خبرگزاری کار ایران

رقابت در میدان بازی؛ سامسونگ و شیائومی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۶۹۶

ماجرای یک رقابت جذاب بین دو برند

رقابت یک بستر شگفت‌انگیز می‌آفریند؛ یک بستر برای پیشرفت‌های سرسام‌آور؛ یک بستر برای ظهور قدرت‌های نوپا و در کنار آن سقوط قدرت‌های بزرگ. چه کسی تصور می‌کرد یک شرکت کوچک در شهری در چین تنها با دو محصول، پس از موفقیت در فروش و محبوبیت میان مردم چین پا به بازارهای بین‌المللی بگذارد و پس از آن با گذشت چیزی حدود 9،10 سال به عنوان یک رقیب مطرح در برابر غول فناوری سامسونگ قد علم کند. امروزه آمار و ارقام نشان می‌دهد شیائومی توانسته با فروش در فروشگاه‌های حضوری و حتا در مقیاسی بزرگتر یعنی فروشگاه‌های آنلاین (مانند ایسل، دیجی‌کالا و...) بازارهای بزرگی همچون کشورهای هند و چین از سامسونگ گذر کرده و با سیاست معروف خود، صدر جدول فروش گوشی‌ها را از آن خود کند.

البته این تنها مثال از جذابیت‌های رقابت نیست؛ حجم بالای رقابت تولیدکنندگان بزرگ در بازارهای مختلف موجب شد که شکل و شمایل بازارها نیز تغییر کند و موضوع این نوشتار، تغییر سبک و رنگ و بو گرفتن همین بازار است، اما ابتدا می‌خواهیم از یک رقابت بسیار مطرح بگوییم رقابتی که مدت کوتاهیست شکل گرفته اما سری دراز دارد.

یک سر رقابت، سامسونگ: قدرت، بزرگی و جاودانگی

بی‌جهت نیست که بنیانگذاران این کمپانی نام سامسونگ را برای خود برگزیدند؛ سامسونگ در فرهنگ کره به معنای سه ستاره است؛ سه ستاره‌ای که نماد قدرت، بزرگی و جاودانگی می‌باشد. اگر کمی دقت کنیم، می‌بینیم هر سه این ویژگی‌ها را در گوشی‌ها و سیاست‌های این کمپانی می‌بینیم؛ قدرت و بزرگی را به‌راحتی می‌توانید در پرچمداران سری S و سری Note ببینید و جاودانگی هم را در اثراتی که سامسونگ بر مارکت بزرگ گوشی‌های موبایل می‌گذارد. به عنوان مثال، در سال 2011 سامسونگ اولین فبلت موفق را به عنوان Samsung galaxy note معرفی کرد. فبلت کلمه‌ای تلفیقی از phone و tablet است، این اسم ابداعی نشان از آن است که فبلت‌ها گوشی‌هایی هستند که قابلیت تبلت‌ها را نیز دارا می‌باشند.

در حالی که ماشین مارکت تلفن‌های‌همراه تحت کنترل اپل و با سرعتی سرسام‌آور در حرکت بود، سامسونگ با این موفقیت بزرگ، مسیر حرکت تازه‌ای برای این ماشین تعریف کرد. سامسونگ توانست زبان طراحی فبلت را به این مارکت دیکته کند، پس اگر شما امروزه یک گوشی 6 اینچی در دست دارید حتا اگر از برند دیگری باشد این ابعاد و اندازه بزرگ را مدیون این شجاعت و ریسک‌پذیری سامسونگ هستید.

شاید درباره گوشی‌های سامسونگ، قیمت گوشی های سامسونگ کمتر از کیفیت آنها مطرح باشد. خریداران این برند، دارای طیف خاصی از سلایق مشخص هستند. احتمالا برایشان کیفیت صفحه نمایش، موضوعی مهم باشد. به طور مثال، کاربری که زمان زیادی از روز را با تماشای فیلم و سریال از طریق گوشی موبایل خود می‌گذراند یا در تجربه استفاده بازی‌های گرافیک بالا، رزولوشن برایش اهمیت دارد مطمئنا حاضر است کمی پول بیشتری بپردازد اما به جای استفاده از برندهای دیگر به سراغ نماینده‌های سامسونگ برود تا از صفحه نمایش‌های بی‌نظیر سوپر امولد یا داینامیک امولد با رزولوشن بالا بهره ببرد.

 ممکن است از آن دسته کاربرانی باشد که دوربین برایش حائز اهمیت است؛ سامسونگ برای این دسته افراد هم محصولاتی در چنته دارد؛ محصولاتی همانند Galaxy s21 Ultra که از لنز اختصاصی سامسونگ بهره می‌برد؛ لنزی منحصر به فرد که از فناوری شگفت‌آور ایزوسل پشتیبانی می‌کند. اگر یکبار این گوشی را در دست بگیرید و با دوربین آن کار کنید قدرتمندی و بی‌مهابا بودن سامسونگ را در طراحی سنسورهای دوربین تشخیص می‌دهید. این حس را آن زمانی لمس می‌کنید که متوجه می‌شوید اس 21 الترا بدون از دست دادن کیفیت توانایی زوم صد برابری دارد.

 یا ممکن است بخواهید موبایلتان مجهز به یک قلم باشد که امکانات ریز و درشت زیادی دارد؛ آنقدر زیاد که مدت‌ها زمان ببرد تا تک تک آنها را کشف کنید. اما مساله مشترک میان همه مشتریان سامسونگ این است که آنها دوست دارند گوشی‌هایشان یک ویژگی منحصر به فرد داشته باشد.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به دنبال همین ویژگی‌های منحصر به فرد هستید اما با توجه به قیمت گوشی های سامسونگ هنوز موبایل مناسب خود را انتخاب نکرده‌اید و دچار سردرگمی شدید می‌توانید از سایت‌هایی که دارای نقد و بررسی دقیق هستند استفاده کنید تا تلفن همراه مورد نیاز خود را پیدا کنید.

اما تجربه کاربری نشان داده گاهی نقد و بررسی‌ها در برخی سایت‌های نامعتبر موجب اشتباه در انتخاب خریدار می‌شود. به همین منظور توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را تنها از سایت‌های معتبری همچون ایسل دریافت کنید. در ایسل شما می‌توانید نقد و بررسی تمامی موبایل‌ها را بخوانید و درباره نکات مثبت و منفی آنها و کاربردشان در زندگی روزمره اطلاعات کسب کنید.

با این حال، اگر نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید یا میان دو محصول منتخب خود دودل هستید ایسل بازهم برای شما راهکار دارد. شما می‌توانید علاوه بر کنار هم قراردادن کالاها و مقایسه آنها، با مشاوران ایسل تماس بگیرید و درباره مشخصات فنی گوشی‌ها سوالات خودتان را بپرسید.

قطعا تنها کالاهای موجود در مارکتی مانند ایسل، کالاهای سامسونگ نیست. مطمئنا رقبایی برای سامسونگ هستند که باید مزیتی داشته باشند تا بتوانند با این غول بزرگ فناوری رقابت کنند. «اگر هیچ مزیت رقابتی نداری، پس رقابت نکن.» این نظر جک ولش درباره رقابت است. رقابت همه چیز است؛ در زیر سایه رقابت تنگاتنگ، کمپانی‌های کوچک، بزرگ می‌شوند و به رقابت با کمپانی‌های بزرگتر می‌پردازند.

شیائومی: حاشیه سود کمتر در ازای فروش بیشتر

رقابت در میدان بازی؛ سامسونگ و شیائومی

حال سوال به میان می‌آید که اگر سامسونگ تمامی ویژگی‌های خاص را به خود اختصاص دهد پس چگونه است که شیائومی در برخی کشورها صدر جدول فروش را از سامسونگ ربوده است؟

باید بگوییم راز این پیشرفت در سیاست معروف شیائومی است؛ به حداقل رساندن حاشیه سود در ازای فروش بیشتر. اگرچه سامسونگ ویژگی‌های منحصر به فردی برای گوشی‌هایش در نظر می‌گیرد اما قیمت گوشی های شیائومی آنقدر پایین است که اگرچه محصولاتش می‌توانند با قیمت‌های بالاتر رقابت کنند اما در رنج قیمتی خودشان کاملا بی‌رقیب هستند.

به عنوان مثال اگر شما چیزی حدود ده میلیون تومان پول داشته باشید و با واحد مشاوران ایسل تماس بگیرید بسته به تمایل شما دو پیشنهاد خوب برایتان دارند؛ شما یا می‌توانید کمی به بودجه‌تان بیافزایید و سامسونگ Galaxy A72 را بخرید تا یک گوشی واقعا زیبا و جذاب در دستان خود بگیرید که سخت‌افزار قابل قبولی دارد، صفحه نمایش آن SUPER AMOLED است و رزولوشن بالایی دارد یا می‌توانید بخشی از پولتان را پس‌انداز کنید و گوشی شیائومی Mi 10T lite 5G را بخرید. این گوشی با پردازنده اسنپدراگون 750 توانایی سخت‌افزاری بسیار بالایی دارد و در میان هم‌قیمت‌های خود هیچ رقیبی ندارد اما تنها عیب Mi 10T lite 5G صفحه نمایش IPS LCD آن می‌باشد.

همین مساله در رنج‌های قیمتی متفاوت نیز اتفاق افتاده است. همیشه محصولات سامسونگ یک یا چند ویژگی خاص دارند ولی گران‌تر از رقیب همرده شیائومی هستند.

این رویکرد و سیاست خاص شیائومی اما موجب شده که کثرت گوشی‌های عرضه شده به بازار شیائومی بالاتر برود. چراکه شیائومی می‌داند برای کنار زدن رقیب اصیل خود باید برای تمامی قشرها در تمام دنیا گوشی‌های باکیفیت و مقرون به صرفه بسازد. از همین رو شیائومی زیربرندهای زیادی را تشکیل داد تا در هر رنج قیمتی گوشی موبایلی برای رقابت داشته باشد. تمامی زیربرندهای زیر که براساس قیمت از بیشترین به کمترین نوشته شده‌اند متعلق به شیائومی هستند:

  • MI
  • Poco
  • Redmi note
  • Redmi

و بلک شارک که تمامی گوشی‌های تحت این برند گیمینگ هستند.

وجود برندهای متعدد نشان می‌دهد شیائومی تمرکز خود را بر روی تنوع محصول قرار داده تا از طریق آن بتواند بازارهای کشورهای توسعه یافته مثل هند و ایران را تحت شعاع قرار دهد اما از دید بازاریابی تنوع بیش از حد محصولات می‌تواند انتخاب را برای خریدار سخت کند.

سرویس‌های ایسل

رقابت در میدان بازی؛ سامسونگ و شیائومی

واقعیت این است که تنوع محصولات جذاب است اما هرچقدر تنوع بیشتر باشد انتخاب را برای مشتریان سخت‌تر می‌کند. یکی از اهداف اصلی ایسل ساده کردن خرید مشتریان از طریق ارائه محتوای قوی و باکیفیت و ارائه مشاوره تلفنی توسط افراد تحصیل کرده و متخصص این حوزه است. در تمام ایام کاری هفته متخصصین کالاهای دیجیتال در واحد خدمات ایسل منتظر پاسخگویی به شما مشتریان گرامی هستند.

اما این تنها نکته جذاب ایسل نیست، ایسل کالای دیجیتال را به زندگی روزمره‌تان پیوند می‌زند! سیاست سازمانی ایسل ایجاب می‌کند چه از طریق تماس با واحد خدمات و چه از طریق تولید محتوای متنی یا تصویری از کاربرد هر کالای دیجیتال در زندگی‌تان بگوید. شما در ایسل می‌فهمید با خرید هر گوشی یا هر کالای دیجیتال دیگر، کدام گره از زندگی‌تان گشوده می‌شود یا به‌عبارتی با کاربرد آن در لایف استایل آشنا می‌شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز