خبرگزاری کار ایران

برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه

ضرورت سرمایه گذاری ٣٣ میلیارد دلاری در پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۷۶۶

محمدحسن پیوندی با اشاره به تبعات نحوه خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی گفت: این نوع واگذاری پیوستگی صنعت را از بین برد و رتبه صنعت پتروشیمی که در بین یکصد شرکت برتر جهان از ٨٩ به ٣٩ رسیده بود را به ٥٠ تنزل داد در حالیکه در همین مدت سابیک عربستان از رتبه ١٣ به رتبه ٥ رسید.

٣٣ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز است که با تحقق این مهم سالانه ٢۶ میلیارد دلار درآمد در کشور حاصل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی با نگاه به بازار سرمایه گزارشی از وضع فعلی صنعت پتروشیمی ارائه و تصریح کرد: هم اکنون ٧١ طرح با متوسط ٢٧ درصد پیشرفت در صنعت پتروشیمی وجود دارد.

محمدحسن پیوندی با اشاره به تبعات نحوه خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی افزود: این نوع واگذاری پیوستگی صنعت را از بین برد و رتبه صنعت پتروشیمی که در بین یکصد شرکت برتر جهان از ٨٩ به ٣٩ رسیده بود را به ٥٠ تنزل داد در حالیکه در همین مدت سابیک عربستان از رتبه ١٣ به رتبه ٥ رسید.

وی به سهم ٥ درصدی صنعت پتروشیمی از منابع هیدروکربوری کشور اشاره کرد و افزود: با وجود این سهم محدود، ۴٠ درصد صادرات غیرنفتی کشور وابسته به پتروشیمی است.

پیوندی با بیان اینکه هم اکنون برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، افزود: از این سرمایه گذاری می توانیم سالانه ٢۶ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مطلوب بودن وضع طرحهای مسیر خط لوله اتیلن غرب افزود: از طرحهای مسیر این خط لوله پتروشیمی لرستان و مهابان امسال و پتروشیمی کردستان نیز بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه حدود ١۴ – ١٥ طرح در حال احداثوجود دارد که به عنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده است، افزود: این طرحها تا ۴ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود ١٠ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود.

پیوندی همچنین به نهایی شدن تامین مالی ٧ پروژه متانول در عسلویه اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این واحدها نیز حدود ١٠ میلیون تن متانول وارد بازار جهانی خواهیم کرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پیش از این توسعه پتروشیمی کشور بیشتر در بخش اتیلن بوده است، افزود: به دلیل وفور اتان بیشتر محصولات، اتیلن محور شدند و صنایع پایین دستی هم تا حدی که می توانستند رشد کردند، اما برای رشد بیشتر این صنایع باید زمینه تولید پروپیلن را فراهم کرد.

پیوندی با بیان اینکه پروپیلن زنجیره گسترده ای از صنایع پایین دستی را ایجاد و تعذیه می کند، افزود: برنامه ما تولید پروپیلن از متانول است تا هم قیمت متانول در بازار نشکند و هم زمینه تولید پروپیلن برای توسعه صنایع پایین دستی در کشور فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز