خبرگزاری کار ایران

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان:

از تعهد آمریکا به هند برای استثنای بندر چابهار از تحریم‌ها نهایت استفاده را می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۰۸۸

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه حجم صادرات ایران به افغانستان 3 میلیارد دلار است، گفت: با توجه به اینکه کشور آمریکا تعهد کتبی به هند داده است مبنی بر اینکه بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها باشد، می‌توانیم از این بندر برای افزایش ترانزیت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدمهدی جوانمرد قصاب در نشست بررسی ترانزیت کشور در پنج سال گذشته با حضور فعالان این حوزه با بیان اینکه افغانستان در بحث ترانزیت با ایران در شرایط خاص قرار دارد، اظهار داشت: کشور افغانستان یک کشور محصور در خشکی است و یکی از مبادی وارداتی این کشور، ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان گفت: میزان صادرات غیرنفتی کشورمان به افغانستان 3 میلیارد یورو است و توانسته‌ایم در شرایط حاضر، بازار موجود را حفظ کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان ادامه داد: صادرات ایران به افغانستان از طریق کراچی یا بندرعباس انجام می‌شود از این رو در حال توسعه مسیر ترانزیتی چابهار به افغانستان هستیم تا جایگزین کراچی شود.

جوانمرد افزود: با توجه به اینکه کشور آمریکا تعهد کتبی به هند داده است مبنی بر اینکه بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها باشد، می‌توانیم از این بندر برای افزایش ترانزیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: افغانستان می‌تواند نقاط دسترسی به تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان برای ایران باشد.

به گزارش ایلنا، طبق گزارشات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ترانزیت ایران در طول پنج سال گذشته 3.3 میلیون تن را از دست داده است و در سال‌های 93 تا 95 بیشترین حجم ترانزیت جاده‌ای مربوط به سال 93 با 12.3 میلیون تن و کمترین آن مربوط به سال 95 با 7.8 میلیون تن بوده است. همچنین در سال 93 تعداد سفرهای کامیون‌های ترانزیتی 561 هزار بار بوده که این عدد در سال 97 به 433 هزار بار رسیده است. تمام آمارها ناشی از آن است که حجم ترانزیت کاهش و مسیرهای ترانزیتی ایران هم کوتاه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز