خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سناریوی فروش کاغذی نفت و عبور از سد تحریم/ توسعه صنایع پایین‌دستی راهکاری بهتر از اوراق نفتی

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۵۵۷

با توجه به اینکه امکان فروش نفت را نداریم، می‌توانیم آن را پیش فروش کنیم و نقدینگی موجود در کشور را به سمت نفت ببریم و با این کار مشکل هدایت نقدینگی و تحریم نفت و خام و میعانات را تا حدی حل کنیم.

رضا بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به طرح پیش‌فروش نفت اظهار داشت: با توجه به اینکه ما امروز با تحریم‌های فروش نفت مواجه هستیم، باید با اتکا بر خلاقیت تصمیمات جدیدی بگیرد، یکی از تصمیمات که اکنون به عنوان سناریو مطرح شده پیش فروش نفت است که البته ابتدا باید ایرادات آن رفع شود.

وی افزود: عرضه نفت در بورس‌های دنیا کاغذی است و پشتوانه آن نفتی است که موجود است، قابل عرضه و خرید و فروش و امکان استفاده در پالایشگاه را دارد. پس کار درستی است اما ایراد این است که بنظر می‌رسد سازو کار آن دیده نشده است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: اگر 220 میلیون بشکه نفت عرضه شود باید دولت و شرکت ملی نفت ایران از طرف مردم آن را بفروش برسانند و منافع آن در جیب مردمی می‌رود که اقدام به خرید و فروش کرده‌اند، اما چالشی هم وجود دارد  و آن اینکه با توجه به تحریم امکان فروش به پالایشگاه‌ها نیست و باید افراد واسطه‌ای نفت را خریداری کنند و در قالب صادرات بفروشند که در حال امکانپذیر نیست، ضمن اینکه باید شفاف شود چه تعداد روز بعد فروش انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در هر حال با توجه به اینکه امکان فروش نفت را نداریم، می‌توایم آن را پیش فروش کنیم و نقدینگی موجود در کشور را به سمت نفت ببریم و با این کار مشکل هدایت نقدینگی و تحریم نفت و خام و میعانات را تا حدی حل کنیم.

بختیار تاکید کرد: یکی از قوانین راهگشا استفاده از ظرفیت مردمی در توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز است، با عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه می‌توانیم 50 تا 90 درصد را به مردم واگذار کنیم و مشکل تامین منابع را تنفس خوراک دریافت کند، در سال اول و دوم بهره‌برداری به میزان اصل و فرع سرمایه تنفس خوراک داده شود یعنی پالایشگاهی با دوره بازگشت سرمایه 10 سال است می‌تواند با تنفس خوراک در سال اول و دوم پول مردم را تسویه کند و به این شکل یک IRR مناسب به شکل 26 درصد خواهد داشت که برای مردم که منابع خود را به بازار سرمایه ببرند، جذاب است و هم اینکه خام فروشی که بعضا مورد بحث بوده را حل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راهکار بهتر از عرضه نفت در بازار سرمایه، توسعه صنایع پایین دستی با استفاده از ظرفیت مردمی است که مطالعات بسیار عمیقی هم در این رابطه انجام شده  است.

این نماینده سابق مجلس به طرح سیراف نیز اشاره و تصریح کرد: سیراف طرح خوبی به لحاظ جانمایی و دسترسی به خوراک و آب و همچنین اهداف تعریف شده است که با تامین مالی از سرمایه‌های خرد مردمی می‌توان آن را عملیاتی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز