خبرگزاری کار ایران

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

محدودیت در زیر ساخت‌های حوزه نمایش در همه جای کشور مشهود است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۰۵۱

/ طرح " هزار سرای هنر " اجرا می‌شود. / رتبه موزه هنرهای معاصر ایران نزول کرده است / بیشترین گردش مالی بعد از صنایع فضایی به هنر موسیقی اختصاص دارد / نگاه مردم به هنرهای تجسمی تغییر کرده است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برلزوم مشارکت بخش خصوصی جهت احیای اقتصاد هنر تئا‌تر تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، علی مرادخانی شامگاه گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تئا‌تر استانی البرز گفت: محدودیت در زیر ساخت‌های حوزه نمایش در همه جای کشور مشهود و قابل لمس است و صرفا به استان البرز محدود نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اعتباری که امسال برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده ۸۰۰ میلیارد تومان است که بخش اعظمی از این مبلغ صرف امور جاری و پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان این مجموعه و نگهداری از ساختمان‌های متعلق به این وزارتخانه می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۴۵ سال از عمر مجموعه تئا‌تر شهر و تالار وحدت گذشته و این دو مجموعه نیاز به مرمت و بازسازی دارند که بسیار هزینه بر است. به دلیل کبود فضا و زیرساخت‌های لازم در بخش تئا‌تر ناچار به استفاده بیش از حد استاندارد ازظرفیت پلاتو‌ها و سالن‌های موجود هستیم که این امر جز فرسودگی زود‌تر از موعود این فضا‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد.

این مسئول از نزول رتبه جهانی موزه هنرهای معاصر ایران در بین موزه‌های جهان طی دهه‌های گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه طی دهه‌های گذشته رتبه جهانی این موزه پله سقوط کرده و از رتبه سوم به ششم رسیده است.

مرادخانی عدم خریداری آثار جدید را از مهم‌ترین دلایل نزول رتبه این موزه در بین موزه‌های جهان دانست و گفت: برای رسیدن به جایگاه گذشته باید برای خرید آثار جدید سرمایه گذاری‌های جدی صورت بگیرد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش جمعیت فارغ التحصیلان رشته تئاترطی سالیان گذشته گفت: طی چند سال اخیر سالانه بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در رشته تئا‌تر فارغ التحصیل شده‌اند که این تعداد در حال افزایش است.

وی ادامه داد: حتی اگر ۲۰ درصد از این فارغ التحصیلان نیز بخواهند به طوری جدی در این عرصه فعالت کنند نیز امکانات لازم برای آنان مهیا نیست. معادلات چند مجهولی در حوزه هنر تئا‌تر بسیار است که حل آن‌ها تنها به واسطه همکاری و همفکری نظریه پردازان و مسئولان اجرایی این حوزه امکان پذیر است.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم احیای اقتصاد هنر تئا‌تر تاکید کرد و گفت: با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در حوزه هنرهای نمایشی بدون شک وضعیت امکانات و زیرساخت‌های این حوزه در آینده‌ای نزدیک بهبود می‌یابد.

این مسوول افزود: به دنبال اجرای طرح هزار سرای هنر در سراسر کشور هستیم که طی آن زمین و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که به دنبال اجرای طرح‌های سود آور اقتصادی در حوزه هنر هستند.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح، تمامی مراکز تجاری بزرگ کشور که طی سال‌های آتی احداثمی‌شوند به سالن تئا‌تر مجهز خواهند شد که این امر هم زمینه سودآوری بیشتر برای صاحبان این مراکز را فراهم کمی کند و هم بخشی از مشکل کمبود فضا برای فعالان تئا‌تر را حل و در کنار آن موجب احیای اقتصاد تئا‌تر نیز می‌شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به گردش مالی بسیار بالای هنر موسیقی در جهان اشاه کرد، گفت: هنر موسیقی بعد از صنایع فضایی بیشترین گردش مالی در جهان را به خود اختصاص داده است که از بخشی از این ظرفیت می‌توان برای تقویت حوزه تئا‌تر استفاده کرد.

وی همچنین به تغییر دیدگاه مردم به هنرهای تجسمی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته شاهد استقبال زیاد مردم از گالری‌های هنری و فروش با قیمت مناسب این آثار هستیم. امسال یکی از تابلوهای نقاشی سهراب سپهری یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد در صورتی که همین تابلو چند سال اخیر صد میلیون تومان قیت گذاری شده بود.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در حوزه تئا‌تر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و علی رغم مشکلات موجود شاهد ایجاد فرهنگ خرید بلیت تئا‌تر در میان خانواده هستیم. امروز مردم برای دیدن برخی تئا‌تر‌ها تا ۷۵ هزار تومان هم پول می‌دهند که این نشان از تثبیت نسبی جایگاه این هنر در میان مردم هستیم.

مرادخانی گفت: باید تهمیداتی انجام شود که دانشجویان و افراد سطح متوسط جامعه نیز بتوانند بلیت تئاتر‌های مورد علاقه خود را به قیمت‌های ارزان‌تر تهیه کنند تا شاهد پر‌تر شدن سالن‌های تئا‌تر در همه جای کشور باشیم. اگر می‌خواهیم تئا‌تر به جایگاه واقعی خود برسد باید از تئا‌تر دولتی و وابسته به اعتبارات این بخش فاصله بگیریم که این هدف تنها با مشارکت سرمایه گذاران محقق می‌شود.

وی گفت: باید برای سرمایه گذاران این حوزه زمینه پرخش مالی و سود آوری اقتصادی را فراهم کرد تا انگیره آنان برای سرمایه گذاری در بخش تئا‌تر افزایش یابد.

این مسوول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشارکت هرچه بیشتر نظریه پردازان و مسوولان اجرایی این هنر اشاره کرد و گفت: مدیران اجرایی تئوریسن‌های حوزه تئا‌تر نسیتند و تنها می‌توانند زمینه فعالیت افراد با استعداد این رشته را فراهم کنند.

مراد خانی تصریح کرد: مدیران اجرایی باید شرایط مناسب برای اندیشمندان حوزه تئا‌تر را فراهم کنند تا شاهد ارتقای کمی و کیفی این رشته در آینده‌ای نزدیک باشیم.

وی در پایان گفت: هرچند امکانات بخش تا‌تر کشور به نسبت تقاضا و نیاز موجود بسیار مینیاتوری است اما باید با همین امکانات کنار آمد و متوقف نشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز