خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

برخورد با بی‌سوادی با توجه به توانمندی افراد انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۷۳۲

«این همه تلاش کرده ایم و تازه رسیده ایم به اینکه یک هشتم جمعیت کشورمان بی سواد است! / باید سیاست‌های تشویقی در کنار اقدامات الزام آور و محرومیت‌های اجتماعی منطقی برای باسواد شدن افراد بی‌سواد در پیش گرفته شود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ‌ علاوه بر فقر فرهنگی، فقر اجتماعی و فقر اقتصادی نیز از عوامل تاثیرگذار در زمینه وجود بی سوادی در کشور است.

قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد اعمال محدودیت برای بیسوادان از سال ۹۵ گفت: اعمال محدودیت برای بیسوادان اگر همراه با درایت و حکمت باشد کار منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت برای افراد بیسوادی باید اعمال شود که توانمندی آنها برای سواد‌آموزی احراز شده باشد.

جعفری ادامه داد: به طور مثال یک فرد ۸۰ ساله به دلیل بی سوادی نباید از برخی خدمات محروم شود بنابراین باید ملاک هایی درمورد اعمال محدودیت در نظر گرفته شود که به نظر می آید همین طور هم است.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس افزود: وقتی شرایط برای سوادآموزی افراد فراهم است و آنها تمایلی به این کار ندارند این موضوع دیگر به بی همتی خودشان بر می گردد.

وی در مورد وجود ۱۰ میلیون بی سواد در کشور گفت: این همه تلاش کرده ایم و تازه رسیده ایم به اینکه یک هشتم جمعیت کشورمان بی سواد است!

جعفری تصریح کرد: باید سیاست‌های تشویقی در کنار اقدامات الزام آور و محرومیت‌های اجتماعی منطقی برای باسواد شدن افراد بی‌سواد در پیش گرفته شود.

وی به دلایل وجود این تعداد بیسواد در کشور اشاره کرد و افزود: شاید یکی از دلایل وجود این فرهنگ نامناسب باشد که درس به چه دردی می خورد و علاوه بر فقر فرهنگی، فقر اجتماعی و اقتصادی نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

جعفری ادامه داد: همچنین مهاجرت، سوءاستفاده‌هایی که باندهای مافیایی می کنند و همچنین نبودن شرایط و امکانات در روستاهای دوردست از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه است.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروزه افرادی که گرفتار پدیده بیسوادی هستند نه تنها به خودشان ضرر می می رسانند بلکه دیگران هم تحت تاثیر تبعات پدیده نابهنجار بی سوادی قرار می گیرند.

جعفری با اشاره به طعمه شدن افراد بی سواد از سوی باندها و گروهها گفت: باید یک سری ضمانتهای اجرایی گذاشته شود تا افراد بی سواد مجبور شوند تا برای جبران این نقیصه عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظام برای رفع لایه اول بی‌سوادی در کشور کم نگذاشته است، افزود: من فکر می‌کنم افراد بیسواد باید برای باسواد شدن خود عنایت جدی‌‌ تری داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز