خبرگزاری کار ایران

پرسش‌های رایج در مورد ماسک خوب

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۴۲۰

ماسک یکی از ابزارهای محافظتی در صنعت و حرفه پزشکی می باشد. این وسیله پزشک و دیگران را در مقابل آلودگی های میکروبی و ویروسی بسیاری که در اطراف او هستند ایمن می کند. این وسیله کوچک در عین سادگی کارآیی بسیار بالایی دارد. ساختار این وسیله بسیار ساده است اما می تواند خطرات خیلی بزرگی را از بین ببرد.

در این روزهای کرونایی استفاده از ماسک برای مردم عمومیت پیدا کرده است. این وسیله که پیش تر تنها در محیط های درمانی و برای پزشکان بود به یک وسیله مراقبتی مهم برای عموم مردم در برابر کرونا تبدیل شده است. این روزها ماسک های مختلفی را می بینیم. ماسک هایی با رنگ ها و شمایل مختلف که هر کدام با عنوان های مختلفی عرضه می شوند. سوالی که برای خیلی از ما ممکن است پیش بیاید این است که آیا رنگ ماسک می تواند معیاری باشد که ما تشخیص دهیم میزان فیلتراسیون ماسک تا چه اندازه است یا خیر. در این مطلب کمی در این باره و سوال های مرتبط با این موضوع می پردازیم.

چرا بیشتر ماسک ها سفید هستند؟ آیا رنگ سفید فیلتراسیون بهتری دارد؟

توجه داشته باشید که ماسک قبل از شیوع کرونا یک وسیله پزشکی بوده است. وسیله ای که تنها پزشکان و پرسنل مکان های درمانی آن را مورد استفاده قرار می دادند. از آنجایی هم که رنگ سازمانی در این محیط ها بیشتر سفید است این وسیله نیز بیشتر به این رنگ تولید می شده است. رنگ سفید معیاری برای تشخیص خوب بودن و استاندارد بودن یک ماسک نیست. اما دلیل این که چرا ماسک های سفید بیشتر دیده می شوند استفاده از رنگ سفید به عنوان یک رنگ سازمانی در بیمارستان ها و سایر محیط های درمان عمومی است. رنگ سفید رنگی آرامش بخش است. در محیط های بیمارستانی و دیگر جاهای درمانی مثل درمانگاه ها از این رنگ استفاده می کنند. رنگ سفید رنگی آرامش بخش است. این رنگ باعث از بین بردن نگرانی ها و ناراحتی ها و حتی اضطراب می شود. به همین دلیل است که در همه جای دنیا بسیاری وسایل پزشکی را به رنگ سفید می بینیم.

آیا ماسک مناسب برای شرایط کرونایی ساختار لایه های خاصی دارد؟

توجه داشته باشید که یک ماسک مناسب در این روزها ماسکی است که فیلتراسیون خیلی خوبی در برابر میکروارگانیسم ها داشته باشد. یعنی باکتری و ویروس نتوانند از آن رد شوند. این ماسک ها بسیار ساده هستند و با نام ماسک سه لایه عرضه می شوند. ساختار لایه های این ماسک را نیز اگر بخواهیم تشریح کنیم عبارت هستند که از دو نوع لایه اسپان باند و ملت بلون. که لایه اسپان باند دولایه از ماسک و ملت بلون نیز یک لایه دیگر را تشکیل می دهد. ملت بلون در وسط لایه های اسپان باند واقع می شود. این لایه اصلی ترین و مهم ترین لایه موجود در ماسک است که در برابر ویروس مانند یک فیلتر عبور می کند. یعنی ویروس توانایی رد شدن از ملت بلون را ندارد. توجه داشته باشید که تنها ماسکی که در کنار فیلتراسیون عالی، استفاده از آن راحت است همین ماسک ها هستند. در محیط های آلوده بیمارستانی نیز از همین ماسک ها استفاده می کنند.

به غیر از لایه های ماسک چه معیار ظاهری برای انتخاب مهم است؟

داشتن گیره بینی در ماسک ویژگی بسیار مهمی است که حتما باید مورد توجه داشته باشید. گیره بینی یا فیکسر بینی که در بالای ماسک قرار می گیرد باعث می شود که قسمت بالای ماسک مسدود شود و هوای آلوده وارد ماسک نگردد. داشتن این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر ماسکی فیکسر بینی نداشته باشد در این شرایط مناسب نیست.

آیا ماسک های با رنگ تیره می توانند در این شرایط استفاده شوند؟

توجه داشته باشید که رنگ ماسک فاکتور خوبی برای تشخیص این که محافظت خوبی از شما در برابر کرونا می کند یا خیر نیست. همان طور که گفتیم داشتن لایه های مناسب و فیکسر بینی مهم است. استفاده از ماسک مشکی و تیره رنگ نیز اگر فاکتورهای لازم را داشته باشد و ساختار استانداردی داشته باشد در این شرایط مانعی ندارد. اما اگر این ماسک ها پارچه ای هستند یا جنس دیگری دارند از استفاده از آنها پرهیز کنید.

استفاده از ماسک های n95 می تواند خطر ابتلا را از بین ببرد؟

خیر. این ماسک ها مناسب استفاده در این شرایط نیستند. لایه های این ماسک ها تنها می تواند هوای تنفسی را از نظر آلودگی های محیطی تصفیه کند. اما توانیی لازم را در برابر جلوگیری از عبور کرونا ندارد. بهتر است این ماسک ها را در این روزهای خطرناک استفاده نکنید.

آیا می توان هر ماسک را چندین روز استفاده کرد؟

خیر. ماسک وسیله ای یکبار مصرف است. بهتر است پس از استفاده در هر روز دور انداخته شود و برای استفاده بعدی از ماسک دیگری استفاده شود. استفاده مجدد از ماسک می تواند خود باعث مشکلات دیگری مانند مشکلات پوستی و... شود. توجه کنید که حتما هر ماسک را پس از هر بار استفاده دور بیندازید و ماسک دیگری استفاده کنید.

آیا بچه ها نیز باید ماسک بزنند؟

بله برای کوکان نیز باید ماسک تهیه شود. ویروس کرونا کودک و بزرگسال نمی شناسد. برای بچه ها از ماسک های مناسب با اندازه استاندارد خودشان استفاده کنید.  توجه داشته باشید که کودکان بالای دو سال باید ماسک بزنند و استفاده از ماسک برای بچه های کوچکتر خطر مشکلات تنفسی ایجاد می کند. سعی کنید بچه های زیر دو سال را اصلا از خانه بیرون نبرید.

چرا نباید از ماسک های پارچه ای استفاده کنیم؟

اگر به لایه های پارچه توجه کرده باشید از تار و پود تشکیل می شود. یعنی یک سری نخ های عمودی و یک سری نخ های افقی دارد. در بین این لایه ها منافذی وجود دارد. گرچه ممکن است با چشم به خوبی دیده نشوند. اما این منافذ ریز خود می توانند باعث تنفس هوای آلوده به ویروس یا انتقال آن از شخصی که ممکن است ناقل باشد شود. به همین خاطر اصلا فیلتراسیونی در برابر عبور ویروس ندارند. پس به شدت توصیه می کنیم که از خرید و استفاده آنها در این روزهای خطرناک کرونایی پرهیز شود.

اصطلاح اولتراسونیک در مورد ماسک چه معنایی دارد؟

اولتراسونیک یکی از روش های تولید ماسک است. این روش بهترین روشی است که ماسک می تواند به کمک آن تولید شود. در این روش ماسک بدون دخالت دست و به کمک دستگاه های صنعتی حرفه ای تولید می گردد. لایه های ماسک به کمک حرارت به یکدیگر پرس می شوند. کش و دیگر اجزای ماسک نیز به کمک حرارت به هم می چسبند. این روش روشی ایمن برای تولید این وسیله بهداشتی است.

روشی که علاوه بر این که آلودگی های احتمالی به کمک کاهش استفاده از دست را کمک می کند، به کمک حرارت بالا میکروب ها و ویروس های احتمالی را نیز نابود می کند. این ماسک ها با عنوان ماسک های پرسی نیز عرضه می شوند. پرسی یا اولتراسونیک هر دو یکی هستند و نشان می دهند که ماسک از طریق روش استاندارد و خیلی خوبی تولید شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز