خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال توقف پرداخت‌های بودجه‌ای وجود دارد/ پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی بالاتر از ظرفیت اقتصاد است

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۷۰۰

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: بنابراین اتفاقی که باید بیفتد تا جلوی توقف بودجه یا اصطلاحاً توقف خزانه‌داری گرفته شود، این است که همه روش‌ها و ابزارهای درآمدی و صرفه‌جویی هزینه‌ای به کار گرفته شود.

حسین درودیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: بودجه سال آینده در معرض کسری جدی است و اگر تحقق یابد موجب اختلالات جدی خواهد شد. این اختلالات یا از جنس توقف برخی از پرداخت‌های بودجه‌ای مانند حقوق و دستمزد، بیمه سلامت، پرداخت‌های نقدی یا کمک معیشتی و یا به صورت تامین مالی از روش‌هایی مانند استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق خواهد شد که روش اول آثار منفی از حیث تورم دارد و انتشار اوراق نیز اساساً به این میزان امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بنابراین علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری که امری جدی است نیازمند این است که در همه منابع تامین درآمدی رشد معنی‌دار داشته باشیم. طرف درآمدها تقریباً به میزان زیادی قابل تحقق نیست مثلاً مولدسازی و فروش دارایی‌ها خیلی کمتر از 40 هزار میلیارد تومان می‌تواند تحقق یابد یا درآمدهای نفتی خیلی بالا در نظر گرفته شده است، درآمدهای مالیاتی نیز به نسبت ظرفیت و روند طی شده بالا است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین اتفاقی که باید بیفتد تا جلوی توقف بودجه یا اصطلاحاً توقف خزانه‌داری گرفته شود، این است که همه روش‌ها و ابزارهای درآمدی و صرفه‌جویی هزینه‌ای به کار گرفته شود. احتمالا ما باید از دادن دلار به نرخ ترجیحی به جز در موارد خیلی محدود خودداری کنیم، در دریافت مالیات؛ پایه‌ها و اشخاص جدید را تعریف کنیم یا اصلاحات نظام مالیاتی را شروع کنیم. بنابراین ما نمی‌توانیم کسری بودجه را تنها بر دوش یک بخش بگذاریم و هر بخش باید وزن خاصی را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز