خبرگزاری کار ایران

برنامه اربیل برای افزایش صادرات نفت

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۰۳۵

کردستان عراق برای افزایش هشت برابری صادرات نفت خود تا پایان سال ٢٠١٥، از جمله انتقال نفت از میدانهای نفتی تحت تصرف پیشمرگه های کرد، برنامه ریزی کرده اند.

دولت منطقه ای کردستان اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت خود را تا پایان سال ٢٠١٥ به هشت برابر مقدار کنونی افزایش دهد.
به گزارش ایلنا، خبرگزاری السومریه و به نقل از رویترز، آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اربیل، گفت: کردستان عراق برای افزایش هشت برابری صادرات نفت خود تا پایان سال ٢٠١٥، از جمله انتقال نفت از میدانهای نفتی تحت تصرف پیشمرگه های کرد، برنامه ریزی کرده اند.
وی با پیش بینی این که، اربیل تا پایان سال آینده قابلیت صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت، از جمله نفت کرکوک را خواهد داشت، اضافه کرد: اربیل درآمد حاصل از فروش نفت را با بغداد تقسیم می کند.
وزیر منابع طبیعی کردستان عراق افزود: این منطقه می خواهد به همکاری با بغداد در چارچوب قانون اساسی ادامه دهد و بغداد سهم خود را از صادرات نفت کرکوک دریافت می کند.
وی ادامه داد: در زمانی که ما به یک نظام متحد در تقسیم قدرت و به اشتراک گذاری درآمد نیاز داریم، در مقابل برخی از اشخاص در بغداد که می خواهند تمرکز قدرت را در دست گیرند، تسلیم نمی شویم.
این در حالی است که دولت مرکزی بغداد به شدت با فروش نفت مخالف می کند و آن را نقض قانون اساسی عراق می داند.
دو هفته پیش، نیروهای پیشمرگه کرد کنترل خود را بر کرکوک که منطقه کردنشین آن را یکی از استانهای اقلیم کردستان عراق می دانند، گسترش دادند.
وزیر انرژی ترکیه، تانر ییلدیز، نیز در ماه مه سال گذشته میلادی، از اقدام ترکیه برای صادرات نفت اربیل از طریق بندر حیهان ترکیه خبر داده بود، اقدامی که دولت عراق را بر آن داشت تا از ترکیه به دادگاه بین المللی شکایت کتد.
دولت عراق تاکید می کند که سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق(سومو) تنها واسطه مجاز به فروش نفت خام عراق از جمله منطقه کردنشین این کشور است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز