خبرگزاری کار ایران

مدیر شرکت سهم خلاق در گفتو با ایلنا مطرح کرد:

سودهی و اشتغال آفرینی صنعت فناوری اطلاعات چندین برابر صنعت نفت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۸۶۱

علایی زاده می گوید : سرمایه ما در IT نیروهای متخصص هستند و امروز رقبای خارجی بصورت جدی بدنبال نیروهای متخصص ما هستند .

مهدی علایی‌زاده، مدیر شرکت سهم خلاق در حاشیه برگزاری نمایشگاه متاراد در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: جمعی از فعالان حوزه IT که نزدیک به 2 دهه است در این صنعت فعال هستند کنار هم جمع شدند و شرکت سهم خلاق را راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: نفرات برتر دانشگاه های شریف، تهران و بهشتی در کنار تیم مدیریتی متشکل از افراد با تجربه و متخصص که در شرکت های بزرگ اینترنتی کشور سابقه مدیریت داشته اند سرمایه اصلی سهم خلاق هستند.

وی افزود: اولین محصول سهم خلاق پلتفرم تبادل رمزارز آلفا با هدف بهره‌برداری در داخل و خارج ایران است. کلیه بخش‌های این پلتفرم توسط تیم معماری و نرم افزاری سهم خلاق توسعه داده شده است و از هیچ ماژول توسعه داده شده توسط سایر شرکت ها در این پلتفرم خبری نیست. از مهمترین مزایای این پلتفرم Matching Engine بسیار سریع و منعطف آن است که توان انجام بیش از ۵۰۰ هزار معامله به ازای هر بازار در ثانیه را دارد. ظرفیتی که بسیار فراتر از نیازهای فعلی بازار است. همچنین توسعه این سکو به صورت کاملا Cloud Native انجام شده است که این معماری امکان استقرار از آن بر روی بسترهای ابری نظیر Azure و AWS به سادگی فراهم می‌کند.

علایی‌زاده ادامه داد: این پلتفرم کاملا از قوانین استاندارد در بازارهای سرمایه نظیر Stock Markets, Forex تبعیت می‌کند و محدود به استفاده در حوزه رمزارز و بلاکچین نیست. از دیگر خصوصیات بر جسته این پلتفرم API سازگار با پلتفرم تبادل بایننس است. به عبارت دیگر هر نرم افزاری که برای بایننس – بزرگترین صرافی رمز ارز جهان – توسعه داده شده باشد با کمترین تغییر قابلیت استفاده در آلفا را دارد.

وی با اشاره به اینکه پلتفرم آلفا تا اوایل تابستان در ایران تحت نام تجاری  مونوکسا بهره برداری خواهد شد، گفت: تمام مراحل ثبت مونوکسا  به عنوان اولین صرافی مبتنی بر پلتفرم آلفا در داخل و خارج کشور انجام شده است.

علایی‌زاده ادامه داد: در این پلتفرم حتی ساختارهای حقوقی نیز می‌توانند حساب داشته باشند و با رعایت تمامی چارچوب‌ها و قوانین در بحث رمزارز فعالیت کنند و تمام فعالیت‌هایی که ساختارهای حقوقی در شیوه‌های قبلی انجام می‌دادند؛ اعم از سطوح دسترسی مختلف ، برداشت و پرداخت با چند امضا در پلتفرم ما قابل انجام است.

مدیرعامل سهم خلاق گفت: ما در بخش توسعه پلتفرم های حوزه NFT  نیز فعالیت می‌کنیم و در این بخش پلتفرمی را طراحی کردیم که به به تولید کنندگان محتوی دیجیتال اجازه می‌دهد ضمن حفظ حقوق مادی و معنوی خود از حمایت های مالی علاقه مندان نیز بهره‌مند شوند. به عنوان مثال افرادی که تولید محتوای ویدیویی انجام می‌دهند و می‌توانند در یکی از پلتفرم‌ها اشتراک ویدیو مانند آپارات یا youtube  محتوی خود را بارگذاری کرده و پس از آن با استفاده از قابلیت های NFT ساز سهم خلاق برای اثر خود توکن غیر مثلی ایجاد کنند. 

علایی‌زاده ادامه داد: سازندگان فیلم و سریال می‌توانند با استفاده از این روش برای خود کسب درآمد کنند و حتی حقوق سریال و یا فیلم خود را بفروشند و یا اینکه برای تولید اثر خود سرمایه فراهم کنند. همچنین با گذشت زمان توکن های ایجاد شده ارزش کلکسیونی خواهد داشت و بعضا به عنوان دارایی و ضمانت نزد موسسات مالی پیشرو قابل ارایه هستند.

وی با اشاره به دشواری های تولید نرم افزار و سکوهای نرم افزاری در ایران ، گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، منابع مالی ارزان در اختیار کارآفرینان حوزه فناوری است و ایده های جدید و خلاقانه مورد استقبال موسسات مالی و سرمایه گذاری قرار می گیرد. 

علایی‌زاده افزود: در کشور ما متاسفانه بانک‌ها به جای آنکه پول را وارد صنایع دانش بنیان و پربازده کنند بیشتر به دنبال خرید ساختمان و املاک و یا واسطه گری هستند و سرمایه ای که باید وارد تولید و صنعت مولد شود به سمت سفته بازی حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سوددهی و برگشت سرمایه در حوزه فناوری اطلاعات بسیار بیشتر از نفت، پتروشیمی، معدن و حتی ساختمان است، گفت: در نفت شما باید امروز سرمایه‌گذاری کنید و 4 سال بعد از خواب سرمایه با سود 20 درصد آن را برداشت کنید اما در حوزه IT شما در همان سال اول چند برابر سرمایه‌گذاری را می‌توانید برداشت کنید و ارزش‌آفرینی و سودآوری در IT با دیگر صنایع قابل قیاس نیست.

علایی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر میزان اشتغال آفرینی صنعت IT نیز بیشتر از سایر صنایع است ضمن آنکه تمام کسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند افراد تحصیل کرده و غالبا نخبه هستند. در کنار این پویایی صنعت فناوری اطلاعات باعث به وجود آمدن کاربردهای جدید می‌شود.

وی افزود: دولت نیز باید از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات حمایت کند زیرا امروز دولتهای خارجی به دنبال آن هستند چنین مجموعه هایی را مال خود کنند. به عنوان مثال در یکسال اخیر تعداد قابل توجهی شرکت و کسب و کار ایرانی با پیگیری و سرمایه‌گذاری دولت های اروپایی از ایران خارج شده اند.

علایی‌زاده با اشاره به اینکه امروز ایرانیان بسیاری در حوزه IT در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، گفت: چرا باید ما در کشور برای یک متخصص IT از ابتدای تحصیل تا فارغ التحصیلی از منابع عمومی میلیون ها تومان هزینه کنیم و در پایان آن فرد به دلایل مختلف همچون نداشتن امنیت شغلی، درآمد پایین، نداشتن مسکن و آینده روشن به خارج از کشور مهاجرت کند و کشورهای دیگر بدون ریالی هزینه گل محصول سرمایه گذاری یک ملت را برداشت کنند؟!

وی با تاکید بر اینکه امروز کشورهای دیگر برای نخبگان ما منتظر نشسته و کمین کرده‌اند، گفت: خود من در دوره‌ای به یکی از شهرداری‌های ژاپن ایمیل زدم و اعلام کردم که یک استارتاپ هستم و شرایط خودم را نیز اعلام کردم و سریع با من تماس گرفتند و خواستار این شدند که کسب و کار را به آن شهر منتقل کنم.  زیرا می‌دانستند که نه تنها این طرح برای آنها سودآوری دارد بلکه با انتقال این کسب و کار نیروی نخبه و سرمایه های انسانی نیز وارد آن شهر و کشور می‌شود.

علایی‌زاده تاکید کرد: سرمایه ما در حوزه فناوری اطلاعات نیروهای متخصص هستند و اگر نیروهای متخصص را از دست بدهیم نمی‌توانیم در این صنعت رشد کنیم. اگر متخصصان ما از کشور مهاجرت کنند مجبور می‌شویم جهت رفع نیاز از کارشناسان درجه چند کشورهای اطراف نظیر هند و پاکستان با قیمت های بالاتر از قیمت فعلیا ستفاده کنیم.

گفتگو: علی زادمهر ،لیلا محمود زاده 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز