خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در اتاق بازرگانی:

اگر باران نمی‌آمد مجبور به تخلیه شهر می‌شدیم/ افزایش ۱۳ درصدی حمل و نقل مترو با افزایش نرخ بنزین

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۷۱۸

شهردار تهران اظهار داشت: شب گذشته ذرات معلق در هوا به 200 پی پی ام رسید که یک حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیری باید شهر تخلیه شود و اگر باران نمی‌بارید اکنون شهر تخلیه شده بود که البته این امر ناشی از تمرکز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا صبح امروز شهردار تهران در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران حضور پیدا کرد. پیروز حناچی با حضور در میان فعالان اقتصادی استان تهران با اشاره به رشد شهری و جمعیت پایتخت گفت: رشد جمعیت داخل محدوده تهران کمتر از 2 درصد است اما این عدد به آن معنا نیست که تهران با این درصد رشد جمعیتی مواجه است بلکه شهرهای اطراف تهران بخصوص مناطقی مانند شهریار و احمدآباد مستوفی از نرخ رشد بسیار بالاتری برخوردار هستند به طوری که مطابق آخرین آمار سال گذشته نرخ رشد در شهریار 17 درصد بوده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: پس از این اقدام ما با چالش‌های جدیدی مواجه شدیم به طوری که 12 تا 13 درصد به یک باره به بار حمل و نقل عمومی در مترو اضافه شد. این در حالی است که تا قبل از افزایش قیمت بنزین مترو 16 درصد از حمل و نقل عمومی را بر عهده داشت و اکنون این رقم به 29 درصد رسیده‌اند البته زیرساخت‌های مترو نسبت به دیگر بخش‌های حمل و نقل عمومی از وضعیت بهتری برخوردار است. ما بخش‌هایی از خطوط شش و هفت را به به بهره‌برداری رسانده‌ایم و هر یکی دو ماه یک ایستگاه اضافه خواهد شد. ما اکنون با کمبود دو هزار واگن مواجه هستیم در صورت تامین این تعداد می‌توانیم خطوط را به سرخط 2.5 دقیقه‌ای برسانیم.

حناچی ادامه داد: دو سوم واگن‌‌ها در داخل کشور تولید می‌شود اما متاسفانه مشکلات منابع مالی و ارز باعث وقفه در تامین واگن‌ها شده‌اند. ما برنامه‌هایی برای تامین نقدینگی از طریق اوراق مشارکت و منابع دیگر داشتیم که این کار نیز انجام شد اما شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر روی حمل و نقل عمومی هم انداخته است.

شهردار تهران با اشاره به آلودگی هوا در روزهای اخیر گفت: شب گذشته ذرات معلق در هوا به 200 پی پی ام رسید که یک حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیری باید شهر تخلیه شود و اگر باران نمی‌بارید اکنون شهر تخلیه شده بود که البته این امر ناشی از تمرکز است. برای کنترل آ‌لودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مساله تمرکز نیز توجه ویژه‌ای شود.

شهردار تهران در خصوص بودجه خود گفت: بیش از 75 درصد بودجه شهرداری مستقیما به ساخت و ساز وابسته است برنامه ما این است که این وابستگی را به 50 درصد کاهش دهیم که برای این کار لازم است منابع جدیدی را تعریف کنیم. بر همین اساس اقداماتی صورت گرفته و لایحه‌ای که 30 سال است در دولت مانده را به جریان انداختیم. اکنون لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری آخرین مراحل خود را در مجلس طی می‌کند.

حناچی در پایان اظهار داشت: ما آمادگی داریم در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت  از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز