچی به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازد:

  • سرعت انتقال: 10 گیگابیت در ثانیه
  • فرکانس: 600 مگاهرتز
  • حداکثر طول: 100 متر

افزایش فرکانس تا 600 مگاهرتز، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کابل CAT7 شناخته می‌شود. همچنین در ساختار کابل CAT7 از دو روکش داخلی استفاده شده است که باعث می‌شود نرخ تداخل سیگنال در آن به شدت کاهش پیدا کند.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه شیلددار و بدون شیلد

یکی دیگر از نکاتی که قبل از معرفی انواع کابل لن لازم است به آن اشاره شود، بررسی کابل‌های شیلددار و بدون شیلد است. همانطور که اشاره شد، 8 رشته سیم به دو صورت دو به دو، در هم تنیده شده‌اند که این ویژگی در تمام کابل‌های شبکه وجود دارد. برخی از نسل‌های کابل لن، به صورت شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) تولید و عرضه شده‌اند. در حقیقت در کابل‌های شبکه شیلددار، یک روکش مضاعف در درون کابل وجود دارد که باعث می‌شود نرخ تداخل سیگنال در کابل لن، کاهش پیدا کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز