خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها معلولان جسمی و حرکتی شدید به مدارس خاص می‌روند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۰۱

تا آنجا که ممکن است باید دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند / امسال برای اولین بار حدود ۹۸ درصد کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا قبل از شروع سال تحصیلی به مدارس ارسال شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: تا جایی که ممکن است باید شرایط تحصیل دانش آموزان معلول در کنار دانش آموزان عادی فراهم شود.

«مجید قدمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در مبحثآموزشی فراگیر تا آنجا که ممکن است باید دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند، اظهار داشت: اگرچه این حق دانش‌آموزان استثنایی است که در کنار سایر دانش‌آموزان به تحصیل بپردازند اما یک خط قرمزهایی در رابطه با این موضوع وجود دارد که بر اساس آن این دانش‌آموزان تا زمانی می‌توانند در کنار سایر دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند که لطمه‌ای به آموزش خودشان و دانش‌آموزان عادی وارد نشود و روند آموزش را به کندی دچار نکند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به افتتاح مدرسه استثنایی شهید صیاد شیرازی، گفت: این مدرسه که به تازگی دایر شده مخصوص معلولین جسمی - حرکتی شدید است و دانش آموزانی که معلولیت خفیف‌تری دارند به مدارس عادی هدایت می‌شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که دانش‌آموزان دارای معلولیت بالا هر کدام احتیاج به یک مادریار پیدا می‌کنند و امکان جابجایی آنها در مدارس عادی وجود ندارد، مجموعه امکانات را در این مدرسه خاص برای این دسته از دانش آموزان در نظر گرفتیم.

قدمی در خصوص رفت و آمد این دانش‌آموزان به مدرسه نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که رفت و آمد این دانش‌آموزان به این مدرسه دارای هزینه‌هایی است بخشی از هزینه‌های آن را دولت متقبل می‌شود و بخش دیگر این هزینه‌ها را خود والدین باید تقبل کنند.

۲۰ عنوان کتاب به نوار صوتی تبدیل شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص اقدامات صورت گرفته در ارتباط با دانش‌آموزان نابینا نیز گفت: در میان گروه دانش آموزان معلول، نابینایان از جمله گروه‌هایی هستند که ما در سال جاری توانسته‌ایم امکانات بسیار خوبی برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: امسال برای اولین بار تقریبا حدود ۹۸ درصد کتاب‌های دانش‌آموزان نابینا قبل از شروع سال تحصیلی به مدارس ارسال شده و بخش کمی از کتاب‌ها که باید به خط بریل تبدیل شود در حال انجام است.

قدمی خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان کم‌بینا نیز کتاب‌های دوره ابتدایی درشت‌خط شده و همه این کتاب‌ها به مدارس ارسال و نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب نیز به نوار صوتی تبدیل شده است و همچنین نرم‌افزارهای مختلفی را برای نابینایان آماده و برای آنها ارسال کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش نابینایان موفق است که نتایج این موفقیت هم در دانشگاه‌ها می‌بینید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش در ارتباط با نابینایان به وظایف خود به خوبی عمل کرده است، افزود: اما بحثدیگر مربوط به اشتغال آنهاست که سایر ارگان‌ها باید به میدان بیایند تا بتوانند فارغ‌التحصیلان را جذب کنند.

قول همکاری شهرداری برای تامین هزینه‌های سرویس مدارس استثنایی

قدمی یادآور شد: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای دانش‌آموزان معلولین جسمی - حرکتی داشته‌ایم با سازمان نوسازی هماهنگ کردیم که یک سرویس بهداشتی مخصوص دانش‌آموزانی که با ویلچر حرکت می‌کنند در هر مدرسه‌ جدید طراحی شود که این دانش آموزان بتوانند بدون مشکل از این سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند و همچنین سیستم رمپ و سطح شیب‌دار نیز باید در نظر گرفته شود که تردد این دانش آموزان در مدرسه راحت‌تر صورت گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ما تقریبا در هر منطقه از شهر تهران مدارس خاص این نوع دانش آموزان را داریم که البته برای رفع مشکل رفت و آمد و سرویس مدارس شهرداری قول همکاری داده است.

وی تصریح کرد: در استان‌های دیگر نیز به دنبال این هستیم تا بتوانیم مشکل سرویس این دانش‌آموزان را تا اندازه‌ای حل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز