خبرگزاری کار ایران

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

گسترش بی‌ضابطه مراکز آموزشی به دلیل لجبازی دولت گذشته با دانشگاه آزاد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۱۰

وزارت علوم باید خیلی از مجوزها در زمینه پذیرش دانشجو به ویژه درمقاطع تحصیلات تکمیلی که دراین چند سال به شکل بی رویه ای افزایش پیدا کرده را باطل کند.

ایلنا: یک استاد دانشگاه گفت: لجبازی‌های دولت گذشته با دانشگاه آزاد منجر به توسعه و گسترش بی‌ضابطه برخی رشته‌ها در مراکز دولتی شد.

" داریوش قنبری " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه بین محتوای مدرک و عنوان مدرک فارغ التحصیلان هم خوانی وجود ندارد، افزود: افرادی که امروز آن‌ها را دکتر خطاب می‌کنند؛ درمورد بار علمی آن‌ها جای بحثوجود دارد.

قنبری خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته وضعیت به گونه‌ای شده است که توجه به مدرک گرایی و ظاهر گرایی جای علم گرایی را در کشور گرفته است که اگر این شرایط ادامه پیدا کند وضعیت علمی کشور با بحران جدی رو به رو خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه بی‌رویه برخی مراکز آموزشی تصریح کرد: برخی از مراکز آموزشی که حتی فضای آموزشی و امکانات لازم و حتی کادر مورد نیاز را ندارند؛ به توسعه برخی رشته‌ها اقدام کرده‌اند که سوال اینجاست چه لزومی دارد این مراکز فعال باشند؟ درحالی که تنها منابع و امکانات کشور را هدر می‌دهند.

قنبری با تاکید براینکه دیدگاه‌ها به مقوله آموزش باید اصلاح شود، افزود: کسی مخالف این نیست که به تعداد فارغ التحصیلان در کشور اضافه شود اما مسئله اینجاست چند درصد از فارغ التحصیلان به معنای واقعی توانسته‌اند در رشته خودشان کار‌شناس شوند.

وی افزود: در دولت گذشته مدام آمار می‌دادند فلان تعداد به فارغ التحصیلان اضافه کردیم در حالی که این مسئله نمی‌تواند افتخار باشد زیرا تعدادی مدرک به افرادی داده شده است که براساس مدرکشان هم توانایی ندارند.

قنبری بااشاره به اینکه دولت گذشته به افزوده شدن مدارک و تعداد فارغ التحصیلان و نه افزایش علم در آن‌ها افتخار می‌کرد، افزود: وضعیت به گونه‌ای بود که برخی مراکز دانشگاهی دولتی مسابقه گذاشته و رقابتی را بادانشگاه آزاد آغاز کرده بودند که در این راستا به شکل بی‌رویه برخی از مراکز آموزشی گسترش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: برخی از مراکز دانشگاهی درحالی دانشجوی دکتری می‌پذیرند که خودشان ۴ نفر دکتری با درجه علمی بالا ندارند که به عنوان استاد به دانشجویان آموزش دهند.

این استاد دانشگاه با تاکید برا ینکه باید جلوی این مراکز گرفته شود، افزود: وزارت علوم باید خیلی از مجوز‌ها را در زمینه پذیرش دانشجو به ویژه درمقاطع تحصیلات تکمیلی که در این چند سال به شکل بی‌رویه‌ای افزایش پیدا کرده است، باطل کند.

وی خاطرنشان کرد: الان دیگر وقت آن است که به کیفیت محوری در آموزش عالی توجه شود و به جای کمیت محوری، کیفیت محوری در دستور کار قرار گیرد.

قنبری با اشاره به اینکه دولت قبلی دنبال تبلیغات بود، افزود: از همین رو فقط به دنبال این بود که چه تعداد دانشجو اضافه شده است و چه تعداد فارغ التحصیل شده‌اند.

وی با اشاره به روحیه لجاجت جویانه دولت گذشته گفت: همین لجبازی‌های دولت گذشته با دانشگاه آزاد منجر به توسعه و گسترش بی‌ضابطه برخی رشته‌ها در مراکز دولتی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز