خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز جهانی معلولان؛

روزی که در تقویم بنامت ثبت شده

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۶۳

امروز به نام تو نام گرفته، تویی که باید با دیده دل به تو نگریست و با چشم دل به عمق دلت پی برد.

ایلنا: امروز به نام تو نام گرفته، تویی که باید با دیده دل به تو نگریست و با چشم دل به عمق دلت پی برد.
تویی که صدای خش خش ویلچرت سالهاست که نگاه‌ها را به خود می‌کشد و با هر نگاه دنیایی از ترحم را به تو هدیه می‌دهند.
تویی که سیاهی همیشگی چشمانت را باید بزرگ دانست که تو را به کوهی از صبر تبدیل کرده و با چشم دلت دنیا را برانداز می‌کنی.
آری باید جای خالی دستانت را بوسه زد چراکه هر وقت بخواهی با خدایت نجوا کنی نه با دست بلکی با دلی آکنده از عشق با او همراز و نیاز می‌شوی.
امروز ۱۲آذرماه(سوم سپتامبر) به عنوان روز جهانی معلولان در تقویم ملی کشور نامگذاری شده روزی برای توجه به معلولان و فرصتی برای سپاس و شکرگذاری نعمت بزرگ سلامتی.
بر اساس آمارهای رسمی جهانی از هر ۱۰کودک یک نفر توانجو به دنیا می‌آید و یا بر اثر حادثه یا بیماری دچار معلولیت می‌شود.
در کشور ایران دو میلیون و ۶۰۰هزار نفر معلول وجود دارد و روزانه ۱۱۰نفر به این جمعیت افزوده می‌شود اما توانجویان دارای معلولیت بارز سه درصد جمعیت هر کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
معلول به کسی گفته می‌شود که بخشی از امدام خود و یا عملکرد یک اندام را به هر دلیل اعم از عوامل ژنتیکی، مادرزادی، سوانح، تصادفات و بیماریهای اکتسابی در زمان قبل از تولد، حین تولد و یا بعد از تولد از دست داده به گونه‌ای که موجب اختلال در حرکت و انجام فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف شود.
معلولان شامل گروه‌های مختلف ناشنوا، نابینا، جسمی، حرکتی و ذهنی هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی ایلام در این خصوص می‌گوید: مهم‌ترین نیاز معلولان در جامعه نحوه ارتباط با آنهاست که باید همراه احترام بوده و از ترحم دوری شود.
«شهریار مهردادی» افزود: معلولان همچون سایر افراد عادی جامعه از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال و امکانات تفریحی به عنوان موضوع‌های محوری در قوانین و آیین نامه‌های مربوط به حقوق معلولان باید برخوردار شوند.
وی بیکاری، تجرد، دیدگاه ترحم آمیز جامعه و نامناسب بودن فضا‌ها و معابر برای سهولت تردد را از جمله مهم‌ترین مشکلات فراروی جامعه معلولان برشمرد.
وی اظهار کرد: متاسفانه نگاه جامعه به معلولان آمیخته با ترحم بوده در حالیکه این نگرش نه تنها مناسب نیست بلکه موجب شده توانمندیهای معلولان نیز نادیده گرفته شود.
مهردادی بیان کرد: باید با فرهنگ سازی از طریق اطلاع رسانی تلاش شود تا دیدگاه جامعه نسبت به معلولان اصلاح شود.
وی گفت: معلولان باید فرصت لازم را یافته تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد و آنرا برای غنی سازی جامعه بکار گیرند.
وی بیان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا دسترسی معلولان برای مشارکت در فعالیتهای جامعه ایجاد شود.
مدیر کل بهزیستی ایلام نیز در این خصوص گفت: هم اینک بیش از ۱۰هزار و ۷۰۰معلول در استان ایلام شناسایی و از خدمات حمایتی مستمر و غیر مستمر بهزیستی برخوردارند.
«صادق رستمی» افزود: بیش از چهار هزار نفر از این افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی و مابقی نیز دچار اختلالات بینایی، شنوایی و ذهنی هستند.
وی عمده خدمات بهزیستی به معلولان را مسکن، اشتغال، مستمری، درمانی، توزیع خودروهای مناسب سازی شده، سوخت خودرو، بیمه مکمل، فرهنگی، کمک هزینه تحصیلی، ازدواج و وسایل توانبخشی را از عمده‌ترین خدمات بهزیستی به جامعه معلولان برشمرد.
وی به خدمات مسکن بهزیستی به مددجویان اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰واحد مسکونی به مددجویان تحویل و بیش از ۲۰۰واحد دیگر نیز در دست اقدام است.
رستمی اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سه درصد سهمیه استخدام دستگاه‌های دولتی باید به معلولان اختصاص یابد ولی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این زمینه کوتاهی می‌کنند.
وی خواستار همکاری مسوولان و مردم در زمینه توجه به معلولان و فراهم سازی حضور این قشر در جامعه شد.
مدیر کل بهزیستی ایلام گفت: بسیاری از معلولان همچون سایر افراد جامعه دارای توانمندیهای فراوانی بوده که باید جامعه از آن آگاه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز