خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تحریم‌ها تاثیری در واردات واکسن کرونا ندارد/ امکانات مالی و ارزی کافی برای خرید واکسن وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۶۸۱

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: واکسن روسى قابلیت واردات به ایران را ندارد چون فاقد تاییدیه معتبر بین المللى مثل WHO یا FDA و یا EMEA است و شرط لازم واردات محصول بیولوژیک یکى از این تاییدیه‌هاست.

ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تولید واکسن کرونا اظهار داشت: اصولاً تولید فرآورده‌های بیولوژیک بسیار حساس است چون می‌تواند آثار غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد از همین روی پیش از ورود به بازار  باید دقت لازم وجود داشته باشد.همچنین براساس قوانین ایران، پیش از واردات دارو باید تاییدیه لازم از مراجع معتبر بین‌المللی مانند EMEA اتحادیه اروپا، FDA، سازمان غذا و داروی استرالیا و ژاپن اخذ شود، البته در مورد فرآورده‌های بیولوژیک علاوه بر این تاییدیه باید در کشور تولیدکننده، یکی از کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و ژاپن مصرف شود.

وی ادامه‌‌ داد: در مورد واکسن کرونا چندین کنسرسیوم در حال کار روی آن هستند یعنی کمپانی‌های معتبر امکانات خود را روی هم گذاشته‌اند و در حال حاضر هم یک شرکت اروپایی- آمریکایی اعلام کرده تا اکتبر واکسن را وارد بازار خواهد کرد و با فرض اینکه تولید آن مجوز کارآزمایی بالینی را اخذ می‌کند، یک میلیارد دوز از آن را تولید کرده است. البته کنسرسیوم‌های دیگر در اروپا، آسیا و چین بصورت جدی در حال فعالیت و در مرحله ۲و۳ کارآزمایی تولید هستند.

ریاحی تصریح کرد: اگر همه نتایج مثبت باشد می‌توان تا پیش از سال شمسی از آن استفاده کرد. همچنین یکی از شرکت‌های هندی اعلام کرده که واکسن را با قیمت ۱۳ یا ۱۴ دلار روانه بازار خواهد کرد که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز است. در حالیکه کنسرسیوم اروپایی-آمریکایی قیمت آن را بین ۵۰ تا ۶۰ دلار اعلام کرده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در مورد تولید واکسن روسی کرونا گفت: آخرین مورد در این مورد از سوی روسیه اعلام شد که حتی بنابر اعلام آقای پوتین بر دختر ایشان نیز آزمایش شده است. اما بسیاری از سازمان‌های روسی و بین‌المللی با تردید به آن نگاه می‌کنند چون روسیه هیچ تاییدیه بین‌المللی را اخذ نکرده است. البته نباید فراموش کرد این کشور قدرت زیادی در تولید دارو ندارد حتی کشور ما در این زمینه بهتر از روسیه است.

وی ادامه داد: تا انجا که بنده اطلاع دارم، واکسن روسى قابلیت واردات به ایران را ندارد چون فاقد  تاییدیه معتبر بین المللى مثل WHO یا FDA و یا EMEA است و شرط لازم واردات محصول بیولوژیک یکى از این تاییدیه‌هاست.

ریاحی در مورد پیش فروش واکسن کرونا خاطرنشان کرد: واکسن‌هاى در حال ساخت دیگر قابل فروش نیستند که کسى پیش فروش کند اما کشورهاى ثروتمند در خود عملیات تولید سرمایه گذارى کردند و طبعا در صورت موفقیت از اولین تولید تجارى سهم خواهند گرفت که ایران چنین کارى را نکرده است. هرچند شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حال کار بر روی آن هستند.

نایب رییس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی افزود: در مورد واردات این واکسن امکانات مالی و ارزی وجود دارد، فروشنده هم سخت‌گیری نخواهد داشت و تحریم هم تاثیری بر آن ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز