خبرگزاری کار ایران

یادداشت:

هیاتِ قهوه خانه ای یا قهوه خانه هیاتی؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۰۱۷

اختلاف نظر راجع به مصرف دود و دَم به سبک قهوه خانه های قجری در مجالس حسینی که حرمت دارد با هر دلیل و منطقی که برگزار می شود، جامعه، خانواده و به ویژه نسل جوان را با بلاتکلیفیِ مصرفِ دخانیات روبرو می کند که نباید از آن غافل شد.

چند سال است که بعضی هیات های مذهبی، برای عزادارانِ حسینی، کنار چایِ قند پهلو، قلیان، چاق می کنند. شیوه جدیدی که گفته می شود تعدادی از هیئات و مجالس مذهبی برای جذب عزاداران به سبک قهوه خانه و به صرف چای و قلیان، باب کرده اند.

پذیرایی با قلیان که با هر دلیل در مجالس مذهبی، عادی و مرسوم شده است، تناقض فاحشی است با ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی.

حداقل برای البرز نشینان و به ویژه کرجی ها، خاطره ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی و تعطیلی قلیان سراها، خیلی دور نیست. مهر ماه سال ۱۳۹۶، دادستانِ وقتِ کرج، طی ابلاغیه ای اعلام کرده بود که در اجرای مقررات ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، اماکنی که نسبت به عرضه قلیان اقدام ‌کنند، پلمب شوند. پیرو این دستور، نیروی انتظامی استان به سرعت، تمام قلیان سراها را تعطیل و قهوه خانه و سفره خانه هایِ متخلف را پلمب کرد.

جدا از محاسن تصمیمِ دادستانی، ممنوعیتِ استفاده از قلیان در اماکن عمومی، خسارات مالی به صنف قلیان سرا، قهوه خانه و سفره خانه ها، وارد کرد و بسیاری از کار، بیکار شدند.

اما به واسطه همین ابلاغ، سودِ بازارِ فروشِ تنباکو و قلیان؛ چند برابر شد و طرفدارانِ دود و دم به سمت خرید قلیان هایِ خانگی، تشویق و ترغیب شدند.

این ممنوعیت با انتقاداتی که داشت، بعد از مدتی از طرف دادستانِ وقتِ کرج به فراموشی سپرده شد و به طبع آن، نظارتِ نیروی انتظامی استان نیز متوقف شد.‌ قلیان سراها به کسب و کارشان ادامه دادند و قهوه خانه ها و سفره خانه ها، دوباره آتش بر سرِ قلیان ها روشن کردند، اما هرچه بود، مزه تلخِ تنباکو بود که با کشیدن قلیان در خانه های مسکونی به کامِ خانواده هایی که تفریح دیگری نداشتند، شیرین شد.

محبوبیت قلیان در ایران با طعم تنباکوی اصیل ایرانی، پیشینه تاریخی دارد اما در چند سال اخیر با افزایش تقاضا، تنباکو، مزه دار شد و تنوع آن از سیب و هلو و نعنا تا شلیل و نارگیل و پرتقالِ خونی، طرفدارانِ بیشتری جذب خود کرد.

همه اینها را اگر فراموش کنیم، اما فراموشیِ ممنوعیتِ کشیدنِ قلیان در اماکن عمومی، زمانی برای ما، جای علامت سوال (؟) و تعجب (!) باز کرد که پای قلیان به هیئات و مجالس مذهبی، باز شد؛ حال به بهانه گرم شدنِ کام و سینه؛ یا گرم شدنِ مجلس؛ الله اعلم.

بهرحال اختلاف نظر راجع به مصرف دود و دَمِ قلیان به سبک قهوه خانه های قجری، آن هم در مجالسِ حسینی که حرمت دارد با هر دلیل و منطقی که برگزار می شود، جامعه، خانواده و به ویژه نسل جوان را با بلاتکلیفیِ مصرفِ دخانیات روبرو کرده است که نباید از آن غافل شد. 

یادداشت: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز