خبرگزاری کار ایران

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی البرز:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، چرخه تولید را کند می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۶۷۱

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، گفت: تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی پدیده شومی که باعث خارج شدن این اراضی از چرخه تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا، رفیع یگانه مظهر در جمع خبرنگاران از امنیت غذایی به عنوان مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی که مستلزم تداوم بهره برداری از اراضی کشاورزی است،یاد کرد و گفت: تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی پدیده شومی است که متاسفانه در سالهای اخیر با آهنگی تند موجب خارج شدن بخش قابل توجهی از بهترین اراضی زراعی و باغی از چرخه تولید کشاورزی شده و متاسفانه تعداد معدودی افراد سودجو و فرصت طلب بدون توجه به عواقب تلخ و ناگوار این عمل بر کشاورزی کشور، اراضی مرغوب کشاورزی را به ساختمان و تاسیساتی که عمدتا" غیر تولیدی بوده و صرفا" تفریحی است تبدیل کرده و این امر علاوه بر کاهش سطح تولید محصولات کشاورزی، بسیاری از فرصت‌های شغلی موجود در این بخش را نیز مورد تهدید قرار داده است.

وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع حفظ کاربری اراضی و باغات و جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری بی ضابطه آن در کانون توجه سیاست گذاران و مسئولان امر قرار گرفته و ماحصل این توجه ویژه و درک صحیح  از مخاطرات آن، تصویب قانون حفظ کاربری اراضی و باغات در مجلس شورای اسلامی است.

یگانه عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این قانون، مدیریت امور اراضی استان البرز علیرغم محدویت منابع مالی و امکانات از همه ظرفیت ها و پتانسیل موجود با تلاشی جهادی برای پیشگیری و مقابله با تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات استفاده کرده است.

یگانه مظهر تصریح کرد: مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها با به کارگیری نیروها و امکانات موجود ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از محدوده قانونی شهر و بافت مصوب روستاها را مورد رصد خود قرار داده و بر اساس گزارشات واصله به سامانه 131 مبنی بر اینکه عدهای سود جو در منطقه سرخاب و سعید آباد در قالب پیمانکار اقدام به خرید و فروش و تفکیک اراضی کشاورزی و سپس ساخت و ساز غیر مجاز می نمایند که این امر نارضایتی مردم در منطقه را فراهم و خواستار مقابله جدی با این امر شده اند.

وی اظهار داشت: پس از بررسی‌های متعدد و گشت زنی‌های مداوم و شناسایی تغییر کاربری های صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال جاری، پس از هماهنگی های لازم و تصمیمات متخذه توسط ستاد پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان ساوجبلاغ و با دستور دادستان شهرستان و حضور معاون دادستان، مدیر امور اراضی استان، مشاور انتظامی، نیروی انتظامی و نمایندگان ادارات خدمات رسان، علیرغم ایجاد موانع و اخلال توسط سودجویان، امر قلع و قمع گسترده ساخت و سازهای غیر مجاز در خیابان اصلی سعید آباد معروف به خیابان امام حسین (ع) صورت گرفت و 171 مورد بناهای تجاری، مسکونی و دیوار کشی و ... تخریب شد که بازتاب موثری برای پیشگیری از تغییر کاربری داشته است.

یگانه مظهر اضافه کرد: با پایش نیروهای گشت در منطقه، مشاهده شد تعدادی از بناهای غیر مجاز که در منطقه سعید آباد تخریب شده بود مجدداً بازسازی و علاوه بر آن به تعداد بناهای ساخته شده نیز افزوده شده است، لذا به همین منظور و با هماهنگی های به عمل آمده در شهرستان، قلع و قمع بسیار گسترده از ابتدای خیابان اصلی سعید آباد تا انتهای خیابان و نیز بخشی از منطقه سرخاب صورت گرفت که 321 مورد (80 مورد بنای تجاری - 37 مورد بنای مسکونی و سرایداری و انباری - 4 مورد شهرک سازی شامل 76 مورد بنا و مستحدثات - 4 مورد جاده سازی - 20 مورد محوطه سازی و 104 مورد دیوار کشی) تخریب گردید. علیرغم حضور بیش از 500 نفر از اهالی بومی و غیر بومی بخصوص حضور سود جویان منطقه که تلاشهای زیادی را در ایجاد اخلال در روند ماموریت ایجاد کردند، لکن با حضور به موقع مامورین انتظامی ماموریت با موفقیت انجام گرفت. 

مدیر امور اراضی بیان داشت: سامانه 131 پل ارتباطی مردم و جهاد کشاورزی است که در تمام شبانه روز آماده دریافت گزارشات مردمی و پیگیری آن خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز