خبرگزاری کار ایران

فراخوان وزارت نیرو برای مشارکت مردم درتولید برق از منابع انرژی تجدید پذیر

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۷۹۸

تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی بهره گیری از توربین های گازی کلاس F با ارتقای بازدهی از ۳۷ درصد به ۷۰درصد ضمن کمک به تامین حرارت و آب شیرین در کشور کاهش آلودگی های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

وزارت نیرو برای مشارکت مردم درتولید برق از منابع انرژی تجدید پذیر فراخوان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دهمین همایش بین المللی انرژی با بیان اینکه درشرایط خاص فعلی مقوله انرژی به موضوعی تعیین کننده بر مناسبات اقتصادی، اجتماعی، ‌سیاسی، منطقه پیرامون ما وجهان تبدیل شده است گفت: ایران یک کشور بزرگ مصرف کننده وتولیدکننده انرژی است بنابراین تحولات اقتصادی فناوری وزیست محیطی در حوزه انرژی برای ما دوچندان مهم خواهد بود.

وی افزود: ما به دلیل برخوردرای از منابع طبیعی و منابع انسانی متخصص توان تامین نیازهای جهانی به انرژی وخدمات تخصصی فنی وزیست محیطی را دارا هستیم و از سوی دیگر رسالت تامین انرژی مطمئن اقتصادی و با حداقل آلایندگی برای رشد اقتصاد و رفاه کشور را به عهده داریم.

چیت چیان ادامه داد: پس از چند دهه رشد کمی بسیار سریع صنعت برق کشور درآستانه تحولی بنیادین و فراگیر در زمینه توسعه کیفی قرار گرفته است واین تحول به معنای توقف رشدکمی نیست بلکه علاوه بر رشد کمی ارتقای کیفی نیز در این صنعت زیربنایی است.

وی خاطر نشان کرد: این تحول یک نقطه عطف در روند فعالیت صنعت برق خواهد بود و اصلی ترین شاخصه آن توجه به محیط زیست، افزایش کارآیی وبهره وری، اصلاح ساختار و توسعه رقابت درحوزه صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سهم انرژی های تجدیدپذیر دربسیاری از کشورهای جهان دائما در حال افزایش است گفت: انرژی خورشیدی و بادی بالاترین نرخ رشد را در میان فناوری های تامین انرژی درجهان به خود اختصاص داده اند و دلیل آن پیشرفت در فناوری و کاهش هزینه اقتصادی آنها ست.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظرمنابع طبیعی وانسانی متخصص دارای اولویت بالایی در زمینه انرژی های تجدید پذیر است خاطر نشان کرد: ما با توسعه تجدید پذیر ها ضمن افزایش توان صادرات انرژی ارزش افزوده مضاعفی را نصیب کشور خواهیم کرد. ضمن آنکه کشور از مزیتهای دیگر آن از جمله اشتغال زایی وا فزایش امنیت شبکه بهره مند می شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: وزارت نیرو دراجرای سیاستهای کلی نظام در زمینه انرژی، ‌سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ‌مصوبات مجلس و دولت اعلام می کند برق حاصل از منابع انرژی تجدیدپذیر که توسط مشترکین برق تولید می شود را با قیمتی بیش از یک پنجم فوب خلیج فارس به صورت تضمینی و بدون محدودیت زمانی خریداری می کند بدین ترتیب ضمن بهره مندی از منابع پاک انرژی از کاهش تلفات در تولیدو انتقال و توزیع برق بهره مند می شویم.

وی از مردم خواست در این اقدام ملی شرکت کنندوهمه شرکتهای برق را نیز موظف کرد تمام توان و همکاری لازم را در پاسخ گویی به کار بندد ضمن اینکه واحد ویژه ای زیر نظر وزیر مسئول رفع وپاسخگویی درهرگونه مشکل در این زمینه خواهد بود.

چیت چیان گفت: ارتقای بهره وری در صنعت برق به منظور خد مت رسانی مطمئن تر واقتصادی تر از دیگر برنامه های وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی بهره گیری از توربین های گازی کلاس F با ارتقای بازدهی از ۳۷ درصد به ۷۰درصد ضمن کمک به تامین حرارت و آب شیرین در کشور کاهش آلودگی های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین کاهش تلفات شبکه های توزیع وا نتقال برق را نیز از اهداف وزارت خانه برشمرد وگفت: این هدف با توسعه تولیدپراکنده در محل مصرف بیش از پیش محقق خواهد شد.

وی در ادامه به تغییرنقش دولت از تصدی به سیاست گذاری ونظارت و جلب مشارکت بخش خصوصی با هدف توسعه رقابت و کاهش هزینه ها اشاره کرد و گفت: این مقولات نیز از دیگر اقدامات وزارت نیرو است و علاوه بر واحدهای بزرگ درتوسعه واحدهای مقیاس کوچک خصوصی ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: دور شدن دولت از عرصه تصدی گری وبنگاه داری و پرداختن به وظیفه اصلی یعنی تلاش برای تامین منافع ملی و وظایف حاکمیتی که منجر به کوچک شدن حجم دولت و بروز با انگیزه بخش خصوصی به عرصه صنعت برق خواهد گردید. زمینه لازم را برای تحقق و افزایش کارآیی و بهره وری انرژی به وجود خواهد آورد

وی خاطر نشان کرد: اهداف ذکر شده بدون استفاده از تخصص و دانش موجود درکشور میسر نخواهد شدو عزم وزارت نیرو در استفاده گسترده از شرکتهای دانش بنیان واستفاده از این استعداد خدادادی در کشور است و براین اساس وزارت نیرو در حال تدوین بیش از ۳۰نقشه راه فناوری درصنعت برق وآب کشور است که به زودی ابلاغ و مبنای اقدامات دانش بنیان در این صنعت خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز