خبرگزاری کار ایران

در صورت توافق هسته ای

اضافه بودجه ۸۰ میلیارد دلاری ایران

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۴۳۴

اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه است و ایران را انتخاب کرده است. یکی از اعضای کمیسیون اروپا اعلام کرده است در صورت رفع تحریم ها قرار داد واردات گاز از ایران عملی خواهد شد. اروپا سالیانه ۸۰ میلیارد دلار گاز از روسیه وارد می کند

بحران اوکراین هر روز رنگ تازه تری به خود می‌گیرد. در آخرین رویداد‌ها اتحادیه اروپا به همراه آمریکا با جلوگیری از صادرات صیفی جات و مرکبات سعی در تحت فشار قرار دادن مسکو دارد و روسیه نیز زمزمه قطع صادرات گاز طبیعی به اروپا را آغاز کرده است. از همین رو اتحادیه اروپا سعی دارد با توجه به نزدیک شدن فصل سرما هر چه زود‌تر جایگزین مناسبی برای روسیه پیدا کند. روسیه تامین کننده یک سوم از گاز اروپا است و میزان صادرات گاز این کشور به اروپا بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار است.

از لحاظ علمی و اقتصادی بهترن جایگزین برای گاز روسیه ایران است. ایران بعد از روسیه صاحب دومین منابع گازی در جهان است و دارای سیستم منظم لوله کشی گاز است و قسمت اعظم گاز ترکیه و ارمنستان را که جزو کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک عضو کمیسیون اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرگزاری رویترز خبر از بررسی واردات گاز از ایران را داد. او از جلسات متعدد این کمیسیون جهت جایگزین مناسب برای روسیه خبر داد و گفت سر انجام اعضای این کمیسیون به این نتیجه رسیدند که بهترین جایگزین برای روسیه ایران است و در صورت اینکه تحریم‌ها علیه ایران رفع شود و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد. با توجه به نزدیک شدن فصل سرما بستن قرار داد با ایران و واردات گاز از این کشور در اولویت قرار دارد. پس از آنکه ایران به سبب ماجرا جویی‌های دولت قبل و اولویت قرار داده شدن مسئله هولوکاست نسبت به مسائل ملی از خط لوله نوباکو کنار گذاشته شد به ناچار ایران، خود شروع به برنامه ریزی برای صدور گاز خود کرد.


ایران در چند سال اخیر شروع به احداثخطوط لوله و پیدا کردن مسیر‌های اقتصادی برای انتقال گاز خود به اروپا بوده است.

خط لوله نهم سراسری یکی از این موارد است که گاز را از منطقه پارس جنوبی و عسلویه به بازرگان می‌رساند اما به دلیل کمبود اعتبارات لازم هنوز تکمیل نشده است. صادرات گاز از طریق عراق و سوریه که مرحله لوله گذاری در عراق انجام شده است اما به سبب درگیری‌های اخیر در عراق و جنگ در سوریه ناتمام مانده است. خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه نیز دارای محدودیت است و نمی‌تواند حجم عظیم گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند.

به نظر می‌رسد در صورتی که توافق هسته‌ای میان دولت جدید ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شود بهترین راه انتقال گاز ایران به اروپا مشارکت دادن ایران در خط لوله نوباکو باشد. زیرا میدان گازی شاه دنیز آذربایجان توان استفاده کامل و پوشش این خط لوله را ندارد و همچنان مقدار متنابهی از ظرفیت این خط لوله بی‌استفاده مانده است.

اما با ورود ایران به این خط لوله دیگر مشکل کمبود منبع حس نخواهد شد ضمن اینکه با برقرار شدن دوباره سوآپ که توسط وزیر نفت دولت قبل یک شبه از سیستم بازرگانی ایران حذف شده بود می‌توان گاز ترکمنستان را از طریق ایران به این خط لوله تزریق کرد. اگر این امر محقق شود ورود ۸۰ میلیارد دلار به سیستم اقتصادی ایران که در بودجه سالیانه پیش بینی نشده است می‌تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج و طرح‌های عمرانی و نفتی که به سبب کمبود اعتبار تاکنون معلق مانده است را به مرحله اجرایی برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز