خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بورس در پی افزایش ۵برابری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عنوان کرد؛

فولادی‌ها و سیمانی‌ها هم همگام با پتروشیمی‌ها سقوط خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۰۲

در صورتی که دولت در قیمت خوراک واحدهای تولیدی و بهره مالکانه معادن بازنگری کرده و همچنین نتایج مذاکرات ۱ + ۵ مثبت باشد شاخص به بیش از ۸۰ هزار واحد صعود خواهد کرد.

رئیس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران افزایش ۵ برابری نرخ خوراک گاز را غیر از پتروشیمی بر واحدهای تولید سیمان، کاشی و آلومینیوم نیز تاثیرگذار دانست و گفت: اگر دولت برای کاهش نرخ خوراک اقدامی صورت دهد باعثرسیدن شاخص‌ها به واحد ۸۰ هزار شده و در غیر این صورت افت شاخص‌ها تداوم خواهد داشت.

بهمن آرمان رئیس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیلی از وضعیت بازار سرمایه در نتیجه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: قطعا افزایش نرخ خوراک غیر از پتروشیمی‌ها در شاخص شرکت‌های بزرگ دیگر صنایع معدنی، کانی‌های غیر فلزی و فولاد نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر ۷.۵ برابر کردن نرخ خوراک افزود: در هیچ جای دنیا ممکن نیست در طول یک سال نرخ خوراک صنایع را تا این حد افزایش دهند.

آرمان خاطرنشان کرد: افزایش نرخ خوراک نه فقط پتروشیمی بلکه فولاد، سیمان، و کاشی را نیز تحت تاثیر قرار داد و همچون جرقه‌ای در انبار باروت بروی تمام صنایعی که به انرژی مرتبط هستند بازتاب داشته است

وی روند شاخص بورس را در هفته آینده نزولی پیش بینی کرد و دلیل آن را افزایش نرخ گاز واحدهای تولیدی و همچنین نامشخص بودن مذاکرات ۱ + ۵ عنوان کرد.

رئیس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران با اشاره به حبابی بودن قیمت سهام افزود: مجلس به جای افزایش قیمت گاز خانگی برای تشویق به کاهش مصرف و صرفه جویی اقدام به ۵ برابر کردن گاز صنایع کرده که همچون سیلی ویرانگر بورس را فرا گرفته است.

وی تصریح کرد: مصوبه افزایش نرخ خوراک مجلس هنوز منتظر تائید شورای نگهبان است اما ممکن است عده‌ای بخواهند برای مقابله با این تصمیم، فضا را متشنج کرده و برای فشار بر روی مسئولین اقدام به تعطیلی واحدها و بیکاری کارگران کنند.

آرمان در خصوص اینکه پتروشیمی‌ها با صادرات افزایش نرخ خوراک را جبران می‌کنند گفت: افزایش سود صادراتی پتروشیمی‌ها مقطعی و مربوط به زمانی است که قیمت دلار کاهش داشت لذا پتروشیمی‌ها با افزایش صادرات نمی‌توانند این افزایش نرخ خوراک را جبران کنند ضمن اینکه این ارقام سود مربوط به سال جاری است و معلوم نیست که در سال آینده نیز بتوانند از چنین حاشیه سودی برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: بدون شک قیمت خوراک پتروشیمی در فعالیت پتروشیمی‌ها تاثیر منفی داشته، قیمت سهام را کاهش داده و همچنین عرضه محصولات را در رینگ کاهش داده که قطعا نگران کننده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: ایران در حال طراحی برای رساندن ظرفیت تولید به ۱۳۰ میلیون تن است اما با افزایش نرخ خوراک سرمایه گذار خارجی و حتی داخلی اقدام به سرمایه گذاری نخواهد کرد زیرا افزایش نرخ خوراک همچون اختاپوسی نه تنها بورس و بلکه ساختار اقتصاد کشور را احاطه کرده و ضمن اینکه اشتغال را نیز با بحران جدی مواجه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده صادرات غیر نفتی کشور فولاد، کاشی، آلومینیوم و پتروشیمی است و با این اقدام بزرگترین مزیت کشور یعنی دومین تولید کننده گاز جهان را از دست می‌دهیم.

آرمان در خصوص اینکه پتروشیمی‌ها با افزایش تولید می‌توانند افزایش نرخ خوراک را جبران کنند، توضیح داد: هر کارخانه‌ای یک ظرفیت اسمی دارد که بیش از این توان تولید ندارد لذا اظهارنظرهای این چنینی برای کم کردن نگرانی‌ها و حفظ قیمت سهام‌ها از سوی صاحبان سهام است در صورتی که این مسئله امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در صورت باقی ماندن نرخ خوراک به صورت فعلی صادرات کاشی، فولاد و سیمان نیز امکان پذیر نخواهد بود و بازاری که بزحمت بدست آوردیم از دست خواهد رفت.

رئیس پیشین اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت در قیمت خوراک واحدهای تولیدی و بهره مالکانه معادن بازنگری کرده و همچنین نتایج مذاکرات ۱ + ۵ مثبت باشد شاخص به ۸۰هزار واحد حتی بالاتر خواهد رسید در غیر این صورت همچنان شاهد افت شاخص‌ها خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز