خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت شیرخام را به تعویق انداخت/ دامداران؛ تاخیر در افزایش قیمت کنترل تورم از جیب تولیدکننده است

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۶۴۲

دو هفته پیش دامداران اعلام کردند که پس از حدود دو ماه درخواست و پیگیری؛ افزایش نرخ مصوب خرید شیرخام در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. اما این ستاد در جلسه هفته گذشته افزایش نرخ خرید را به تعویق انداخت ، موضوعی که مورد اعتراض دامداران قرار گرفته چرا که از نظر آن ها در شرایطی که هزینه تولید بالا رفته است، به تعویق انداختن افزایش نرخ خرید محصول کنترل تورم از جیب تولید کننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ با تشدید مشکلات در تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن‌ها، هزینه تولید شیرخام برای دامداران افزایش چشمگیری داشته است. افزایش هزینه تمام شده تولید موجب شده از ابتدای سال جاری تولیدکنندگان در مسیر زیان قرار گیرند.

دامداران در 99.6.23 درخواست خود برای بالا رفته قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیرخام را به دستگاه‌های مربوطه  ارسال کردند و به گفته آن‌ها؛ قرار بر این بود در هفته گذشته افزایش قیمت خرید شیرخام در دستور کار ستاد تنظیم بازار جای بگیرد و احتمالا طی هفته جاری قیمت مصوب جدید اعلام شود.

اما این ستاد در جلسه هفته گذشته افزایش نرخ خرید را به تعویق انداخت، موضوعی که مورد اعتراض دامداران قرار گرفته است.

احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به افزایش نهاده‌های دامی از ابتدای سال تاکنون گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی نجومی بوده و هزینه تمام شده تولید را بسیار افزایش داده است.

وی یادآور شد: دولت برای خرید شیر خام از دامداران قیمت مصوبه تعیین می‌کند و مبنای آن را تامین نهاده‌های دامی برای تولید با نرخ مصوب قرار می‌دهد.

به گفته مقدسی؛ در حال حاضر کمتر از 35 درصد از نهاده‌های دامی با نرخ مصوب در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و آن‌ها به اجبار مابقی نیاز خود را از بازار آزاد با نرخ بالا تهیه می‌کنند.

 وی هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم شیر در این شرایط را 5 هزار و 300 تومان عنوان کرد.

مقدسی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم شیرخام از دامداران به زیان با قیمت 3 هزار و 800 تا 4 هزار تومان خریداری می‌شود.

وی از ضمن انتقاد از تعویق افتادن افزایش نرخ خرید شیرخام از دامداران در ستاد تنطیم بازار، این اقدام را "کنترل تورم از جیب تولیدکننده" دانست.

مقدسی پیش بینی کرد: در صورت تاخیر در افزایش نرخ خرید شیرخام و ادامه زیان دامداران تولید شیر به زودی به گل خواهد نشست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز