خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازار نفت تحت تاثیر یک آتش بس/ اوپک گوش به فرمان جنگ تجاری

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۹۷۶

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: روسیه اکنون به عنوان بازیگر اصلی وارد عرصه شده و اعضای اصلی مثل ایران و عراق به حاشیه رفته‌اند و سعودی‌ها مجبور شده‌اند این بار را به تنهایی به دوش بکشند و بقیه کشورها هم نمی‌توانند کاری کنند چون نه تولید و نه قدرت مانور دارند.

رضا مدیر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تحولات احتمالی بازار نفت در پی تصمیمات اوپک 177 اظهار داشت: بیش از تاثیر تصمیم اوپک، آتش بس جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار تاثیرگذار است و پتانسیل تقاضا را بالا برده است.

وی افزود: تصمیمی نیم بند اوپک و کاهش نه چندان تولید از سوی سعودی‌ها اوضاع اوپک را تغییر چندانی نداد چراکه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، عربستان علاقه زیادی به درافتادن با این کشور نداشت. بنابراین تغییر عمده‌ای دیده نمی‌شود و بعید است قیمت به 70 دلار برسد.

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه اوضاع ایران هم با توجه به تحریم فروش نفت فعلا تغییر چندانی نخواهد داشت، گفت: بازار نفت دو دوتا چهارتای مشخصی دارد، برای ایران بیشتر از آنکه خود بازار نفت مهم باشد گشایش‌های بانکی، تحریم و مسائل داخلی کشور اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات داخل اوپک بیان کرد: روسیه اکنون به عنوان بازیگر اصلی وارد عرصه شده و اعضای اصلی مثل ایران و عراق به حاشیه رفته‌اند و سعودی‌ها مجبور شده‌اند این بار را به تنهایی به دوش بکشند و بقیه کشورها هم که نمی‌توانند کاری کنند چون نه تولید و نه قدرت مانور دارند. در واقع می‌توان گفت اوپک تا حدی ضعیف شده و نقش تعیین کنندگی آن کمرنگ شده است.

مدیر با بیان اینکه نقش شیل هم تا 2020 رو به افول خواهد رفت، به عرضه سهام آرامکو در تعیین سرنوشت اوپک اشاره و اظهار داشت: سعودی‌ها لازم داشتند که قیمت بالا برود تا ارزش آرامکو بالا برود اما اکنون سهام آرامکو شناور شده، در کل اکنون سعودی‌ها دو دلیل برای بالا نگه داشتن قیمت دارند یکی سهام آرامکو و دیگری تامین بودجه کشور، که فعلا هیچیک محقق نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز