خبرگزاری کار ایران

شوهانی در نطق میان دستور:

۴۰ درصد خودکشی‌ها در نتیجه بیکاری جوانان در ایلام رخ می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۲۱

متاسفانه در سال ۹۱ با توجه به اینکه رشد اقتصادی نداشته‌ایم و نرخ تورم بالای ۳۰ درصد بوده است اما حداقل حسن دولت یازدهم ثبات اقتصادی و تا حدودی کاهش تورم است.

نماینده مردم ایلام، سیروان، ایوان، سیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی در مجلس با یادآوری محدودیت ها و محرومیت‌هایی که در حوزه انتخابیه‌اش وجود دارد، گفت: ۴۰ درصد خودکشی‌ها در نتیجه بیکاری جوانان در ایلام رخ می‌دهد و بی توجهی به مشکلات این چنینی تبعات خوبی برای کشور ندارد.

به گزارش ایلنا، احمد شوهانی در نشست علنی امروز - سه شنبه - در نطق میان دستور با یادآوری مشکلاتی که اقتصاد کشور را به چالش کشانده است، گفت: رکود تورمی که یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور این روزها به شمار می‌رود، جلوی رشد اقتصادی را گرفته است.

نماینده مردم ایلام، سیروان، ایوان، سیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ که در حدود منفی ۶ درصد بوده است، افزود: متاسفانه در سال ۹۱ با توجه به اینکه رشد اقتصادی نداشته‌ایم نرخ تورم بالای ۳۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: حداقل حسن دولت یازدهم ثبات اقتصادی و تا حدودی کاهش تورم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: واقعیت این است که با توجه به ساختار اقتصادی کشور، تداوم تحریم‌های اقتصادی ظالمانه، مشخص نبودن آن در آینده، کاهش منابع دولت، حجم عظیم نقدینگی، بالا بودن طرحهای نیمه تمام عمرانی استانی و ملی که اتمام آنها خارج از توان مالی دولت است و همچنین حجم عظیم بدهی‌های دولت به بخش خصوصی نباید انتظار معجزه را از دولت جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی داشت.

شوهانی گفت: آنچه ملت از بودجه سال ۹۳ انتظار دارند کاستن از مشکلات و معضلات موجود، ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش اشتغال و کاستن از بیکاری جوانان، توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و رعایت عدالت منطقه‌ای و توجه به طبقات فقیر و متوسط است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ میلیون یارانه بگیر در داخل و خارج از کشور داریم گفت: در سالهای گذشته متاسفانه فقیر و غنی به یک میزان از یارانه بهره مند شده‌اند.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی دولت از ۶۳ هزار میلیارد تومان مورد نیاز هدفمندی در سال ۹۳،۵۲ هزار میلیارد تومان آنرا مردم با پرداخت پول بیشتر بابت افزایش نرخ حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین باید پرداخت کنند که این خطرناک و تورم‌زاست.

نماینده مردم ایلام، سیروان، ایوان، سیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی در مجلس افزود: در تبصره هدفمندی ارائه شده از سوی دولت دریافت نقدی مردم، میزان دریافتی در فاز اول است و گروههای هدف نیز هیچ تغییری نداشتند. لذا سوال اینجاست که آیا عادلانه است ۷۷ میلیون ایرانی به یک اندازه از یارانه برخوردار باشند؟

شوهانی با بیان اینکه دومین قانون بودجه در این مجلس یعنی تبصره هدفمندی یارانه‌ها در حال تصویب است، گفت: تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق اتخاذ شده بعضاً مورد تایید کلیت نمایندگان نبوده مانند تصویب هدفمندی یارانه‌ها که ناعادلانه و تورم‌زاست لذا پیشنهاد می‌شود برای سال آینده فکر اساسی در خصوص ترکیب کمیسیون تلفیق شود.

وی ادامه داد: متاسفانه تعیین اعضای کمیسیون تلفیق به منوال کنونی باعثشده تعداد زیادی از نمایندگان در طول ۴ سال فرصت حضور در این کمیسیون را نخواهند داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که توزیع قدرت و ثروت در آن عادلانه نیست و مهمترین ویژگی آن ناعادلانه، تبعیض آمیز و ظالمانه بودن آن است و نیک پیداست چنین وضعیتی به نفع اغنیا و به ضرر فقرا بوده و هست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: وجود دنیایی که در آن بی عدالتی بیداد می‌کند همواره مورد انتقاد دنیای مستقل و ملت‌های آزاده بوده است البته این بی عدالتی در داخل و بین مناطق مختلف کشور نیز کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ساختار بسیاری از نهادها و رژیم‌های بین المللی مانند شورای امنیت، ناعادلانه و تبعیض آمیز است مانند رانت وتو که بعد از جنگ جهانی دوم به ۵ کشور قدرتمند اختصاص دادند.

شوهانی با بیان اینکه در نظام جهانی اخلاقیات حاکم نیست، تصریح کرد: مطلب مهم این است که ما وقتی توان تغییر نظام ظالمانه را نداریم، مجبوریم با آن کار کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: شکی نداریم رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یک رژیم ناعادلانه است علی رغم شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای در ایران سالهاست ملت ما تحت شدیدترین فشارها و تبلیغات سهمگین غربی‌ها واقع شده‌اند، تحریم‌های وضع شده باعثشد وزنه‌هایی بر دولت ما بسته شود که قدرت تحرک آنرا کاهش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: فشارهای ظالمانه تاکنون نتوانسته و از این پس هم نمی‌تواند مردم را از راهی که شروع کرده‌اند باز دارد.

وی با بیان اینکه در ماههای گذشته نتیجه استقامت و پایداری ملت و منطق قوی دولت و تیم مذاکره کننده کشورهای غربی را به پای میز مذاکره کشاند، گفت: مذاکرات اخیر نمایش قدرت ایران بود نه قدرتهای خارجی.

شوهانی تصریح کرد: در جریان مذاکرات فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و اصل غنی سازی تثبیت شد، ساختار تحریم‌ها شکسته شد که تکمیل کننده آن اجلاس داووس با حضور مقتدرانه دولت بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: غربی‌ها می‌دانند که تکنولوژی چرخه سوخت در ایران بومی شده و تبدیل به درخت تنومندی با ریشه‌های استوار که با هیچ بادی ریشه کن نخواهد شد، شده است.

وی تصریح کرد: در راستای رقابتی کردن و شفافیت بیشتر سیستم اقتصادی لازم است نظارت بیشتری بر بخش‌های شبه‌دولتی شود که بعضاً پاسخگوی مجلس نیز نیستند. به عنوان مثال بنیادهای مختلف اقتصادی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون ارتش، بنیاد تعاون نیروی انتظامی، بنیاد تعاون رفاه که هرکدام ده‌ها شرکت و بانک و موسسه مالی در زیر مجموعه دارند که بخش خصوصی نیز یارای رقابت با آنان را ندارد.

شوهانی با یادآوری بررسی بودجه در مجلس گفت: همواره مشکل ما نمایندگان به ویژه نمایندگان مناطق محروم چگونگی توزیع اعتبارات و سیاست گذاری بودجه‌ای در مناطق مختلف کشور بوده و هست.

وی ادامه داد: بودجه سال ۹۲ با توجه به تحریم‌های ظالمانه و مشکلات مختلف کشور توجه خاصی به مناطق محروم نشد، انتظار داشتیم در سال ۹۳ توجه شود که در این بودجه نیز عنایتی مبذول نشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: شعار اعتدال دولت تدبیر و امید به تعادل بین مناطق کشور هم تعریف کرد، اما نکته اینجاست که با کدام استراتژی‌ها می‌خواهیم بین مناطق مختلف کشور تعادل ایجاد کنیم.

شوهانی با بیان اینکه بودجه ۹۳ ناعادلانه است، تصریح کرد: لایحه بودجه دولت عادلانه نبود و به نفع استان‌های برخوردار منظور شده است به عنوان مثال کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای استان ایلام یک صد میلیارد تومان به اندازه ساخت یک برج در تهران نیست.

وی تاکید بر اینکه دلیل عدم استعفای ما در اعتراض به بودجه ۹۳ به خاطر نظام و دولت بوده است، افزود: حضور ما در این مجلس با لایحه ای که بی توجه به استان ما بوده است بی‌فایده است.

وی تاکید کرد: براساس قانون برنامه کلیه مراکز استان‌ها باید به راه آهن سراسری متصل شوند که ۳ استان ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد این شرایط را ندارند.

شوهانی افزود: برای پروژه‌های عمرانی استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد رقمی در حدود تا ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه اگر استان‌ من نماد محرومیت است سرشار از ثروت‌ای طبیعی نیز است، گفت: علی رغم اینکه وجب به وجب جغرافیای استان ایلام سرشار از نفت و گاز است، ولی افسوس موتورهای مکنده این ثروت‌ها را مکیده و ۶ درصدی از آن را نیز به ما نمی‌دهند.

شوهانی با بیان اینکه میانگین بیکاری در ایران از هر ۷ نفر یکی است، تصریح کرد: متاسفانه در استان ایلام میانگین بیکاری از هر ۵ نفر یکی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پایان نطق خود گفت: ۴۰ درصد خودکشی‌ها در نتیجه بیکاری جوانان در ایلام رخ می‌دهد و بی‌توجهی به مشکلات این چنینی تبعات خوبی برای کشور ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز