خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور خبر داد:

اجرای آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۳۲۴

در بخش روستایی با توجه کمبود نیروی انسانی و محدود بودن جمعیت تحت پوشش از روش‌های تصفیه ارزان‌تر همچون وتلند استفاده می‌شود تا از پساب تولید شده بتوان در تامین آب زمین‌های کشاورزی استفاده کرد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از این پس پیمانکارانی می‌توانند در بخش بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب وارد شوند که گواهینامه بهره‌برداری داشته باشند.

به گزارش ایلنا، " حمیدرضا تشیعی " با اشاره به محورهای نقشه راه بخش بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: یکی از محورهای مهم بحثمدیریت تقاضای آب کشور، بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و جایگزین کردن آن با منابع آب باکیفیتی است که هم‌اکنون در بخش غیرشرب به‌ویژه در صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد شرکت مهندسی بهسازی و ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود در کشور است افزود: هم‌اکنون افزون بر ۱۴۰ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور موجود است و مطالعه و اجرای عملیات ارتقا، در دستور کار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار گرفته است؛ همچنین طرح کلان استفاده از فناوری‌های نوین در ارتقای تصفیه‌خانه‌ها و استفاده مجدد از پساب نیز با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست انجام است که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

تشیعی با اشاره به گستردگی طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه فاضلاب در کشور گفت: در احداثتصفیه‌خانه‌های جدید در تعامل با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ضمن در نظر گرفتن راندمان بالای تصفیه و هزینه نگهداری و تعمیرات کم، ساخت سامانه‌هایی در دستور کار قرار دارد که بتواند پساب باکیفیت و قابلیت استفاده مجدد تولید شود.

وی ادامه داد: در بخش روستایی با توجه کمبود نیروی انسانی و محدود بودن جمعیت تحت پوشش از روش‌های تصفیه ارزان‌تر همچون وتلند استفاده می‌شود تا از پساب تولید شده بتوان در تامین آب زمین‌های کشاورزی استفاده کرد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اهمیت بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات تصفیه گفت: با توجه به هزینه‌های بسیار بالای ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، هر تصفیه‌خانه باید حداقل ۳۰ سال در چرخه قرار داشته باشد و اگر در این مدت بهره‌برداری مناسبی از تصفیه‌خانه انجام نشود تاسیسات در زمان کمتری مستهلک شده و آسیب خواهد دید.

وی افزود: با توجه به سیاست دولت مبنی بر برون‌سپاری بخشی از مسئولیت‌های صنعت آب و فاضلاب، در روند واگذاری بهره‌برداری از این تصفیه‌ها به بخش خصوصی باید پیمانکار واجد صلاحیت استفاده شود؛ از دو سال پیش تدوین آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب تهیه و سال گذشته توسط وزارت نیرو ابلاغ شد.

تشیعی با بیان اینکه هم‌اکنون افزون بر ۴۰ پیمانکار متقاضی فعالیت در بخش فاضلاب هستند و تعیین صلاحیت شده‌اند گفت: از بخش خصوصی فقط پیمانکارانی می‌توانند در این بخش وارد شوند که گواهینامه بهره‌برداری از شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را داشته باشند؛ وضعیت این پیمانکاران در هر سال بازنگری می‌شود و طبق دستورالعمل دقیقی با در نظر گرفتن نیروی انسانی، امکانات، سابقه فعالیت و دیگر شاخص‌های موثر این پیمانکاران رتبه‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در بخش بهره‌برداری آب هم اخیراً آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های آب توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است، افزود: در ۵ سال آینده در نظام فنی اجرایی فقط شرکت‌هایی که صلاحیت آنها تایید شده باشد می‌توانند در مناقصه‌ها حضور داشته باشند و این امر تضمین کننده کیفیت خدمات، بهره‌برداری صحیح با حداقل پرت انرژی و مسائل مربوط به تعمیرات و نگهداری خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز