خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی تولید شرکت توانیر خبر داد:

برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی نیروگاه‌ها به آب

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۷۷

طرح‌های کاهش وابستگی نیروگاههای حرارتی در کل کشور و حتی مناطقی که با مشکل آب مواجه نیستند، چشم اندازی ۱۰ ساله دارد، ولی طرح‌های درنظر گرفته شده برای نیروگاههای اصفهان وهمدان باید ظرف حداکثر دو سال آینده به نتیجه برسد.

معاون هماهنگی تولید شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از برنامه‌ریزی کلان برای کاهش وابستگی نیروگاه‌ها به آب خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو عبدالرسول پیشاهنگ، اظهار داشت: باتوجه به تکانه‌های راهبردی در جهان و بحران آب در ایران، باید در نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب را انجام دهیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی کلان، راهبرد تامین آب تمام نیروگاه‌ها تا ۱۰ سال آینده را پیش می‌بریم و در این راستا گام‌‌های مثبتی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان‌های جهانی، بحران آب در جهان از سال ۲۰۲۵ و این موضوع در خاورمیانه از ۲۰۱۵ آغاز می‌شود، گفت: بنابراین، ذخایر آب کشور را باید به‌عنوان سرمایه ملی حفظ و برای یک قطره آب نیز برنامه‌ریزی کنیم.

پیشاهنگ یادآور شد: در نیروگاه‌ها، آب مصارف مختلفی دارد و افزون‌بر سامانه خنک‌کننده و بویلر، برای فضای سبز و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که نخستین گام بازنگری فناوری‌های موجود است.

وی ادامه داد: براین اساس تبدیل برج‌های تر نیروگاه‌ها به برج خشک از برنامه‌های در دست اجراست ضمن آنکه در هر قسمتی که امکان صرفه‌جویی آب وجود دارد، برنامه‌ها و طرح‌های کاهش مصرف آب را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها، گفت: باتوجه به الزام سازمان محیط‌ زیست مبنی‌بر وجود فضای سبز در نیروگاه‌های کشور، فضای سبز نیروگاه‌ها باید به شیوه قطره‌ای آبیاری شود و دیگر آنکه بازیافت آب‌های مصرف شده و استفاده از پساب فاضلاب برای نیروگاه از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است و هماهنگی لازم با بخش آبفای وزارت‌نیرو صورت گرفته است تا از پساب فاضلاب هر شهر برای نیروگاه‌های منطقه استفاده شود.

معاون هماهنگی تولید توانیر درباره نیروگاه همدان گفت: نیروگاه همدان تنها دو درصد از آب دشت همدان را مصرف می‌کند اما در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت نیروگاه و کاهش مصرف آب، قراردادی با آب منطقه‌ای همدان داریم که این قرارداد با وجود همه فشارهای مالی که متوجه توانیر است، از بودجه جاری هزینه‌ای پرداخت می‌شود و نسبت به تعهدهای خود در خرید لوله و تجهیزات عمل کرده‌ایم و امیدواریم آب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه رسانده شود.

وی افزود: در مورد نیروگاه اصفهان نیز طرح‌های تغییر برج‌های تر به برج خشک، انتقال آب از تصفیه‌خانه شمال اصفهان به نیروگاه و انتقال آب از تصفیه‌خانه شهرک‌های اطراف اصفهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در حال مذاکره برای عقد قرارداد برای تبدیل برج‌های تر نیروگاه به برج خشک هستیم.

وی یادآور شد: از ظرفیت این دو نیروگاه در ساعت‌های پیک ۱۰۰ درصد، در ساع‌هایت غیر پیک ۲۵ درصد و به‌طور متوسط ۵۰ درصد استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کاهش وابستگی نیروگاه‌های حرارتی به آب در کل کشور و حتی مناطقی که با مشکل آب مواجه نیستند، چشم‌اندازی ۱۰ ساله دارد، اما طرح‌های درنظر گرفته شده برای نیروگاه‌های اصفهان و همدان باید ظرف حداکثر دو سال آینده به نتیجه برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز