خبرگزاری کار ایران

پس لرزه‌های کاهش قیمت نفت ادامه دارد؛

مخالفت امارات با کاهش تولید اوپک

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۶۴۶

با وجود سقوط قیمت نفت کشورهای عضو اوپک سعی در عادی نشان دادن شرایط دارند.

در حالیکه قیمت نفت اوپک به پایین‌ترین حد خود در سالهای اخیر رسیده است وزیر نفت امارت مخالفت کشور خود را با کاهش تولید کشورهای عضو سازمان اوپک اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری امارات روز گذشته سهیل بن مزروعی در یک کنفرانس خبری درابوظبی کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک را به صلاح ندانست و گفت هنوز برای تصمیم گیری در مورد کاهش تولید وقت هست.

او از کشورهای عضو خواست تا تصمیم خود را ۲ ماه به تعویق بیاندازند. این اظهارات در حالیست که عبد الله البدری دبیر کل اوپک در هفته گذاشته از کشورهای عضو خواسته بود که برای کنترل قیمت نفت و جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت در ماه نوامبر از میزان تولید خود کم کنند.

مزروعی تولید نفت امارات را در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و از برنامه ریزی این کشور برای رسیدن به سقف ۳میلیون ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۱۷ خبر داد. به گفته این مقام ارشد نفتی امارات قیمت ۹۰ دلار قیمت خوبی است.

از سوی دیگر وزیر نفت عربستان علی النعیمی روز دوشنبه در نیویورک به خبرگزاری رویترز گفت که کشورش هیچ نگرانی از سقوط قیمت نفت ندارد و از روند موجود راضی است. عربستان با تولید نفت ۱۰ میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین صادر کننده نفت است.

با اینکه اکثر کشورهای عضو اوپک نگرانی خود را از کاهش قیمت نفت مخفی می‌کنند اما فعالیت‌هایی را برای کنترل قیمت آغاز کرده‌اند در راستای همین فعالیت‌ها دبیر کل اوپک هفته گذشته به روسیه سفر کرد و با الکساندر نواک وزیر انرژِی این کشور پشت درهای بسته دیدار کرد.

البدری بعد از خروج از جلسه هرگونه هماهنگی برای ثابت نگه داشتن قیمت با روسیه را رد کرد و گفت: روسیه عضو اوپک نیست و هیچ گونه تعهدی برای اجرای سیاستهای این سازمان ندارد و هدف از این دیدار بررسی بازار‌های نفتی بود کشورهای عضو اوپک تامین کننده یک سوم از نفت جهان هستند و بدون هماهنگی با کشورهای خارج از سازمان که سهم بیشتری در تامین نفت جهان را دارند نمی‌توانند تصمیم تاثیر گذاری در بازار جهانی نفت بگیرند.

این در حالیست که کاهش قیمت اتفاق خوبی برای ایران نیست. صنعت نفت ایران که در ۸ ساله گذشته ضربه های بسیاری از تحریم بین المللی را خورده بود با تغییر رئیس جمهور و به طبع آن تغییر سیاست های خارجی و اولویت دادن به تنش زدایی و تعامل با دنیا دوباره در پی احیای خود بود. از دست دادن مشتری های قدیمی و ثابت، داون(خاموش) کردن چاهای نفت به سبب نبودن خریدار و استهلاک تاسیسات نفتی و نبودن قطعه میراثدولت ماجراجوی قبلی برای دولت جدید بوده است. حال که صنعت نفت با هدایت شیخ الوزرا ایران می‌رفت که دوباره به بازار‌های جهانی برگردد این کاهش قیمت سد بزرگی را در برابر احیا دوباره این شاهرگ حیاتی ایران ایجاد گرده است.
این تحولات در حالیست که در ساعات پایانی روز گذشته قیمت نفت خام برنت ۹۷ دلار معامله شد که این قیمت پایین‌ترین قیمت در دو سال گذشته بوده است
نفت اوپک نیز با قیمت ۹۴ دلار همچنان سیر نزولی خود را طی می‌کند.

' گزارش: بسیم لاله

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز