خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

مطالعه توسعه ۲ مخزن نفتی به دانشگاه آزاد واگذار شد / اگر یک درصد بازیافت هم داشته باشیم سود کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۷۰۱

حتی اگر یک درصد ضریب بازیافت داشته باشیم هفتصد میلیارد دلار از این طرح‌های پژوهشی به دست خواهیم آورد / و اگذاری ۴ مخزن یاد شده به دانشگاه آزاد منجر به رقابت بین این دانشگاه و هشت موسسه دولتی دیگر خواهد شد.

وزیر نفت گفت: در تفاهم نامه همکاری بین داشگاه آزاد و وزارت نفت مسئولیت امور نظارت و پژوهش فناورانه چهار مخزن به عهده دانشگاه آزاد گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای موافقت نامه همکاری علمی تحقیقاتی بین وزارت نفت و دانشگاه آزاد با اشاره به امضای ۸ موافقتنامه با شش دانشگاه دولتی و دو مرکز پژوهشی که روز گذشته انجام شد گفت: تمامی مراکز علمی طی سالهای گذشته برای راه افتادن کارشان کمک های زیادی از وزارت نفت دریافت کرده اند اما دانشگاه آزاد تاکنون کمکی دریافت نکرده است.

وی افزود: توافق نامه یاد شده اولین تفاهم نامه بین وزارت نفت و دانشگاه آزاد در حوزه بالا دستی است که امیدواریم دانشگاه آزاد بتواند موفقیتهای بزرگی در این زمینه حاصل کند.

زنگنه تصریح کرد: در این تفاهم نامه مسئولیت امور نظارت و پژوهش فناورانه چهار مخزن به عهده دانشگاه آزاد گذاشته شده و در تمامی زمینه های مورد علاقه صنعت نفت به امضا رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این موافقت نامه برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی در رابطه با صنعت نفت و دانشگاه بی نظیر است.

وزیر نفت تقاضا محور بودن را از جمله خصوصیات مهم این توافق نامه برشمرد و گفت: افزایش ضریب بازیافت مهمترین موضوع صنعت نفت در سطح جهان است و ما در این توافق نامه این هدف را دنبال می کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: در این توافق نامه از پراکنده کاری در ارتباط با پژوهش پرهیز کردیم و به روی مسائل مشخص که قابل ارزیابی باشند تمرکز کرده ایم.

زنگنه مدت زمان انجام پروژه ها را ده ساله اعلام کرد و گفت: منابع مورد نیاز طرح های پژوهشی از سوی وزارت نفت تامین می شود.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: و اگذاری ۴ مخزن یاد شده به دانشگاه آزاد منجر به رقابت بین این دانشگاه و هشت موسسه دولتی دیگر خواهد شد و ضمن اینکه تمامی مراکزی که جهت انجام کار فناورانه و پژوهشی به دانشگاهها واگذار شده اختصاصی خواهد بود لذا می توانند رقابت جهت انجام بهینه کار را داشته باشند.

وی ادامه داد: در این امور فناوری دانشگاه ها می توانند نه تنها از ایران بلکه از تمامی نقاط جهان نیز جهت تامین نیروی انسانی کمک بگیرند ضمن اینکه تاکید ما این است که از نیروهای خارجی برای انتقال فناوری بیشتر استفاده شود.

زنگنه با بیان اینکه دانشگاه مسئولیت داردو باید در قبال جریان فنی و علمی پاسخگو باشد تصریح کرد: ما می خواهیم طرح ها استراتژیک و تقاضا محور باشد و به صورت متمرکز کار را دنبال کند و امیدواریم که کار جواب دهد و به تقویت استاد و دانشجویان منجر شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر پشتیبانی و مراقبتهای دائمی که از سوی معاونت فناوری پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود بنده نیز هر سه ماه یکبار با متولیان دانشگاهی جلسه خواهم داشت و پیشرفت کار را بررسی خواهم کرد.

وی خطاب به مسئولین دانشگاه توصیه کرد: صبور باشند و به نحوی کار کنند که نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده چرا که تلاش آنها به نفع تمامی کشور خواهد بود.

وزیر نفت تصریح کرد: حتی اگر یک درصد ضریب بازیافت داشته باشیم هفتصد میلیارد دلار از این طرح های پژوهشی به دست خواهیم آورد. مثلا در نروژ طرح های این چنینی در عرض دو سال ضریب بازیافت دو برابری داشته است.

زنگنه خاطر نشان کرد: در حال حاضر میادینی داریم که هفت تا هشت درصد بازیافت دارند ومیادینی هم وجود دارد که ۴۵ درصد پیشرفت داشته اند لذا تلاش می کنیم زمینه بازیافت را هر چه بیشتر ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه تا کنون قرارداد راهبردی با دانشگاه آزاد نداشته ایم و این برای اولین بار است که کار در این سطح انجام می شود گفت: این اقدام یک ظرفیت و توان و اعلام آمادگی جهت رقابت است که امیدواریم منشأ خیر شود.

وزیر نفت با اشاره به سیاستهای علمی فناورانه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: بنا بر فرمایش رهبر انقلاب باید از حداکثر ظرفیت ملی برای تولید فناوری استفاده شده و اقتصاد بر پایه دانش باشد ضمن اینکه در سند چشم انداز نیز به احراز رتبه اول فناوری از سوی ایران تاکید شده است لذا همه باید کمک کنیم این اهداف محقق شود.

زنگنه خاطر نشان کرد: به هر میزان که منابع نیاز باشد به شرط اینکه درست هزینه شود در جهت تحقق این اهداف اختصاص داده خواهد شد.

وی در خاتمه یادآور شد: دانشگاه آزاد خدمات بزرگی به کشور کرده و امیدواریم در بحثتوسعه علمی و تولیدعلم نیز موفقیت حاصل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز