خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران؛

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق تهران / مشکل سوخت نیروگاه‌ها در حال حل شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۱۸۹

پس از اجرای قانون هدفمندی در سال ۸۹ شاهد رشد منفی ۱.۳ درصدی مصرف برق در سال ۹۰ بودیم که باعثجلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه نیز شد اما در سال ۹۱ مصرف ۲.۷ درصد و در سال ۹۲،۶. ۷ درصد رشد پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران با اشاره به افزایش دمای هوا در سال جاری و در پی آن افزایش پیش بینی نشده مصرف برق گفت: تلاش ما این است که با خاموشی تابستان مواجه نشویم اما لزوم هماری مردم گریز ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید زمان حسینی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران در کل کشور، با اشاره به اینکه ۷۱ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم و اوج بار مصرف در روز گذشته به ۴۷۲۵۵ هزار مگاوات رسیده گفت: قبل از انقلاب ۷هزار مگاوات مصرف برق داشتیم که امروز این میزان ۱۰ برابر شده و در حالی که هنوز ۱.۵ میلیون نفر در جهان برق ندارند ۱۰۰ درصد شهر ها و ۹۹.۹۹ درصد روستاهای ایران برق دارند.

وی افزود: ما در حال حاضر با تمام کشورهای همسایه تبادل برق داریم که به لحاظ سیاسی و اقتصادی مهم است.

حسینی تصریح کرد: در حوزه استحفاظی تهران استان های تهران، البرز و قم تحت پوشش هستند که در مجموع ۱۴ نیروگاه وجود دارد که از این تعداد ۹ نیروگاه حرارتی و ۵ نیروگاه آبی است.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون نفر تحت پوشش برق استحفاظی تهران هستند و ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مشتر ک از تعداد ۳۰ میلیون مشترک کل کشور در تهران هستند.

وی سهم مصرف برق خانگی را ۳۵.۵، صنعت ۲۵.۳، کشاورزی ۹ و سایر مصرف را ۱۵ درصد اعلام کرد.

رشد ۲۰ درصدی برق در شهر تهران

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران با اشاره به گرمای بی سابقه هوا در تهران طی روزهای گذشته تصریح کرد: در ۱۰ روز گذشته دمای هوا به ۴۰ درجه رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درجه بود و همین مسئله رشد ۱۸ درصدی مصرف برق را در پی داشت در حالی که پیش بینی می شد حدود ۵.۵ درصد رشد مصرف در محدوده برق منطقه‌ای تهران داشته باشیم که البته در شهر تهران به بالای ۲۰ درصد رسید.

حسینی با تاکید بر این که تابستان سختی را پیش رو داریم، تصریح کرد: باید یکسری اقدامات را ما انجام دهیم و در برخی موارد نیز مشترکین باید کمک کنند ضمن اینکه باید مراقب تاسیسات خود باشیم و مشترکین نیز با مدیریت مصرف صنعت برق را یاری کنند تا تامین برق به میزان نیاز صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم می توانند با استفاده از لامپ‌های LED، خاموش کردن لامپ‌های اضافی، خودداری از روشنایی تجملاتی و تمیز کردن حباب‌های لوسترها و همچنین استفاده از نور طبیعی با ما همراهیی کنند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران با تاکید بر تاثیر چشمگیر خاموش کردن دستگاه‌های سرمایشی هنگامی که از سرمای آنها استفاده نمی‌شود، گفت: بهتر است که برای مدیریت مصرف انرژی درجه حرارت دستگاه‌های سرمایشی را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه تنظیم کرد و از لوازم پر مصرفی چون اتو، سشوار، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز در زمانهای غیر از پیک استفاده شود چرا که این امر باعثکاهش هزینه و کمک به تامین برق می شود. در ساعات پیک هزینه برق سه برابر می‌شود.

هدفمندی هم تاثیری در کاهش پایدار مصرف برق نداشت

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن در مصرف برق اظهار داشت: پس از اجرای قانون هدفمندی در سال ۸۹ شاهد رشد منفی ۱.۳ درصدی مصرف برق در سال ۹۰ بودیم که باعثجلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه نیز شد اما در سال ۹۱ مصرف ۲.۷ درصد و در سال ۹۲،۶. ۷ درصد رشد پیدا کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود که مصرف برق در کل سال ۵.۵ درصد افزایش پیدا کند، گفت: متوسط رشد مصرف برق در دنیا سه درصد است.

قیمت برق در ساعات۱۱ تا ۱۵ و ۱۹ تا ۲۳ بیشتر است

حسینی با اشاره به ساعات اوج مصرف که شامل ساعت ۱۱ تا ۱۵ و ۱۹ تا ۲۳ می‌شود، اظهار داشت: در این ساعات از وسایل پرمصرف برقی استفاده نشود همچنین اداره‌ها و سازمانها نیز باید توجه داشته باشند که با مدیریت مصرف برق هم می‌توانند در کاهش هزینه‌ها برای خود موثر باشند و هم به تامین برق کمک می‌کنند.
مشکل سوخت نیروگاه ها در حال حل شدن است

وی در خصوص مشکل تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: برای تامین گاز نیروگاه‌ها در مقطعی دچار مشکل بودیم که با پیگیری‌های وزارت نیرو و مذاکره با وزارت نفت مشکلات در حال رفع هستند.

حسینی با اشاره به کاهش یک درصدی راندمان نیروگاه‌های تهران در فصل تابستان گفت: به خاطر مشکل به وجود آمده به صورت مقطعی از ذخیره سوخت زمستانی و مازاد گازوئیل استفاده کردیم به گونه‌ای که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها به حدود ۱۵ درصد کاهش یافت اما با پیگیری‌های توانیر مشکل در حال حل شدن و سوخت مایع در حال جایگزینی است.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های تهران روزانه نیاز به ۷۰ میلیون مترمکعب گاز دارند، گفت: در سال گذشته حدود ۸۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز و مابقی از طریق سوخت مایع تامین شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که در هنگام بروز مشکل تنها حدود ۳۰ درصد نیاز نیروگاه‌ها گاز داده می‌شد، گفت: در حال حاضر میزان تامین گاز برای نیروگاه‌ها در حال افزایش است.

وی در خصوص وضعیت نیروگاه بعثت با توجه به نگرانی شهرداری در مورد آلودگی آن نیز گفت: در این نیروگاه از گاز استفاده می‌شود که کمترین میزان آلودگی را دارد و شهرداری تهران در زمینه آلودگی نیروگاه نگرانی‌هایی دارد که در حال برطرف کردن آنها هستیم و ضمن اینکه وزارت نیرو اخیرا طرحی را ابلاغ کرده که بر اساس آن نیروگاه بعثت در اختیار پژوهشگاه قرار داده می‌شود تا شرایط را بهبود ببخشند والبته نیروگاه‌های تهران قدیمی هستند اما بعثت ۳۶ درصد راندمان دارد.

جلوگیری از قاچاق سوخت در ۲ نیروگاه

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در مورد جلوگیری از قاچاق سوخت درنیروگاه‌ها نیز گفت: دو ابزار کنترلی در ۹ نیروگاه حوزه استحفاظی خود داریم که شامل نیروی انسانی و دستگاه‌های اندازه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: سوخت مایع را نیز در آزمایشگاه تست می‌کنیم تا مطمئن شویم افزودنی نداشته باشند. یکی دو بار در اشل کوچک در نیروگاه‌های ما مشکل رخ داد که باعثشد دقت بیشتری داشته باشیم.

وی در زمینه خالص بودن سوخت گفت: یک بار در اواخر سال گذشته و یک بار در اردیبهشت ماه در یکی از نیروگاه‌ها با افزودنی در سوخت مایع مواجه شدیم که باعثشد رصد دقیق‌تری داشته باشیم و در حال حاضر به صورت مرتب سوخت را بررسی می‌کنیم.

مذاکره با ۳ مشترک برای کاهش مصرف برق

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به طرح ذخیره‌سازی عملیاتی شرکت خاطرنشان کرد: با سه مشترک برای ذخیره ۳۰ مگاوات برق در هنگام نیاز تفاهم‌نامه امضاء کردیم که بر اساس آن در هنگام پیک مصرف می‌توانیم از مشترکین درخواست کنیم تا مصرف انرژی را کاهش دهند در عوض معادل برق صرفه جویی شده پول به آنها پرداخت می‌شود.

حسینی با اشاره به این که سه مشترک طرف قرارداد شامل یک شرکت خودروسازی و دو شرکت سیمان می‌شود، گفت: ‌ در سال گذشته از طریق تعطیلات تابستانه ۹۰ مگاوات در تامین برق به ما کمک شد و در کل کشور نیز به میزان ۵۰۰ مگاوات از این طرح بهره بردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز