خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عنوان کرد:

توسعه حضور پهپادها در آسمان کشاورزی کشور/ پلاک‌گذاری تمام تراکتورها و کمباین‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۲۰۷

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه برای توسعه استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت می‌شود، افزود: ٢٠ درصد قیمت هر پهـپاد آورده فرد و ٨٠ درصد آن تسهیلات پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا، کامبیز عباسی امروز در نشست خبری با بیان اینکه توسعه به کارگیری پهپاد در بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: ۵۴ نوع پهپاد با کاربردهای متفاوت در بخش کشاورزی این طرح دیده شده است.

وی ادامه داد: کاربرد پهپادها در سم پاشی، محلول پاشی و گرده افشانی و...است.

به گفته عباسی؛ هر پهپاد توانایی سمپاشی ٥٠ تا ٧٠ هکتار مزرعه یا باغ در یک روز را دارد، ضمن اینکه میزان مصرف سم با استفاده از پهپاد کاهش قابل توجه و بهره وری بالایی دارد.

 وی اضافه کرد: با استفاده از پهپاد برای هر هکتار، تنها ٥ لیتر سم با بهره وری مطلوب مصرف می‌شود.

 عباسی با تاکید بر اینکه برای توسعه استفاده از پهپاد در کشاورزی تسهیلات پرداخت می‌شود، افزود: ٢٠ درصد قیمت هر پهـپاد آورده فرد و ٨٠ درصد آن تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی قیمت هر پهپاد را ٥٠ تا ٢٠٠ میلیون تومان عنوان کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال جاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی درج شده است، اظهار کرد: با احتساب آورده کشاورزان در مجموع در سال ۹۸، ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری شده است.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز کشور به ماشین‌آلات کشاورزی در داخل کشور تامین می‌شود. با این وجود تحریم‌ها مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.

وی از تاثیرات تحریم بر تامین ماشین‌آلات را افزایش قیمت تمام شده ماشین‌آلات عنوان کرد و گفت: تحریم‌ها موجب شده قیمت ماشین‌آلات داخلی ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش داشته باشد.

عباسی درباره آخرین وضعیت نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی نیازمند حمایت جدی است، اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت ماشین‌آلات در این حوزه باید حمایت‌های لازم انجام شود چراکه نمی‌توانیم بیشتر از این هزینه جانبی را به قیمت تمام شده تولید محصولات کشاورزی اضافه شود.

عباسی ادامه داد: به طور مثال کارخانه‌ها ۸۸ درصد به قیمت برخی از ماشین‌آلات پرتیراژ افزوده‌اند که می‌تواند قیمت محصولات پرمصرف مثل گندم را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت سوخت بر تغییر قیمت ماشین‌آلات و محصولات تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: ۹۹ درصد از سوخت ماشین‌آلات کشاورزی گازوئیل است و این سوخت تغییر قیمت نداشته و نمی‌توان مدعی بود که افزایش قیمت سوخت بر قیمت محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته باشد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی توضیح داد که تنها ۲ تا ۲.۲ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که معادل ۸ درصد از کل گازوئیل مصرفی در کشور است.

عباسی از پلاک‌گذاری تمام تراکتورها و کمباین‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی همچنین از اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای صدور کارت سوخت گازوئیل برای کشاورزان خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در استان سمنان، تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده و به زودی به سایر استانها تامین داده می‌شود. تعداد دستگاه‌هایی که صاحب پلاک شده‌اند را ۲۵۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از وزارت نفت خواست که جایگاه‌های ویژه‌ای برای سوخت‌رسانی به کشاورزان در نظر بگیرد.

عباسی همچنین در نظر گرفتن جایگاه‌های ویژه برای توزیع سوخت در سطح فروشگاه‌ها و مراکز روستایی را ضروری دانست.

وی یکی از دستاوردهای بخش مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی را مکانیزه شدن کشت و برداشت برنج عنوان کرد و افزود: طی سه سال گذشته ۶۰ تا ۷۵ درصد کاشت و برداشت برنج در کشور مکانیزاسیون شده که نتیجه آن افزایش تولید این محصول در کشور است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: پیش‌بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۸۰ درصد برنج کشور به صورت مکانیزاسیون از کاشت، داشت تا برداشت انجام شود.

عباسی درباره توسعه مکانیزاسیون در سایر محصولات کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ درصد مزارع زعفران به صورت مکانیزاسیون تولید می‌شود که دستگاه کارنده پیاز و زعفران نیز از آن جمله است. همچنین حدود ۸ تا ۱۰ درصد برداشت باغات نخیلات، زیتون و پسته به صورت مکانیزاسیون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه مکانیزاسیون در زیربخش دام، طیور و آبزیان نیز انجام شده و ما امیدواریم به زودی شاهد به کارگیری سیستم‌های نوین در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باشیم.

تدوین سند چشم‌انداز مکانیزاسیون کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در ادامه سخنان خود از تدوین سند چشم‌انداز مکانیزاسیون در کشور خبر داد که شامل تمام زیربخش‌ها شده و تا افق سال ۱۴۱۰ کامل اجرایی خواهد شد.

عباسی یادآور شد: در ابتدای دولت آقای روحانی ضریب مکانیزاسیون در کشور ۱.۲ اسب بخار در هکتار بود که اکنون به ۱.۸ اسب بخار بر هکتار افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: البته این میزان افزایش مکانیزاسیون برای ما ایده‌آل نیست و با توجه به شرایط اقلیمی کشور انتظار داریم حداقل به دو اسب بخار بر هکتار تا سال ۱۴۰۰ برسد.

به گفته وی برنامه وزارت جهاد کشاورزی رساندن میزان مکانیزاسیون به ۳ اسب بخار بر هکتار تا افق سال ۱۴۱۰ است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در پایان از برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی ایران در دی ماه جاری خبر داد و گفت: در این نمایشگاه بیش از ۲۵۰ شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله نهاده، مکانیزاسیون و... حضور خواهند داشت که در بین این شرکت‌ها شش کشور خارجی ترکیه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، لهستان و چین در نمایشگاه حضور دارند.

عباسی زمان برگزاری زمان این نمایشگاه را از ۲۴ تا ۲۷ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز