خبرگزاری کار ایران

آموزش نرم‌افزار کتیا

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۸۰۸

از نرم ‎افزار کتیا در زمینه طراحی کامپیوتری(CAD)، تولید کامپیوتری(CAM)، مهندسی کامپیوتری(CAE)، مدیریت چرخه حیات محصولات(PLM) و شبیه‎سازی سه‎بعدی(3D) می‎توان استفاده کرد.

نرم افزار کتیا(CATIA)

تاریخچه

نرم‎افزار کتیا در سال 1977 به‌وسیله شرکت هواپیماسازی فرانسوی Avions Marcel Dassault به‌منظور ارتقاء CADAM که برای طراحی جت‌های جنگیMirage   به‎کار می‎رفت، ساخته شد.  

این نرم‌افزار چندسکویی برای طراحی کامپیوتری(CAD)، تولید کامپیوتری(CAM)، مهندسی کامپیوتری(CAE)، مدیریت چرخه حیات محصولات(PLM) و شبیه‎سازی سه‎بعدی(3D) توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز توسعه یافت.

از این نرم‎افزار در صنایع تولیدی برای بهبود روند تجزیه‎وتحلیل، طراحی و مدیریت محصولات استفاده می‌شود. اگرچه این نرم‎افزار در ابتدا برای صنعت هوافضا ساخته شد، اما امروزه در صنایع خودروسازی، هواپیماسازی، دریایی، ساختمانی، طراحی سازه، کارخانه‎های لوازم خانگی و... کاربرد فراوان دارد. در ادامه این مقاله، به ذکر مزایا، موارد استفاده و کلاس‎های آموزش کتیا پرداخته می‎شود.

نرم‎افزار کتیا

در فضای طراحی کتیا، کاربر می‎تواند با ترکیب چندین روش و استفاده از گزینه‎های متعدد، به طراحی محصول مورد نظر خود بپردازد. این نرم‎افزار بهترین گزینه برای طراحان صنعتی خلاق، مهندسان مکانیک و طراحان و معماران سیستم است. با استفاده از فضای طراحی سه‎بعدی این نرم‎افزار، می‎توانید طرح‎هایتان را با همکاران و دوستانتان به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید و از نظرات مختلف در زمینه مدل‎سازی بهره ببرید.

با CATIA می‎توانید مدل‎های پارامتری و غیرپارامتری ایجاد کنید. این نرم‎افزار با برنامه‎های ویندوز، سولاریس، IRIX و HP-UX سازگار بوده و به زبان‎های زیادی از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی قابل اجراست. CATIA در دو نوع CATIA V5-6R Experience و CATIA 3DExperience در بازار موجود است که می‎توانید بنابر نیاز، هرکدام از آنها را تهیه کنید.

CATIA چگونه کارها را آسان می‎کند؟

 با استفاده از این نرم‎افزار می‎توانید یک فضای طراحی سه‎بعدی خاص را تجربه کرده و در سطح پیشرفته مدل‎سازی کنید. در فضای این نرم‎افزار، مدل‎ها را می‎توان باتوجه به نمونه‎های واقعی طراحی کرد؛ این نرم‎افزار برای سیستم‎های الکترونیکی و الکتریکی بسیار مناسب است. علاوه‎براین، رابط گرافیکی CATIA در مقایسه با سایر نرم‎افزارهای سه‎بعدی، کاربرپسندتر است و تمامی ابزارها به‌راحتی در اختیار کاربر قرار دارند.

با کتیا چه کارهایی می‎توانید انجام دهید؟

این نرم‎افزار برای سیستم‎های نظم‎یافته، فناوری‎های مربوط به طراحی و تفسیر، زیرساخت‎های چندبستره و طراحی‎های مهندسی کارآیی دارد. از کاتیا می‎توانید در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا، تجهیزات دفاعی و صنعتی، طراحی دستگاه‎های صنعتی، صنایع تولید لوازم مصرفی، معماری و ساخت‎وساز، صنایع مربوط به برق و نفت و سایر صنایع استفاده کنید.

آموزش نرم‌افزار کتیا

مزایای کار با کتیا

اگرچه برای کار با این نرم‎افزار نیاز به گذراندن دوره‎های آموزشی و شرکت در کلاس دارید، اما با یادگیری آن می‎توانید از این ابزار قدرتمند برای طراحی‎های خلاقانه و حرفه‎ای خود استفاده کنید. در ادامه برخی از مزایای این نرم‎افزار بیان می‎شود.

  • طراحی پیشرفته محصول: طراحان خلاق با کمک این نرم‎افزار می‎توانند به‎صورت پیشرفته مدل‎سازی کرده و ایده‎های خود را گسترش دهند. این فناوری پیشرفته از طراحی سه‎بعدی و دوبعدی پشتیبانی می‎کند.
  • فضای سه‎بعدی: فضای سه‎بعدی CATIA امکان مشاهده و بررسی مدل را به طراح می‎دهد؛ همچنین می‎توان با به اشتراک‎گذاری طرح موردنظر از ایده طراحان دیگر در سراسر دنیا بهره برد.
  • رویکرد میان‎رشته‎ای: این نرم‎افزار رویکردی میان‎رشته‎ای برای خلق و طراحی محصولات ایجاد می‎کند و نیاز توسعه و ارتقاء محصول را برآورده می‎کند.
  • انطباق با بازار: مهندسان و طراحان می‎توانند بر اساس نیاز بازار، طرح‎های خود را با کمترین هزینه تغییر دهند و به‎روز کنند.
  • صرفه‎جویی در وقت و هزینه: با استفاده از CATIA و امکانات ادیت و به‌روزرسانی موجود در آن می‎توان در وقت و هزینه صرفه‎جویی کرد. این نرم‎افزار موجب کاهش مدت زمان تغییرات در فرایند تولید شده و بدون نیاز به نصب و راه‎اندازی مجدد، هزینه‎ها را کاهش می‎دهد.
  • کاهش خطا: با این نرم‎افزار می‎توان مشخصات هندسی قطعات کامپوزیت را کنترل کرد و امکان خطا را به‌شدت کاهش داد.

ویژگی‎های نرم‎افزار کتیا

  • ذخیره تاریخچه مدل
  • داشتن قابلیت فرمول‎پذیری و پارامتری
  • سرعت بالا
  • هوشمندی
  • گرافیک پیشرفته
  • قابلیت جابه‎جایی آسان بین محیط‎های مختلف
  • سرعت بالای واکنش
  • امکان گرفتن خروجی با فرمت‎های گوناگون
  • قابلیت تبادل اطلاعات با دیگر نرم‎افزارها
  • مدیریت فعالیت‎های طراحی

کاربرد نرم ‎افزار کتیا

از نرم ‎افزار کتیا در زمینه طراحی کامپیوتری(CAD)، تولید کامپیوتری(CAM)، مهندسی کامپیوتری(CAE)، مدیریت چرخه حیات محصولات(PLM) و شبیه‎سازی سه‎بعدی(3D) می‎توان استفاده کرد.

طراحی کامپیوتری(CAD)

امکان طراحی دوبعدی و سه‎بعدی با CATIA

طراحی کامپیوتری توسط مهندسان برای خلق، تغییر، تجزیه‎وتحلیل مدل‎های گرافیکی محصولات به‎کار می‎رود که به دلیل مزایای بی‎شمار در صنایع از محبوبیت بالایی برخوردار است. نرم‎افزار CAD موجب کاهش خطا و بهبود کیفیت طراحی می‎شود.

مهندسی کامپیوتری(CAE)

امکان تجزیه‎وتحلیل مدل‎های سه‎بعدی

CAE بیشتر توسط مهندسان برای شبیه‎سازی و تحلیل طراحی محصولات استفاده می‎شود. این تجزیه‎وتحلیل شامل تجزیه اجزاء محدود(FEA)، دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) و دینامیک سیستم‌های چندجسمی(MBD) می‎شود.

این فرایندها موجب می‎شود که مهندسان بتوانند میزان فشارهای معمول را روی محصول بررسی کنند. با آزمایش‎های مختلف می‎توان محصولی با عملکرد بهتر به بازار ارائه داد.

تولید کامپیوتری(CAM)

ایجاد فرایندهای تولیدی برای ساخت مدل سه‎بعدی

تولید کامپیوتری توسط تولیدکنندگان برای برنامه‎ریزی، مدیریت، کنترل و تولیدات خودکار به‎کار می‎رود. نرم‎افزار CAM با بررسی دستورالعمل‎های دستگاه، در بهینه‎سازی و بالا بردن بازده تولید نقش دارد.

مدیریت چرخه حیات محصولات(PLM)

از PLM برای کنترل محصول و به حداقل رساندن هزینه‎های تولید استفاده می‎شود. مدیریت چرخه حیات محصولات روی تعریف محصول، تولید، شبیه‎سازی و انطباق با بازار نقش دارد.

نسخه‎های گوناگون CATIA

CATIA V6، CATIA V5 و CATIA V4

امروزه پرکاربردترین نسخه این نرم‎افزار، CATIA  V5 است اما در بعضی از صنایع همچنان از CATIA V4 نیز استفاده می‎شود. نسخه‎های مختلف این نرم‌افزار از نظر کاربرد و شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. به‎عنوان مثال نسخه V5 نسبت به نسخه V4 از نظر اصول طراحی تفاوت زیادی دارد، نسخه V5 و V6 هم از نظر تغییرات داده با هم متفاوتند.

برای شرکت‎های بزرگ که باید داده‎های زیادی را مدیریت کنند و به‎اشتراک‎ بگذارند، PLM کاربرد فراوانی دارد. از مزایای استفاده از PLM حفظ داده‎ها و افزایش سطح امنیت است.

CATIA 3DEXPERIENCE

این نسخه در واقع، نسخه پیشرفته‎تر V6 و ترکیبی از PDM و PLM است. با استفاده از پلتفرم CATIA 3DEXPERIENCE امکان اتصال همه دپارتمان‎های شرکت و مشاهده همه مدل‎ها بدون نیاز به نصب برنامه‎های دیگر فراهم می‎شود.

استفاده از این نرم‎افزار به ارتقاء شما در زمینه شغلتان کمک به‎سزایی می‎کند چرا که استفاده از آن ساده بوده و ابزارها و دستورالعمل‎های پیشرفته‎ای دارد. شما با شرکت در کلاس CATIA می‎توانید آموزش‎های لازم را دیده و با کسب تجربه  و دانش کافی، ایده‎هایتان را اجرا کرده و بهبود ببخشید.

آموزش نرم‌افزار کتیا

آموزش کتیا

برای یادگیری حرفه‎ای CATIA و گذراندن دوره‎های آنلاین و حضوری آن می‎توانید با انجمن کتیای ایران که اولین و معتبرترین مرکز تخصصی آموزش CATIA است، تماس گرفته و در کلاس CATIA شرکت کنید. شما می‎توانید دوره‎های گوناگونی از قبیل طراحی قالب و ماشین‎کاری، کتیا پیشرفته و مقدماتی، طراحی بدنه خودرو و مهندسی معکوس را در انجمن کتیای ایران با مدیریت مهندس فرهاد نوین بگذرانید.

توجه داشته باشید که بعد از گذراندن دوره‎ها و کسب مهارت لازم می‎توانید به‎عنوان طراح در کارخانه‎ها و صنایع مختلف مشغول به کار شوید. این کلاس‎ها به‎صورت ماهیانه برگزار می‎شوند و در دو گروه کلاس‎های آنلاین و حضوری پذیرای دانشجویان گرامی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت شرکت در کلاس‎های آموزش CATIA شما می توانید به وب سایت انجمن کتیای ایران مراجعه کنید یا با شماره تلفن ‎ 22037408 یا شماره مستقیم 09123062503 تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

نرم‎افزار کتیا برای طراحی در سطح پیشرفته و در کارخانه‎های بزرگ کاربرد دارد؛ با استفاده از این نرم‎افزار می‎توانید مدل‎های پیچیده پارامتری خلق کنید. این ابزار مدل‎سازی ویژگی‎های فراوانی دارد که عبارتند از ذخیره تاریخچه مدل، هوشمندی، سرعت بالا، گرافیک پیشرفته، امکان گرفتن خروجی با فرمت‎های مختلف، قابلیت تبادل اطلاعات با نرم‎افزارهای دیگر، مدیریت فعالیت طراحی و قابلیت پارامتری.

از CATIA در صنایع هوافضا، خودروسازی، طراحی سازه و طراحی لوازم خانگی استفاده می‎شود. این نرم‎افزار برای تمام افرادی که به طراحی محصول، طراحی سه‎بعدی، ساخت ماکت دیجیتال سه‎بعدی علاقه‎ هستند و همچنین برای مهندسانی که در زمینه تولید و توسعه محصولات فعالیت دارند، گزینه مناسبی است.

در این نرم‌افزار روش‎های مختلفی برای طراحی و توسعه محصول وجود دارد که به کاربران امکان به‎روزرسانی و استفاده از ابزارهای پیشرفته را می‎دهد. این نرم‎افزار برای مهندسان، طراحان صنعتی و معماران سیستم کاربرد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز