خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

پیشنهاد یارانه ۶ هزار میلیارد تومانی برای تأمین کودهای کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۶۵۶

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که برای تأمین کودهای کشاورزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر بگیرد تا هم کود فسفاته و هم پتاسه با شرایط سال گذشته توزیع شود.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در نشست هم‌اندیشی با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشکلات تخصیص ارز برای تأمین نهاده‌های دامی و همچنین تغییر ارز واردات نهاده‌های زراعی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی موجب بروز برخی نارسایی‌ها در صنعت کشاورزی و دامپروری شد.

وی افزود: واردات تجهیزات پرورش ماهی در دریا تنها به ۳۵۰ میلیون دلار نیاز داشت اما با مشکلات  ارزی پیش‌آمده، پیشرفت برنامه پرورش ماهی در دریا تحت تاثیر قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که با تحریم‌ها، شرایط روز به روز  سخت‌تر می‌شود، تاکید کرد: باید این شرایط را مدیریت کنیم و امیدوارم با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی افزود: بخش کشاورزی نیازمند برنامه مدون و همت همگانی است تا مشکلات آن مرتفع شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در این زمینه به این بخش کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نگاه ما در بلندمدت به برنامه هفتم توسعه است، اذعان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تدوین برنامه هفتم توسعه در کنار مجلس خواهد بود تا برای حل مشکلات بخش کشاورزی برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تأمین ارز نهاده‌های دامی برای ما مهم‌ است، گفت: یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن دانه ذرت را به‌صورت اعتباری با فرصت سه‌ماهه آزاد کردیم، همچنین تأمین کنجاله سویا را به‌شدت پیگیری می‌کنیم و چندین کشتی هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور سفارش داده‌شده که به‌زودی در بندرها تخلیه خواهد شد.

وی ادامه داد: در تأمین نهاده‌های دامی به سمت تثبیت می‌رویم اما وضعیت ارز  مشکلاتی را بر سر راه ما قرار داده است، تصویب و پیگیری تهاتر یکی از راهکارهاست اما ما امیدواریم در تهاتر پتروشیمی به عنوان تجربه اول موفق عمل کنیم.

خاوازی با اشاره به نگرانی وزارت جهاد کشاورزی از تغییر ارز واردات کودهای کشاورزی از ارز ترجیحی به نیمایی خاطرنشان کرد: ما نگران زمان برداشت محصولات هستیم، برنامه‌ریزی کردیم تا ۲۰۰ هزار تن کود فسفاته از تولید داخل خریداری شود و برای واردات خاک فسفات نیز قرارداد بستیم که تاکنون ۶۰ هزار تن از آن واردشده است.

وی افزود: همچنین هفته آینده با مس سرچشمه هم قرارداد خواهیم بست که اسیدسولفوریک تولید کند تا مشکل کود فسفاته در کشور حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تأمین کود اوره اذعان کرد: سهمیه بخش کشاورزی از کود اوره ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که ما به دولت پیشنهاد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن را دادیم و نهایتاً دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در هیئت دولت تصویب شد.

وی افزود: تمام متخصصان تغذیه گیاه و کود را در حالت آماده‌باش قرار دادیم تا به‌محض شروع کشت گندم در استان‌ها حضور پیداکرده و مسائل تغذیه گیاه را تحت نظارت داشته باشند، ما پیگیر وضعیت کود هستیم.

خاوازی ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت این است که برای تأمین کودهای کشاورزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر بگیرد تا هم کود فسفاته و هم پتاسه با شرایط سال گذشته توزیع شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دولت پیشنهاد دادیم تا مابه‌تفاوت نرخ ارز ترجیحی و نیمایی واردات نهاده‌های دامی را به تولیدکننده یا مصرف‌کننده بدهد.

وی با اشاره به وابستگی تولید محصولات پروتئینی دامی به وادات نهاده‌ها، عنوان کرد: تولید ۱۱ میلیون تن شیر، ۲.۷ میلیون تن ماکیان، ۸۵۰هزار تن گوشت قرمز در کشور وابسته به واردات ۱۶ میلیون تن نهاده دامی است و ما به دنبال جایگزین داخلی برای ذرت و کنجاله سویای وارداتی هستیم.

وی ادامه داد: ما رتبه اول تولید قزل‌آلا در دنیا را داریم اما تخم چشم زده آن را وارد می‌کنیم، همچنین تولید میگو را از ۱۲ هزار تن به ۴۲ هزار تن رسانده‌ایم اما مولد آن وارداتی است، بنابراین برای حل اساسی این مشکل برنامه‌‌ریزی کرده‌ایم.

خاوازی تأکید کرد: امنیت غذایی و پایداری تولید بدون تولید نهاده‌های کشاورزی و دامی در داخل کشور امکان‌پذیر نیست.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سیستم جامع اطلاعات بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی سیستم جامع اطلاعات ندارد و هیچ‌کدام از فعالان ما در طول زنجیره و سیاست‌گذاران اجرایی به این اطلاعات دسترسی ندارند، یکی از برنامه‌های ما در این سال پایانی دولت این است که حداقل فاز اول این سیستم اطلاعات را راه‌اندازی کنیم، همچنین اولویت سوم من ترمیم زنجیره‌ها است.

خاوازی ابراز امیدواری کرد: با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم مشکلات بخش کشاورزی را حل‌وفصل کنیم.

در این جلسه، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مشکلات بخش نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشتند و همچنین معاونین وزارت جهاد کشاورزی هم گزارش جامعی از عملکرد حوزه مسئولیت خود ارائه دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز