خبرگزاری کار ایران

آموزش باریستا چه ضرورتی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۶۱

امروزه کافی شاپ‌های مختلف با انواع منوهای متنوع در اکثر شهر‌ها دیده می‌شوند. با ورود به هر کافی شاپ با جزئیات ناشناخته زیادی مانند انواع نوشیدنی‌ها و انواع فعالیت‌ها و پوشش‌هایی که افراد مشغول در کافه دارند، مواجه می‌شویم.

یکی از شغل‌های جذاب و پردرآمدی که در کافی شاپ دیده می‌شود، حرفه باریستایی است. باریستا که در انگلیسی به صورت Barista نوشته می‌شود، در زبان فارسی تا حدودی مترادف واژه قهوه‌چی می‌باشد.

جالب است بدانید اهمیت و جذابیت این شغل تا حدی زیاد است که برای آن مسابقات جهانی نیز برگزار شده و در طی آن قهرمان جهانی باریستا معرفی می‌شود. به دلیل اهمیت بالای این شغل و نکات و اصول اساسی که لازم است برای موفقیت در آن رعایت شود، دوره‌های آموزش باریستا نیز برگزار می‌شود. یکی از موفق‌ترین فعالان در حوزه آموزش این حرفه، آکادمی ژینو تحت نظارت آقای مهرداد آذریار می‌باشد.

این آکادمی یکی از موفق‌ترین مراکز آموزشی در این زمینه بوده که به افراد مدرک رسمی از سازمان فنی حرفه‌ای برای حرفه باریستایی می‌دهد. در ادامه راجع به این شغل جذاب بیشتر سخن می‌گوییم.

با حرفه باریستایی بیشتر آشنا شویم

قبل از هر چیزی لازم است تا یک باریستا در کافی شاپ را شناخته و بدانیم دقیقا در کافی شاپ چه می‌کند؟ واژه ایتالیایی باریستا که امروزه بسیار شنیده می‌شود، در واقع اشاره به حرفه‌ای دارد که فرد شاغل در این حرفه تمامی نوشیدنی‌های اسپرسودار را شناخته و قادر است آن‌ها را تهیه کند. شاید در نگاه اول به این حرفه، همه چیز ساده به نظر برسد، اما در واقع این گونه نیست. یک باریستا می‌بایست اطلاعات فراوانی راجع به انواع قهوه هاو تفاوت آن ها، شناخت قهوه باکیفیت از بی‌کیفیت، نحوه و میزان استفاده از هر قهوه، شیوه صحیح آسیاب کردن دانه‌های قهوه، فشرده کردن قهوه و اطلاعاتی از این قبیل داشته باشد. در یک دوره آموزش باریستا به طور کامل این موارد به فرد آموزش داده می‌شود.  تمامی اطلاعات گفته شده در داشتن یک شات قهوه دلچسب موثر بوده و یک باریستا حرفه‌ای نباید چیزی را از قلم بیندازد، زیرا به کیفیت کار او لطمه می‌زند.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، مهارت و خلاقیت در تهیه قهوه و رساندن آن به دست مشتری نیز یکی از مهارت‌های بسیار جذاب هر باریستا است. اکثر باریستا‌های حرفه‌ای حرکات جذابی در حین تهیه و سرو قهوه دارند که چشم همگان را خیره می‌کند.

نکته مهم دیگری که راجع به یک باریستا می‌توان گفت آن است که، یک باریستا می‌بایست طعم‌های مختلف انواع قهوه‌ها را بشناسد. این مهارت به یک باریستا کمک می‌کند تا شات قهوه‌ای مطابق با ذائقه مشتریان خود تهیه کند که از عهده هر باریستایی بر نمی‌آید.

دانستن تفاوت طعم انواع قهوه‌ها از دیگر اطلاعات لازم برای حرفه باریستایی است

انواع نوشیدنی‌های اسپرسودار که یک باریستا باید آن‌ها را بشناسد

در یک دوره آموزش باریستا راجع به انواع نوشیدنی‌های اسپرسودار و طرز تهیه آن‌ها آموزش‌های لازم داده می‌شود. خلاقیت و تنوع در نوشیدنی‌های اسپرسودار بسیار زیاد است و این تنوع باعث شده تا این نوشیدنی‌ها مطابق با انواع ذائقه‌ها باشند. شاید به همین دلیل است که یک باریستا در یک کافی شاپ مهم‌ترین نقش را بر عهده داشته و مشتریان زیادی دارد. جالب است بدانید در بسیاری از کافی شاپ ها، سیل عظیمی از مشتریان به علت نوشیدن شات‌های قهوه از یک باریستا حرفه‌ای در آن کافی شاپ حضور می‌یابند. در ادامه سعی می‌کنیم تعدادی از مشهور‌ترین نوشیدنی‌هایی که ساخت آن بر عهده یک باریستا می‌باشد را برشماریم.

  • قهوه : آیا می‌توان سرو قهوه را از حرفه باریستایی حذف کرد؟ پاسخ قطعا خیر است. زیرا حذف سرو قهوه از حرفه باریستایی مانند آن است که یک بدن را بدون روح تصور کنید. اما قطعا نوشیدن شات‌های قهوه از دست هر باریستایی لذت‌بخش نخواهد بود. از طرفی دیگر ممکن است طعم لذت‌بخش یک شات قهوه از دست یک باریستا حرفه‌ای هیچگاه از ذهنتان پاک نشود. در هر صورت ساخت یک شات قهوه بی‌نظیر یکی از مهارت‌های هر باریستا است. در دوره‌های آموزش باریستا، معمولا نکات ریزی راجع به انواع قهوه‌ها و نحوه ساخت آن‌ها و طعم هر قهوه بیان می‌شود که یک باریستا معمولی را به یک باریستا حرفه‌ای تبدیل می‌کند.
  • کن پانا con panna : یکی دیگر از نوشیدنی‌‌‌های اسپرسودار با ظاهری متفاوت و جذاب است که در کافی شاپ‌ها سرو می‌شود. این نوشیدنی ترکیبی از خامه و قهوه می‌باشد. برای تهیه این نوشیدنی خامه به خوبی هم زده شده و روی یک شات قهوه قرار می‌گیرد.
  • دالگونا : این نوشیدنی با نام قهوه کف‌دار نیز شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری آن کاملا مشخص بوده و به شکل ظاهری آن برمی گردد. در تهیه این قهوه، آب جوش، شکر و قهوه فوری را به میزان برابر مخلوط و به خوبی مخلوط می‌کنند. بعد از آن که مخلوط حاصل شکل فوم مانند پیدا کرد، آن را روی یک لیوان شیر سرد یا گرم ریخته و نوش جان می‌کنند.

لاته آرت، نقاشی زیبا از یک باریستا حرفه ای!

در این بخش می‌خواهیم  شما را با یکی دیگر از بخش‌‌‌های جذاب و البته پرطرفدار حرفه باریستایی که در دوره‌‌‌های آموزش باریستا نیز به آن پرداخته می‌شود، آشنا کنیم. لاته آرت که اثر هنری با ترکیب شیر و قهوه است، در اغلب کافی شاپ ها، همانند یک نقاشی زیبا روی فنجان‌‌‌های لاته خود نمایی می‌کند. قدمت این هنر زیبا به سال 1980 و به کشور آمریکا بازمی گردد. انتخاب شیر و قهوه مناسب برای این کار و حرکات دست صحیح و تمرین مکرر، معمولا راز موفقیت باریستا‌‌‌های حرفه‌‌ای است. البته استفاده از شابلون برای ساختن یک شکل زیبا روی لاته، از روش‌‌‌های آسان‌تر برای انجام این کار است.

 

آموزش باریستا چه ضرورتی دارد؟

یک کافی شاپ خوب را از روی مهارت باریستا آن کافی شاپ می‌توان شناخت

تسلط به وسایل مربوطه، از دیگر مهارت‌های لازم برای یک باریستا

یک باریستا من را تصور کنید که درک صحیحی از وسایل و ابزار ساخت نوشیدنی‌ها را ندارد، قطعا این فرد هیچگاه نمی‌تواند مشتریان را راضی نگه داشته و طعمی اعجاب‌انگیز به آن‌ها هدیه بدهد.

  • دستگاه اسپرسو یکی از مهم‌ترین ابزار مربوط به حرفه باریستایی است که در کنار هر باریستا یافت می‌شود. با پیشرفت‌‌‌های چشمگیری که در ساخت دستگاه‌‌‌های اسپرسو به وجود آمده است، کار برای باریستا‌ها بسیار آسان‌تر شده است، اما استفاده صحیح از این دستگاه یکی از رموز موفقیت در حرفه باریستایی محسوب می‌شود که معمولا در یک دوره آموزش باریستا معتبر به آن اشاره می‌شود. نوع و کیفیت آب مورد استفاده در دستگاه اسپرسو، آسیاب کردن دانه‌‌‌های قهوه به میزان کافی، فشرده سازی قهوه، میزان مناسب دز قهوه، تنظیم دما و زمان مناسب از جمله موارد مهم برای کار با این دستگاه می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده صحیح از پیچر شیر یکی دیگر از نکات کلیدی می‌باشد. این وسیله با نام پارچ شیر نیز شناخته می‌شود که بیشتر برای ایجاد فوم استفاده می‌شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم در برخی از موارد در قهوه‌ها از فوم شیر استفاده می‌شود، برای مثال برای ساخت یک لاته آرت زیبا از این وسیله استفاده می‌شود.
  • ایبریک از دیگر ابزارهایی است که باریستا با آن زیاد سر و کار دارد. به ایبریک جذوه و قهوه جوش نیز گفته می‌شود. این وسیله بیشتر برای درست کردن یک قهوه ترک به کار می‌رود. البته با وسایل دیگر نیز ساخت یک قهوه ترک امکان‌پذیر می‌باشد اما کیفیت و طعم قهوه ترک با ایبریک معنای دیگری می‌یابد. آشنایی با ایبریک نیز یکی دیگر از سرفصل‌‌‌های آموزشی در دوره آموزش باریستا در هر آکادمی معتبری می‌باشد.
  • از دیگر وسایل مهم که آشنایی با آن برای یک باریستا حرفه‌‌ای ضروری است، فرنچ پرس می‌باشد. این وسیله بیشتر برای تهیه کردن قهوه فرانسه استفاده می‌شود هرچند برای ساخت فوم از شیر نیز کاربرد دارد.
  • آشنایی با موکاپات از دیگر ضروریات حرفه باریستایی می‌باشد. این قهوه ساز در زبان فارسی با نام قهوه ساز اجاقی نیز نامیده می‌شود. برای ساخت یک قهوه اسپرسو، عالی داشتن دانش استفاده از موکاپات بسیار ضروری است. علاوه بر آن از موکاپات برای عصاره گیری از قهوه نیز استفاده می‌شود.

 

آموزش باریستا چه ضرورتی دارد؟

ساخت یک لاته آرت زیبا یکی از هنرهای یک باریستا حرفه‌‌ای است

کلام پایانی

حرفه باریستایی که هنر کار با نوشیدنی‌‌‌های اسپرسودار می‌باشد، یکی از مهم‌ترین حرفه‌ها برای جذب مشتری در یک کافی شاپ است. از این رو سرمایه گذاری برای یادگرفتن این شغل و کسب مهارت در آن، می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. نکته مهمی که راجع به حرفه باریستایی وجود دارد این است که یادگیری نکات مهم از یک فرد با تجربه، موفقیت در این شغل را تضمین می‌کند. 

آموزش باریستا ژینو یکی از معتبرترین فعالان در این زمینه بوده که با داشتن چندین سال سابقه تدریس و با دادن مدرک معتبر از فنی و حرفه‌‌ای به کارآموزان خود، در این زمینه موفق عمل کرده است. آموزش‌‌‌های این آکادمی طبق سرفصل‌‌‌های  استاندارد بین المللی SCA بوده و به کارآموزان امکان اشتغال در سراسر دنیا را می‌دهد. برگزاری هر دوره به صورت خصوصی یکی دیگر از مزیت‌‌‌های این مرکز آموزشی می‌باشد. علاوه بر موارد گفته شده این آکادمی در صفحه رسمی اینستاگرام خود به آدرس www.Instagram.com/jinocafe  نیز بسیار فعال بوده و نکات مهمی را به رایگان در اختیار علاقه‌مندان به حرفه باریستایی قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز