خبرگزاری کار ایران

فعالان صنعت نساجی در گفت و گو با ایلنا؛

نساجی‌ها همچنان با کاهش عرضه مواد اولیه در بورس مواجه‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۸۸

پتروشیمی‌ها به صرف اینکه آمار صادرات را بالا ببرند نباید موجبات کمبود مواد اولیه را در واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران را فراهم آورند و با صادرات مواد اولیه موجبات رونق تولید را در سایر کشورها فراهم آورند.

فعالین صنعت نساجی با اشاره به افزایش ۵ درصدی قیمت رقابتی محصولات پتروشیمی در بورس همچنان کمبود عرضه مواد مورد نیازشان در بورس را مهمترین معضل نساجی عنوان کردند.

محمد مروج حسینی رئیس هیات مدیره انجمن نساجی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و احتمال افزایش نرخ مواد اولیه مورد نیاز نساجی ها اظهار داشت: در حال حاضر قیمت پایه مواد اولیه تغییری نکرده اما ۵درصد افزایشی که بابت ایجاد زمینه رقابت بین پتروشیمی ها در نظر گرفته شده بود به ۱۰ درصد افزایش یافته است بنابراین همه تولید کنندگان نیز مجبورند با سقف قیمتی در بورس خرید کنند.

تداوم کاهش عرضه مواد اولیه نساجی در بورس

وی با بیان اینکه نساجی ها همچنان با کمبود مواد مورد نیاز خود در بورس مواجه اند، افزود: هر هفته ۷ هزار تن مواد اولیه نساجی در بورس عرضه می شد که در حال حاضر این میزان به ۲ هزار تا۲۵۰۰ تن رسیده لذا نساجی ها همچنان با کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می کنند.

حسینی با اشاره به تداوم عرضه مواد اولیه در بازار آزاد خاطرنشان کرد: همچنان مواد اولیه مورد نیاز نساجی ها به جای بورس در بازار آزاد به وفور یافت می شود اما قیمت گرانول پلی پروپیلن که تا هفته گذشته هر کلیو ۶۲۰۰ تومان بود که اکنون به ۵۴۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۵ درصدی محصولات پتروشیمی در بورس

در همین ارتباط علیمردان شیبانی نایب رئیس انجمن صنایع نساجی نیز به خبرنگار ایلنا گفت: در کارگروهی که در وزارت صنعت با حضور نمایندگان بورس، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، کارفرمایان پتروشیمی، نمایندگان مصرف کنندگان برگذار شد و نمایندگان انجمن نساجی و انجمن ملی پلاستیک هم بدون حق رای حضور داشتند اجازه رقابت ۱۰ درصدی را صادر کردند در حالی که کارگروه مذکور در پایان هر ماه قیمت ها را بر اساس قیمت FOB منهای ۵ درصد به بورس ابلاغ می کردند.

وی تصریح کرد: عرضه کنندگان وقتی می خواهند کالایی را گران کنند به بهانه ‌های مختلف از جمله اورحال شدن، نداشتن خوراک و شات داون شدن، عرضه را کم می کنند که در حال حاضر این اتفاق در مود مواد اولیه مورد نیاز نساجی‌ها نیز افتاده و چوب این کم فروشی‌ها را نیز مصرف کننده ای می‌خورد که ناچار است مواد اولیه خود را به هر قیمتی تهیه کند.

ارزان تر بودن مواد اولیه در ترکیه تاسف بار است

شیبانی در ادامه ارزان تر بودن قیمت گرانول پلی پروپیلن را در بنادر ترکیه نسبت به ایران تاسف بار خواند و افزود: کسانی که مجوز صادرات می گیرند و دلار بیش از تولید ملی برایشان ارزان تر است موجبات این مسئله را فراهم آورده اند لذا باید بازنگری در امر صادرات صورت گیرد.

میزان ورودی خوراک به پتروشیمی‌ها با خروجی مواد اولیه برابر نیست

وی با اشاره به اینکه در کارگروه تنظیم بازار گوش شنوایی وجود ندارد، اظهار داشت: قیمت و میزان خوراکی که وزارت نفت به پتروشیمی ها می دهند مشخص است و در ازای آن نیز باید محصول خود را در بورس عرضه کرده و یا صادر کنند لذا جمع این دو باید با ورودی خوراک به پتروشیمی ها برابر باشد و اگر مساوی نشد از جای دیگری سر درآورده است لذا باید ورودی خوراک و خروجی محصول بررسی شود اگر تفاوتی وجود داشت باید بررسی شود.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی با اشاره به تفاوت ۲۴۰۰تومانی قیمت بازار و بورس در محصول گرانول پلی پروپیلن خاطرنشان کرد: پتروشیمی ها طبق قانون باید محصول خود را با قیمت ۵ درصد منهای فوب خلیج فارس عرضه کنند و عرضه در بورس روال یکنواخت داشته باشد و همچنین به جای اینکه پتروشیمی ها صادرات را در اولویت قرار دهند و خام فروشی کنند ابتدا مصرف کننده داخل را به لحاظ مواد اولیه تامین کنند.

وی یادآور شد: پتروشیمی ها به صرف اینکه آمار صادرات را بالا ببرند نباید موجبات کمبود مواد اولیه را در واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران را فراهم آورند و با خام فروشی و در اختیار قرار دادن مواد اولیه به صنایع خارج از کشور باعثشوند مواد اولیه در دیگر کشورها تبدیل به کالا شود.

شیبانی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت خوراک هنوز قیمت مواد اولیه نساجی افزایش نیافته و این مصوبه از سال ۹۳ اجرایی خواهد شد اما درعرضه محصولات در بورس همچنان کمبود وجود دارد و این مسئله منجر به بالا رفتن قیمت ها در بازار می شود.

انباشت کالای نساجی‌‎ها در انبار به خاطر گران بودن مواد اولیه

وی در ادامه گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم پایین آمده و در کالاهایی مثل فرش ماشینی و موکت با انباشت مواجهیم لذا وقتی کالایی بفروش نرسد مواد اولیه هم نمی توان خرید و این مسئله ممکن است حتی به تعطیلی کارخانجات نساجی بیانجامد.

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی تاکید کرد: باید با حمایت از تولید داخلی موجبات اشتغال، رونق تولید داخلی و ارزش افزوده کالای داخلی نشاط روحی را در جامعه بوجود آوریم.

وی گفت: در حال حاضر مردم انتظار دارند که کالا ارزان شود در حالی که ۶۰ درصد قیمت محصول مربوط به مواد اولیه باشد نمی توان کالا را ارزان عرضه کرد لذا اگر بخواهیم کالای ارزان به مردم عرضه کنیم باید مواد اولیه با قیمت ارزان تر به مردم ارائه شود و در صورت لزوم سوبسید داده شود و همچنین عرضه به صورت مستمر صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز