خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر نیرو؛

اولین سایت توربین های بادی ۲.۵ مگاواتی کشور در قزوین به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۸۵۱

با حضور وزیر نیرو، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، استاندار قزوین، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان، اولین مزرعه و سایت توربین های بادی ۵/۲ مگاواتی کشور در قزوین به بهره‌برداری رسید.

با حضور دکتر حمید چیت چیان وزیر نیرو، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روزبه استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان اولین مزرعه و سایت توربین های بادی ۵/۲ مگاواتی کشور در قزوین به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا،این سایت با آخرین تکنولوژی روز دنیا در راستای استفاده از انرژی های پاک و کاهش مصرف سوخت های فسیلی به بهره برداری رسیده و تاکنون ۷ توربین بادی ۵/۲ مگاواتی در فضای به متراژ ۴۲۲۳ هکتار در فاز در این سایت راه اندازی شده است.

میزان اشتغال زایی مستقیم این پروژه ۴۸۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۲۵۵ نفر می باشد و از از نظر حجم سرمایه گذاری به ازای هر توربین ۵۰ ملیارد ریال هزینه شده است.

یادآور می شود در آینده نزدیک تعداد توربین های بادی استان قزوین برای تولید ۱۰۰ مگاوات برق به ۴۰ عدد خواهد رسید.

این طرح در منطقه کهک از توابع شهرستان تاکستان واقع در استان قزوین به بهره برداری رسید.

احداثنیروگاه های بادی و خورشیدی دستور کار وزارت نیرو

چیت چیان وزیر نیرو گفت: با توجه به مزیت های انرژی های نو و مطالعات صورت گرفته، احداثنیروگاه های بادی و خورشیدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

حمید چیت چیان در آیین بهره برداری از بزرگترین نیروگاه بادی کشور در قزوین افزود: سیاست دولت مبتنی بر توسعه کاربرد انرژی های تجدیدپذیر بوده چرا که از مزیت های چنین انرژی هایی می توان به صرفه جویی انرژی های فسیلی، کمک به محیط زیست، اقتصادی بودن آن و هزینه های کمتر نسبت به سایر نیروگاهها اشاره کرد.

وی با اشاره به دیگر مزیت های این نوع انرژی، خاطرنشان کرد: اشتغالزایی بیشتر، پایداری شبکه و امکان توسعه آن به مناطق مختلف و خرید تضمینی چهار هزار و ۶۳۰ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت می تواند برای سرمایه گذاران ایجاد انگیزه کند.

وزیر نیرو افزود: هم اکنون بسیاری از این نیروگاههای طرف انعقاد در حال خرید توربین و یا راه اندازی هستند و امیدواریم که طی دو سال آینده نیز شاهد تحولی شگرف در سبد تولید برق کشور باشیم.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که با حمایت از سرمایه گذاران در دوسال آینده شاهد تحول جدی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی در کشور خواهیم بود. اظهارداشت: کشور در بخش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شاهد تحولی جدی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای انرژی های تجدیدپذیر در کشور و با تصویب مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاران بخش خصوصی که در تولید انرژی از منابع تجدید پذیر مانند باد و خورشید اقدام به ساخت نیروگاه کنند تا مدت دو سال همه هزینه های صرفه جویی شده در مصرف سوخت آنها(معادل هرینه مصرف سوخت نیروگاه های فسیلی) به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو بیان کرد: در خصوص نیروگاه های کوچک خورشیدی این امکان فراهم شده که ۵۰ درصد از هزینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی را دولت پرداخت کند که در این راستا در سال گذشته ۹۴۴.۵ مگاوات قرارداد احداثنیروگاه های تجدیدپذیر و بادی با بخش خصوصی منعقد شده است.

وی یادآورشد: سیاست وزارتخانه تغییر جهت از ساخت نیروگاه های فسیلی و آبی به سمت راه اندازی نیروگاه های بادی و خورشیدی است.

به گفته وی، براساس قانون بودجه و تصویب مجلس شورای اسلامی تمام سرمایه گذارانی که مبادرت به احداثچنین نیروگاههایی نمایند، معادل هزینه سوخت صرفه جویی شده از طریق ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر به مدت دو سال به آنان پرداخت خواهد شد.

فاز اول بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت کلی ۱۰۰ مگاوات، با بهره برداری از هفت توربین به ظرفیت هر کدام ۲.۵ مگاوات، صبح امروز با حضور وزیر نیرو در منطقه کهک شهرستان تاکستان راه اندازی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز