خبرگزاری کار ایران

آشنایی با تجهیزات پزشکی بیمارستانی

آشنایی با تجهیزات پزشکی بیمارستانی
کد خبر : ۱۱۰۰۰۹۸

تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و توان بخشی به دنبال ایجاد بیماری کاربرد دارد و می‌تواند به تنهایی یا ترکیب با سایر وسایل استفاده شود. این تجهیزات را می‌توان خرید یا اجاره کرد و مجموعه کاملی از آن‌ها می‌تواند به روند بهبود بیمار کمک کند. زیرا هر لحظه ممکن است شرایط خاص و دشواری رخ دهد. این تجهیزات هم در بیمارستان و هم در منزل استفاده می‌شوند.

بیمارستان مکانی است که روزانه بیماران زیادی به آن مراجعه می‌کنند و باید تجهیزات لازم را دارا باشد تا بتواند از بیماران به طور مناسب مراقبت کند. تجهیزات پزشکی بیمارستان از مجموعه استانداردی تبعیت می‌کند و حتی یکسری تجهیزات اضافی برای مواقع ضروری در اختیار دارد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این تجهیزات را معرفی کنیم.

انواع تجهیزات پزشکی بیمارستانی

تجهیزات پزشکی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود و هر کدام از این دسته‌ها خود به تنهایی زیرمجموعه‌های مختلفی را دارا می‌باشند. دسته‌بندی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

1.تجهیزات تشخیصی

هر گونه وسیله‌ای که سبب می‌شود مشکل بیمار تشخیص داده شود و براساس علائم بیمار، اعضای داخلی بدن را ارزیابی می‌کند. یکی از تجهیزات تشخیصی مهم، دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی است که به طور بصری وضعیت داخلی بدن را به نمایش می‌گذارد.

رادیوگرافی، سی تی اسکن، سونوگرافی و موارد دیگر جزو این دسته هستند. همچنین ابزارهای دیگری نظیر مقیاس‌سنج بیمار، گوشی پزشک، پالسی اکسی متر و غیره نیز در تشخیص بیماری‌های موثر هستند.

دستگاه سونوگرافی: گاهی اوقات بیمار دچار درد می‌شود و پزشک برای تشخیص مشکل او باید اطلاعات بیشتری داشته باشد. سونوگرافی کمک می‌کند تا وضعیت داخلی بدن بیمار در اختیار پزشک قرار گیرد و حتی خانم‌های باردار نیز می‌توانند بدین وسیله از وضعیت جنین خود مطلع شوند.

2.تجهیزات درمانی

تجهیزات درمان همانطور از نامش پیداست به ابزاری گفته می‌شود که برای درمان یک بیماری خاص استفاده می‌شوند. این تجهیزات پزشکی بیمارستانی می‌تواند شامل لوازم جراحی نیز شود. از متداول‌ترین تجهیزات درمانی می‌توان به پمپ‌های تزریق، دستگاه‌های لیزیک، لیزرهای پزشکی و حتی ابزارهای استریل اشاره کرد.

دستگاه استرلیزه: دستگاه استرلیزه در بیمارستان جهت نابود کردن تمام میکروب‌های زنده از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و موارد دیگر کاربرد دارد. دستگاه اتوکلاو یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های استرلیزه می‌باشد. این میکروب‌ها اغلب در ابزار جراحی و وسایل پزشکی یافت می‌شوند.

آشنایی با تجهیزات پزشکی بیمارستانی

3.تجهیزات قابل استفاده در بلند مدت

گاهی اوقات برای تامین شرایط مناسب درمانی نیاز به یکسری ابزار پزشکی است که باید توسط پزشک تجویز شود. این تجهیزات پزشکی بیمارستانی برای اهداف درمانی خاص استفاده شده و دوام بالایی دارند. انواع مختلف این دسته تجهیزات پزشکی عبارت‌اند از:

  • صندلی چرخدار دستی یا برقی
  • تخت بیمار
  • دشک مواج
  • واکر، عصای دستی یا زیر بغلی(یا هر نوع تجهیزات مشابه کمک حرکتی)
  • دستگاه‌های کششی (در شرایطی مانند در رفتگی شانه)
  • تشک های فشاری و مواج
  • پمپ‌های انسولین
  • شیر دوش
  • نبولایزرها(وسیله ای برای انتقال دارو به صورت استنشاقی)
  • بالابر و بلند کننده بیمار
  • پتو و پد فتوتراپی(برای تجزیه بیلی روبین بدن نوزارانی که دچار زردی هستند)
  • دستگاه دیالیز کلیه
  • مخازن اکسیژن ثابت یا قابل حمل
  • دستگاه‌های تهویه هوا و اکسیژن ساز

لازم به ذکر است که تخت بیمار یکی از ضروری‌ترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی است و تعداد پذیرش هر بیمارستان به تعداد آن وابسته است.

4.تجهیزات پشتیبان حیات

تجهیزات پشتیبانی کمک می‌کنند تا عملکرد بدن بیمار زیر نظر گرفته شود و امروزه انواع مختلفی از این دستگاه‌های در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است. دستگاه‌های قلب و ریه، ونتیلاتور، انکوباتور نوزادان و موارد دیگر از مهم‌ترین دستگاه‌های پشتیبان حیات است.

دستگاه نوار قلب: دستگاه نوار قلب با کمک سیگنال‌های الکتریکی می‌تواند فعالیت‌های قلب را ثبت کند. این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا ریتم کلی و هر گونه اختلالی در فعالیت قلب را شناسایی کند. دستگاه نوار قلب یکی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی است که در درمان بیماران مختلف نقش حیاتی دارد.

مانیتور بیمار: مانیتور علائم حیاتی بیمار را در طول درمان او نشان می‌دهد تا پزشک و پرستاران بتوانند به طور مناسب سلامتی بیمار را زیر نظر داشته باشند.

5.تجهیزات آزمایشگاهی

برای درک مشکل بیماران اغلب نیاز است که آنالیزهایی بر روی آن‌ها صورت گیرد. تجهیزات آزمایشگاهی کمک می‌کنند تا خون، ادرار، ژن‌ها و موارد دیگر به طور مناسب بررسی شوند. از متداول‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنالیز کننده میزان گازهای موجود در خون
  • وسایل جمع آوری و نگهداری خون
  • تجزیه و تحلیل کننده داروها
  • آنالیزگرهای فاکتورهای انعقادی
  • سیستم‌های میکروبیولوژی

آشنایی با تجهیزات پزشکی بیمارستانی

سخن پایانی

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی به نظر می‌رسد صنعت پزشکی هم تحت تاثیر قرار گیرد. هر چه تجهیزات پزشکی بیمارستانی پیشرفت کند، روند تشخیص، درمان و بهبودی بیماران به سرعت و آسانی انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز