خبرگزاری کار ایران

مدیر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب آبفای کشور اعلام کرد:

پایش لحظه ای کیفیت آب با راه اندازی سامانه جامع کنترل کیفیت آب

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۹۶۹

در سال های اخیر با ایجاد زیرساخت های لازم همچون اینترنت و اینترانت داخلی شرکت ها، زمینه گسترش و روزآمدکردن این سامانه میسر شد و از سال ۸۹ بحثایجاد سامانه جامع کنترل کیفیت آب کشور با هدف ثبت اطلاعات کیفیت آب از نقطه تولید اطلاعات یعنی آزمایشگاه های کنترل کیفیت سراسر کشور مطرح شد.

مدیر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب آبفای کشور از پایش لحظه ای کیفیت آب با راه اندازی سامانه جامع کنترل کیفیت آب کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه در هر لحظه امکان دسترسی به آخرین و به روزترین اطلاعات کیفیت آب در هر نقطه کشور در دسترس خواهد بود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، سیدکوشیار اعظم واقفی درباره وضعیت آزمایشگاه های سراسر کشور، افزود: هم اکنون ۳۶۳ آزمایشگاه در شرکت های آب و فاضلاب روستایی و ۴۲۹ آزمایشگاه در بخش شهری فعالیت دارند که اطلاعات بدست آمده در این آزمایشگاه ها به صورت مستقیم وارد این سامانه می شود.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل لحظه به لحظه کیفیت آب توزیعی در مخازن و شبکه های آبرسانی، گفت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از سال ۷۸ در زمینه راه اندازی بانک اطلاعاتی کنترل کیفیت آب در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرد که البته این بانک های اطلاعاتی اولیه قدرت پردازش و ارایه تمام اطلاعات آب کشور را نداشتند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با ایجاد زیرساخت های لازم همچون اینترنت و اینترانت داخلی شرکت ها، زمینه گسترش و روزآمدکردن این سامانه میسر شد و از سال ۸۹ بحثایجاد سامانه جامع کنترل کیفیت آب کشور با هدف ثبت اطلاعات کیفیت آب از نقطه تولید اطلاعات یعنی آزمایشگاه های کنترل کیفیت سراسر کشور مطرح شد.

اعظم واقفی با بیان آنکه هم اکنون ۹۶ درصد شرکت های آب و فاضلاب به این سامانه متصل شده اند، یادآور شد: در گذشته اطلاعات شرکت ها پس از تهیه نمونه و گزارش آزمایشگاه، با تاخیر بیش از یک ماه در بانک های اطلاعاتی ثبت می شد؛ اما هم اکنون نتیجه آزمون های انجام شده ازجمله اطلاعات میکروبی و کلر باقی مانده در آب، شیمیایی، فلزهای سنگین وارد سامانه شده و در دسترس است.

وی از تهیه اطلس جامع کیفیت آب در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد و گفت: در این اطلس جامع تمام اطلاعات به تفکیک هر شهر یا شهرستان از وضعیت منابع آب تا شاخص های کیفیت منطقه موجود است.

وی ادامه داد: این سامانه همچنین با هدف اتصال به سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) در هر منطقه از کشور در دست تکمیل و بهسازی است تا بتوانیم درنهایت نقشه های کیفی آب هر منطقه را تهیه کنیم.

مدیر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، درباره نظارت و کنترل نتایج ثبت شده در سامانه، گفت: برای اعتماد بیشتر به نتایج آزمایش ها تمام شرکت ها در آزمایشگاه های مرکزی استان ها باید گواهی نامه ایزو ۱۷۰۲۵ را که ویژه آزمایشگاه ها است، دریافت کنند و سایر آزمایشگاه ها هم به شرکت در آزمون های تخصصی(PT) موظف هستند که در این آزمون ها درصد خطای آزمون ها با مقایسه خطای آزمایشگاه ها سنجیده می شود تا شرکت ها نسبت به خطاهای انسانی حساس باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز