خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در پاسخ به ایلنا:

مساحت دریاچه ارومیه ۲ برابر شد / سدهای تهران همچنان کم آب

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۰۷۹

برای سال آینده میزان اعتبار برای آب شرب روستایی دو برابر شده یعنی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است اما با این وجود باز هم کمبود اعتبار داریم زیرا برای اجرایی شدن این پروژه‌ها به ۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می دهیم منابع مالی ویژه ای برای آب روستاها فراهم شود.

میدانی گفت: ورودی سدهای تهران نسبت به سال گذشته یک میلیون متر مکعب عقب است یعنی در سال گذشته ۶۶ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای تهران بوده اما در سال جاری تا به امروز ۶۵ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای تهران شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا رحیم میدانی، معاون آب و فاضلاب وزیر نیرو در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به میزان بارندگی در سال آبی جدید وضعیت ۱۲ کلان شهر بحرانی به لحاظ تامین منابع آبی به کجا رسیده است اظهار داشت: درمجموع شهرهایی که با بحران آب مواجه بودند وضعیت بارش خوبی داشته اند اما در استان تهران نسبت به دراز مدت ۱۲ درصد کاهش داشته ایم. همچنین در جنوب شرقی کشور و بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان و کرمان نیز بارش مطلوبی نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: فعلا دوماه از سال آبی را پشت سر گذاشتیم و عمده بارش ها نیز در بهار و زمستان صورت می گیرد لذا هنوز امیدواریم که سطح آب‌ها به وضعیتی مطلوب بازگردد.

وی همچنین گفت: طی این مدت از ابتدای مهر تاکنون وضعیت بارش در حوزه زاینده رود نیز مناسب بوده اما سد لار علیرغم بارندگی مناسب در مازندران وضعیت مناسبی ندارد.

سدهای تهران نسبت به سال گذشته یک میلیون متر مکعب عقب هستند

میدانی خاطرنشان کرد: ورودی سدهای تهران نسبت به سال گذشته یک میلیون متر مکعب عقب است یعنی در سال گذشته ۶۶ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای تهران بوده اما در سال جاری تا به امروز ۶۵ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای تهران شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: هنوز فرصت داریم که در ماه های آینده بارش های خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سعی دولت بر این است که تمام جوانب مدیریت آب کشور برای حفاظت از منابع آب در نظر گرفته شود گفت: ما در چارچوب تخصیص آب حوضه‌ها بین استان‌ها سهمیه‌بندی می کنیم تا بهره‌برداری از آب تنها در چارچوب در نظر گرفته شده انجام شود. به عبارت دیگر حسابداری آب داشته باشیم.


وی با بیان اینکه باید نظام بهره‌برداری منابع آب کارآمدی در کشور داشته باشیم تصریح کرد: بهترین الگویی که در دوره جدید پیاده کردیم حوضه آبریز زاینده رود بوده که برای این حوضه شورا تشکیل شد و اقدامات شایان تحسینی نیز انجام شد و در همین راستا دومین شورا قرار است برای رود کرخه انجام شود.


وی ادامه داد: همه استان‌های ذی‌نفع در حوضه‌های آبریز باید به چارچوب‌های وزارت نیرو پایبند بمانند چرا که اگر در بالادست مصرف آب کنترل نشود پایین دست با مشکل مواجه می شود.


میدانی در ادامه با اشاره به ماهیت آب زیرزمینی با آب سطحی متفاوت است اظهار داشت: در یک سال گذشته برنامه جامعی برای تعادل‌بخشی آب زیرزمینی تدوین شد که البته در این راستا نیاز به کمک قوه قضاییه، قوه مقننه و بهره برداران نیز داریم زیرا به لحاظ اقتصادی سیاسی و فرهنگی و امنیتی نیز جوانب کار را در نظر بگیریم تا طرح با موفقیت اجرایی شود.


۲۰ سال زمان برای بازگشت سفره های آب زیرزمینی به وضعیت نرمال


وی تصریح کرد: سفره‌های آب زیر زمینی به ۲۰ سال زمان نیاز دارند تا به وضعیت سابق خود بازگردند. یکی از ابزار و لوازم‌ اولیه برای بهبود اوضاع منابع آب زیر زمینی در اختیار داشتن منابع مالی است.

۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی / میزان اعتبار نسبت به سال گذشته ۶ برابر شد


معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۴ در سقف اعتبارات میزان ۶۰۰ میلیارد تومان برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بودجه پیش‌بینی شده که این میزان نسبت به سال ۹۳ شش برار شده است.


وی ادامه داد: ما تا پایان برنامه ششم شش سال مهلت داریم که این طرح را اجرایی کنیم و از مصرف آب زیر زمینی ۱۱ میلیارد متر مکعب کم کنیم به طوری که این روند ۵۰ درصد وضعیت ما را تثبیت می‌کند.


وی ادامه اداد: ما ۱۱۰میلیارد متر مکعب از ظرفیت استاتیک را مصرف کرده‌ایم و ۲۰ سال طول می کشد که به مرحله اولیه ایستایی آب برسیم.


میدانی با بیان اینکه برای اجرای پروژه های آب کشور منابع دولتی پاسخگونیست اظهار داشت: برای تامین منابع در اجرای این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی آورده‌ایم و با توجه به اینکه قیمت تمام شده آب با فروش آن فاصله زیادی دارد مجبوریم خودمان آب را بخریم و در اختیار مصرف کننده قرار دهیم و در همین رابطه در قانون بودجه نیز ردیفی به نام خرید تضمینی آب در نظر گرفته شده است.


عدد خرید تضمینی خرید آب ۵ برابر شد


وی با بیان اینکه عدد خرید تضمینی آب در بودجه ۹۴ پنج برابر یعنی ۵۰۰ میلیارد تومان شده تصریح کرد: در سال جاری هزار و ۷۱ میلیارد تومان به سرمایه گذار بخش خصوصی قرارداد بسته ایم که اگر به لحاظ تامین مالی در سه ماه باشد نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان پروژه آماده داریم که به بخش خصوصی بسپاریم که اگر بتوانیم به عدد ۷۰۰ میلیارد تومان برسیم خواهیم توانست در اجرای این پروژه ها قوی تر حرکت کنیم.


برای اب شرب روستایی فقط ۴۰۰ میلیارد تومان پول داریم / ۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم


معاون وزیر نیرو تامین آب شرب روستاها را از جمله دیگر مشکلات بخش آب کشور برشمرد و گفت: برای سال آینده میزان اعتبار برای آب شرب روستایی دو برابر شده یعنی از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است اما با این وجود باز هم کمبود اعتبار داریم زیرا برای اجرایی شدن این پروژه‌ها به ۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که امیدواریم با پیگیری هایی که انجام می دهیم منابع مالی ویژه ای برای آب روستاها فراهم شود.


افزایش ۵۴ درصدی میزان بارندگی نسبت به سال گذشته / مساحت دریاچه ارومیه دو برابر شد


وی در ادامه به وضعیت بارش‌ها از ابتدای سال آبی جدید اشاره کرد و گفت: طی این مدت در کل کشور ۳۷ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به بلند مدت ۶۱ درصد افزایش و نسبت به سال آبی گذشته۵۴ درصد افزایش را نشان می دهد.


وی ادامه داد: در برخی حوضه‌های حساس مثل دریاچه ارومیه در عدد ۱۴۴ درصد مثبت هستیم حتی نسبت به دراز مدت ۱۰۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.


وی تصریح کرد: دولت ۷۲۵ میلیارد تومان به منظور احیا و تعادل‌بخشی در ارومیه اعتبار اختصاص داده است.


میدانی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه ۷۷ پروژه مطالعه یا احیایش آغاز شده و هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول در اختیار سه استان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است.


میدانی خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر تا اکنون سطح آب دریاچه ارومیه ۳۲ سانتی متر بالا آمده است بنابراین نسبت به ابتدای مهر در عدد ۲۵ سانتی متر مثبت هستیم. همچنین تراز آب این دریاچه به ۱۲۷۰.۴۵ رسیده در حالی که این عدد در سال گذشته ۱۲۷۰.۲۵ بوده است ضمن اینکه مساحت دریاچه تقریبا دو برابر شده است.


میدانی در خصوص انتقال آب کارون به زاینده رود گفت: این انتقال از طریق سه تونل انجام گرفت و پیش‌بینی می شود از بهمن ماه به طور مقطعی میزان ۶۰ میلیون متر مکعب آب را منتقل کنیم و در همین راستا آخرین پروژه سد بهشت آباد است که آب را به کرمان اصفهان و یزد منتقل می کند.


وی در خصوص سرانجام طرح قطع آب مشترکین پرمصرف اظهار داشت: این مساله در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و به خاطر ابعاد اجتماعی باید به صورت دقیق‌تر کارشناسی شود با این حال ما پیگیر این مساله هستیم و پرونده روی میز بوده و در حال بررسی است.


میدانی در خصوص باربری ابرها نیز اظهار داشت: از ابتدای مهر جبهه‌های خوبی داشته ایم اما کسانی که ابرها را رصد می کنند زمانی که احساس کنند نیازی به انتشار مواد باران زا دارند این کار را انجام می دهند لذا با توجه به اینکه جبهه ها به طور طبیعی باران زا بوده اند تاکنون نیازی به بارور کردن ابرها نبودهاست. ضمن اینکه تا رعد و برقی نباشد هواپیماها پرواز نمی کنند.


وی ادامه داد: طبق سیاست‌گذاری وزیر برنامه این است که افزایش تعداد هواپیما و ایستگاه های زمینی و توسعه ایستگاهی راداری را داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در خصوص فرونشست دشت‌های ممنوعه گفت: پدیده فرونشست در همه دشت‌های ممنوعه کشور به طور بالقوه وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است ساختمان خاک در دشت‌های ممنوعه تا امروز نشکسته باشد اما احتمال فرونشست در همه آنها وجود دارد.

میدانی تصریح کرد: طبق آمارها در مشهد، فارس، همدان، کرمان و جنوب تهران فرونشست دشت‌ها اتفاق افتاده است و بر اساس آنچه که سازمان زمین‌شناسی گفته در جنوب تهران ۳۶ سانتی‌متر فرونشست داشته‌ایم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه این نشست‌ها آنی نیست افزود: بیشترین نشست‌ها مربوط به خراسان رضوی، همدان و فارس بوده است.

حضور ۲۷۶ شرکت داخلی و ۲۵ شرکت خارجی در نمایشگاه


میدانی همچنین به برگزاری دهمین نمایشگاه صنعت آب کشور در ۲۶ تا ۲۹ آبان در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران برگزار می شود اشاره و تصریح کرد: ذر این نمایشگاه ۲۷۶ شرکت داخلی و ۲۵ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان حضور خواهد داشت.


وی افزود: این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۲۸ هزار متر مربع برگزار می شود.


وی ادامه داد: ۴ نشست در حاشیه این نمایشگاه برگزار می شود که از دستگاه های دولتی، بانک ها و بخش خصوصی برای حضور در پنل ها دعوت به عمل آمده است.


وی ادامه داد: فرصت سرمایه‌گذاری احیا و تعادل بخشی منابع زیر زمینی، جلب مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد برای مقابله با بحران کم آبی از جمله این نشست‌ها هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز