خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

سرقت نفت و فرآورده از خطوط لوله کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۸۰۹

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: در سال ۱۴۰۳ سرقت و تعرض به خطوط لوله روند نزولی داشته و به ۴۱ مورد رسیده که ۲۵ مورد از انشعابات به برداشت نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ارسلان رحیمی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره سرقت از خطوط لوله و میزان خسارت وارده اظهار داشت: سرقت از خطوط همیشه وجود داشته و مسئله اصلی صدماتی است که به نفرات و محیط زیست وارد می شود.

وی افزود: خوشبختانه اقدامات مربوط به کنترل مکانیزه و تامین تجهیزات در حال انجام است تا سرقت از خطوط به حداقل ممکن برسد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه فعالیت ها نشان می دهد ما در زمینه جلوگیری از بروز سرقت از خطوط موفق عمل کرده ایم، گفت: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۴۷ مورد برداشت از خط داشتیم، که در ۳۵ انشعاب غیرمجاز به برداشت رسیده اند، در سال ۱۴۰۳ سرقت و تعرض به خطوط روند نزولی داشته و به ۴۱ مورد رسیده که ۲۵ مورد از انشعابات به برداشت نرسیده است.

وی بیان داشت: با انجام پایش و استفاده از تجهیزات و همچنین فعالیت هایی که انجام می شود؛ روند سرقت از خطوط نزولی و به سمت صفر شدن می رود یعنی قبل از تعارض به خطوط در همان ابتدا جلوگیری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تاکید کرد: پایش خطوط با استفاده ار نیروی انسانی و خط بانها انجام می شود، اگر افت فشاری مشاهده شود تغیبر پارامترها توسط خط بانها و یا بهره بردارن قابل مشاهده است، در مناطق شهری از پهباد نیز برای کنترل خطوط استفاده می کنیم.ضمن اینکه با استفاده از فیبر نوری با سرعت و دقت تعرض ها را مورد پیگیری قرار می دهیم.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ انتقال نفت و فراورده از مسیر خطوط ۱۳۲ میلیارد لیتر بوده گفت: رقم انتقال از خطوط در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسیده که از این میزان ۷۱ میلیارد لیتر انتقال نفت و ۶۶ میلیارد لیتر فراورده نفتی منتقل شده است.

وی رقم افزایش انتقال نفت و فرآورده در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ را ۳.۷ درصد عنوان کرد.

رحیمی یادآور شد: امیدواریم با استفاده از خطوط جدید تزریق روان کننده کاهش یافته و انتقال از مسیر خطوط افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فراورده با نفتکش منتقل شود، ۵.۵ میلیون نفتکش ۲۵ هزار لیتری مورد نیاز بود  .

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: برای انتقال با نفتکش از مبدا تا مقصد حدود ۶۰۰ کیلومتر باید طی شود هر نفتکش هر ۲۰۰ کیلومتر ۴۲ لیتر سوخت مصرف می کند یعنی ۵.۵ میلیون نفتکش باید ۲.۵ میلیارد لیتر گازوییل مصرف کنند اما خطوط لوله ۸۰۰ میلیون لیتر مصرف سوخت دارند.

وی با اشاره به اختلاف ۱.۷ میلیارد لیتری مصرف سوخت توسط نفتکش و خطوط لوله گفت: صرفه جویی در هزینه استفاده از مسیر خط لوله به جای نفتکش برای انتقال نفت و فراورده بیش از یک میلیارد دلار است.

به گفته وی؛ هزینه انتقال با نفتکش نسبت به خط لوله ۹.۵ برابر است یعنی نفتکش بابت انتقال هر  یک لیتر فراورده از مبدا تا مقصد باید ۹.۵ برابر بیشتر از خط لوله هزینه کند

رحیمی درباره خط اوله گوره-جاسک گفت: هدف اولیه احداث این خط صادرات است اما علاوه بر صادرات با یک خط انشعابی نفت مورد نیاز پالایشگاه بندعباس را نیز تامین می کند.

وی درباره میزان انتقال سوخت به نیروگاهها گفت: یکی از اهداف کشور مبارزه با قاچاق سوخت است در راستای این هدف باید استفاده از خطوط لوله برای انتقال فراورده افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فراورده به ۱۹ نیروگاه کشور منتقل شد و برنامه داریم که نیروگاههای دیگر هم به خط لوله انتقال متصل شوند.

وی گفت: در سال جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد که اصلی‌ترین آن‌ها خط لوله ۲۶ اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه و خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه اهواز به اندیمشک خواهد بود.

وی در ادامه با اعلام تکمیل خط دوم ۲۶ اینچ بندرعباس به رفسنجان تا ۳ ماه آینده گفت: با خطی که اکنون داریم تجمع فرآورده را در بندرعباس شاهدیم که با بهره‌برداری از خط دوم، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده‌اند، بلکه در مرحله طراحی هستند و به دلیل بزرگ بودن این پروژه‌ها تا ۲ سال آینده نباید انتظار بهره برداری از آنها را داشته باشیم.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را ۲۵ تا ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران ۳۳ سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور ۳۷ سال است اما با رسیدگی به‌موقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره‌برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز