خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری در صورت بهره‌برداری از پالایشگاه جدید میعانات گازی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۵۱۳

مدیرعامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 150 میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری خارجی جذب سرمایه داشته‌ایم و تقاضا داریم از مسیر تبصره 18 تسهیلات مبلغ مناسبی با رقم 30 میلیارد تومان به ما اختصاص داده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید وارثی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پالایشگاه نفت و گاز پیروزی سال 95 افتتاح و در 16 مهرماه همان سال به دلیل آتش سوزی دچار مشکل و متوقف شد اظهار داشت: از آن زمان به بعد پالایشگاه به حالت تعطیل درآمد اما از ابتدای سال جاری به کمک مسئولین تصمیم به راه‌اندازی مجدد شد که امیدواریم با قول وزارت نفت جهت تامین خوراک در بهمن ماه باز راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه با تامین خوراک پالایش روزانه 15 هزار بشکه میعانات گازی خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر 70 درصد تجهیزات در مدار است و تا پایان خرداد سال آ‌ینده 30 درصد باقیمانده نیز وارد مدار می‌شود و ظرفیت پالایش به 50 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی عمده محصولات شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی را ال پی جی، نفتای سبک، نفت سفید و گازوئیل ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی در ادامه گفت: در مدت کوتاهی که پالایشگاه در مدار تولید بود صادرات فرآورده صورت می‌گرفت اما به دلیل ضعف ایمنی کار پالایشگاه متوقف شد اکنون با ایجاد لایه حفاظتی و ایمنی سعی در راه‌اندازه‌ مجدد پالایشگاه داریم.

وارثی در ادامه با اشاره به درخواست‌هایی جهت راه‌اندازی پالایشگاه گفت: از مسئولین امر تقاضای ما این است که تخصیص زمین صورت گیرد. اولین مشکل ما بحث ایمنی است تجهیزات پالایشگاه بسیار به هم نزدیک هستند ما نیاز به 50 هکتار زمین داریم و این در حالی است که وسعت کنونی پالایشگاه فقط 2 هکتار است. ما آماده‌ایم که تجهیزات را به صورت جزئی و کلی به محدوده اراضی‌ای که اضافه می‌شود منتقل کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت عملیاتی برای تولید و پالایش 50 هزار بشکه میعانات گازی در روز خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع زمین بحث محدودیت در مخازن است. ما اکنون برای 15 هزار بشکه میعانات پالایشی خود فقط امکان ذخیره‌سازی برای 4 روز مواد اولیه و محصول را داریم و در صورتی که ظرفیت پالایش ما افزایش یابد درخواست امکان ذخیره‌سازی بیشتری را داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه جهت ایمن‌سازی واحد در سال جاری تاکنون بیش از 150 میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاری خارجی جذب سرمایه داشته‌ایم تاکید کرد: تقاضا داریم از مسیر تبصره 18 تسهیلات مبلغ مناسبی با رقم 30 میلیارد تومان به ما اختصاص داده شود. همچنین درخواست گشایش اعتبار اسنادی ریالی جهت تخصیص 650 میلیارد تومان از بانک ملی را داریم.

وی با بیان اینکه ما بعد از اخذ پروانه بهره‌برداری توانستیم زیرساخت‌های خوبی در منطقه ایجاد کنیم افزود: امروز در این محدوده شبکه برق و گاز و فیبر نوری داریم که همه با سرمایه‌گذاری شرکت انجام شده و ابتدای بهمن‌ماه نیز شبکه گاز به بهره‌برداری خواهد رسید درخواست ما این است که وزارت صمت نسبت به بازبینی و اصلاح زیرساخت‌ها در این زمینه‌ اقدام کند. 

وی همچنین گفت: ما آمادگی داریم 10 مگاوات نیروگاه برق نیز احداث کنیم. در حال حاضر با یک شرکت سوئیسی قرارداد منعقد کرده‌ایم و درخواست ما این است که با ما قرارداد خرید تضمینی برق منعقد شود و امکان این را داریم که افزایش تولید برق را به شبکه تحویل دهیم. همچنین امکان افزایش تولید برق از 420 کیلووات ساعت به یک مگاوات را داریم.

وارثی همچنین به بحث تامین آب اشاره و تصریح کرد: علیرغم اینکه تدابیر فنی لازم برای هدر نرفتن آب و در گردش بودن سیستم تصفیه جهت استفاده در فضای سد اندیشیده شده اما تقاضای ما این است که میزان آب تخصیصی افزایش یابد که از محل حفر چاه‌های منطقه به میزان 0.2 لیتر در ثانیه قابل تامین است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صدور مجوز وجود دارد، تصریح کرد: در تاریخ 8/5/98 در جلسه‌ای که با استاندار داشتیم اعلام شد که دو ماه فرصت داریم خط انتقال گاز را احداث کنیم، از آن زمان ما اقدام کردیم اما متاسفانه تاکنون همچنان درگیر اخذ مجوز هستیم. در صورتی که گاز نباشد امکان فعالیت نخواهیم داشت.

 مدیرعامل شرکت پالایش نفت و گاز پیروزی یادآور شد: هنوز برای حفر خطوط لوله گاز و فیبر نوری مجوزهای ما متوقف مانده است.

وی با اشاره به درخواست انبار اختصاصی برای پالایشگاه تصریح کرد: قرارداد ما تحویل روزانه 1800 تن خوراک است برای دریافت این میزان خوراک باید روزانه 90 تریلی در تردد باشد و 90 تریلی نیز باید 200 کیلومتر مسیر طی کند که میعانات گازی را به مقصد افغانستان ارسال کند. بنابراین درخواست داریم که علاوه بر انبار اختصاصی، کارشناس گمرک نیز در محل پالایشگاه مستقر باشد تا از تردد روزانه 180 تریلی برای بارگیری و تخلیه جلوگیری شود.

وارثی گفت: موضوع بعدی کدگذاری و نمونه‌برداری کارگروه ستاد قاچاق کالا و ارز است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه وزارت نفت برای برداشت خوراک جرایم سنگین در نظر گرفته امیدوارم در نوبت‌دهی به لحاظ میزان تولید ما را در اولویت قرار دهد. زیرا در حال حاضر ما تنها واحدی هستیم که روزانه ظرفیت 15 هزار بشکه پالایش میعانات گازی را داریم.

وارثی همچنین از شرکت ملی پخش فرآورده‌ها خواست نسبت به تامین گازوئیل ماشین آ‌لات پالایشگاه اقدام کند.

وی با اشاره به کیفیت محصول تولیدی در پالایشگاه پیروزی تصریح کرد: در واحد شیرین سازی مرکاپتن زدایی انجام می‌شود که میزان گوگرد از 4000 پی ام ام به نیم پی ام ام کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم احداث مشعل فلر در پالایشگاه جهت حفظ ایمنی خاطرنشان کرد:‌ ما برای وارد مدار کردن واحد فلرینگ فضای مناسبی در اختیار نداریم.

وارثی با بیان اینکه در صورت افزایش ظرفیت پالایش به 50 هزار بشکه در روز 300 تریلی جهت ورود مواد اولیه و خروج فرآورده در تردد خواهد بود یادآور شد: تلاش ما این است که برای جلوگیری از این میزان تردد از مسیر خط ریل نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بنزین تولیدی پالایشگاه یورو 4 و قابل ارتقا به یورو 5 خواهد بود گفت: میزان عناصر گوگردی را به حد صفر خواهیم رساند و بنزین تولیدی ما با اکتان بالاتر از 95 است که استاندارد آن فراتر از یورو 4 و یورو 5 است.

وی ارزش تاسیسات را 600 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: صادرات 15 هزار بشکه در روز میعانات پالایش شده 300 میلیون دلار در سال ارزآوری خواهد داشت و در صورت افزایش ظرفیت به 50 هزار بشکه این رقم به حدود یک میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

پاسخ به درخواست های پالایشگاه نفت و گاز پیروزی در جلسه امروز  فرمانداری

به گزارش ایلنا، در جلسه امروز بعد ازظهر کارگروه تسهیل رفع موانع تولید، رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در فرمانداری شاهرود، مشکلات پالایشگاه نفت و گاز  پیروزی مطرح شد.

بر این اساس مقرر شد ازآنجا که برای هر ۲۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی، ۴۰ هکتار زمین نیاز است، با توجه به کروکی زمین و ارایه طرح توجیهی، تا پایان هفته آینده کمیته کارشناسی تشکیل خواهد شد تا واگذاری زمین صورت گیرد. همچنین مجوز گاز صادر شده و ابلاغ آن صورت گرفته است. در خواست افزایش حجم آب دریافتی مورد نیاز از چاه موجود نیز افزایش خواهد داشت.

حداقل های مورد نیاز نیز اگر برای انبار ۱۸۰۰ تنی تامین شود، مجوز انبار صادر خواهد شد. در زمینه تاسیس نیروگاه ۱۰ مگاواتی نیز موافقت شد تا اقدامات لازم انجام شود. سوخت مورد نیاز ماشین آلات نیز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تامین می‌شود. بانک ملی نیز از محل تبصره ۱۸ رفع موانع تولید ۳۰ میلیارد تومان تامین کند و همچنین این بانک ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار اسنادی برای وزارت نفت برای خرید خوراک ایجاد کند. این پالایشگاه به طور مستقیم ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز