خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری نسبت به مسائل شهر مسئولیت‌پذیر باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۸۵۵

در شهری که دانش‌آموزانش تجهیزات مناسب ندارند و ساختمان‌های آن ضدزلزله نیست، نباید برج میلاد ساخته شود و این دست اتفاقات تنها در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد، چرا که احساس مسئولیت نسبت به تمامی عرصه‌های اجتماعی وجود ندارد.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: مدیریت شهری ما نسبت به تمامی مسائل شهر مسئولیت‌پذیر نیست.

حسین ایمانی جاجرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که شهرداری به عنوان نهادی که وظیفه‌اش ارائه خدمات اجتماعی به مردم است، اساسا می‌تواند وارد عرصه سیاست شود و صرف بودجه در این راه چه تبعاتی برای شهر و مردم دارد، گفت: در قانون شهرداری چنین موضوعی دیده نشده است و باید توضیح بدهند که بر چه اساسی چنین هزینه‌هایی انجام شده و چنین تصمیماتی گرفته شده است چرا که منابع شهرداری حق همه مردم شهر است، پس مردم شهر حق دارند؛ بپرسند که منابع ما را چگونه هزینه می‌کنید و باید پاسخی قانونی به آن داده شود و مهم است که طرح بحثو پاسخگویی را در کدام قالب می‌خواهیم و اگر قالب قانونی را قبول نداریم، مثل برخی بحث‌ها در دولت قبلی، جلو می‌رویم اما روزی تبعات آن دامن‌گیر خواهد شد.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: اما اگر معتقدیم؛ قانون‌مداری خوب است و قانون در راس امور است، باید تصمیمات را مبتنی بر قانون بگیریم که در همه دنیا نیز به این صورت است و سازمان‌های عمومی تصمیمات خود را مبتنی بر قوانین می‌گیرند و از آن استفاده می‌کنند و ما نیز باید از شهرداری بپرسیم که بر اساس چه قانونی اقدام کرده است.

جاجرمی در خصوص تبعات چنین اقداماتی برای شهر با بیان اینکه در اینجا بحثقانونی، اقتصادی و صرفه‌های اقتصادی مطرح می‌شود؛ اظهار کرد: اگر اولویت‌های مهمی داریم؛ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و انتقاد مهمی که به نظام مدیریت شهری در ایران وجود دارد، این است که مدیریت شهری فعلی ما نسبت به تمامی مسائل شهر مسئولیت پذیر نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت مساله آموزش اظهار کرد: در فرهنگ و دین ما نیز آموزش مورد تاکید قرار گرفته است اما از اولویت‌های مدیریت شهری خارج است و معمولا شهرداری با مدارس کاری ندارد.

وی ادامه داد: در شهری که دانش‌آموزانش تجهیزات مناسب ندارند و ساختمان‌های آن ضدزلزله نیست، نباید برج میلاد ساخته شود و این دست اتفاقات تنها در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد، چرا که احساس مسئولیت نسبت به تمامی عرصه‌های اجتماعی وجود ندارد و همین سوال را باید درباره هزینه‌های اینچنینی نیز پرسید که آیا ما هیچ مساله دیگری نداشتیم که در این عرصه هزینه کردید و چه بسا اگر در بحثآموزش هزینه می‌کردید، پاسخ بهتری می‌گرفتید.

جاجرمی خاطرنشان کرد: اگر بچه‌های ما بهتر درس بخوانند، امکانات آموزشی بیشتری داشته باشند و اگر به خاطر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا صدمه ندیدیم، آن وقت مردم مقاوم‌تر، هوشیار‌تر و موقعیت‌شناس‌تر خواهند شد و می‌توانند از منافع ملی به خوبی دفاع کنند.

وی ضمن انتقاد از ورود مدیریت شهری به عرصه سیاست، اظهار کرد: اگر تنها یک جناح و یا فرد خاص را در تصمیم‌گیری‌هایمان لحاظ کنیم، مطمئن باشید؛ هر تصمیم‌گیرنده یک دست برنده دارد و یک دست بازنده که هر قدر تعداد بازندگان بیشتر باشد و برندگان کم، قطعا مشروعیت سیاست‌های ما زیر سوال می‌رود و در دراز مدت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: باید بهینه‌ترین راه را انتخاب کنیم که امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه وسایل عمومی به بحثو شور عمومی گذاشته شود و اجماع روی آن حاصل شود که اگر در دنیای امروز این کار را نکنیم با مردم فاصله خواهیم داشت و حکمرانی شهری می‌گوید؛ اجازه دهید کسانی که برایشان تصمیم گرفته می‌شود، خود نیز در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته و اظهار نظر کنند.

جاجرمی افزود: اگر نگران این هستیم که مشروعیت سیاست‌هایمان بیشتر شود و مردم آن را بپذیرند، قطعا با شعارنویسی و نصب بنر امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: حقیقت این است که در دنیای سیاست رهبرانی محبوب و موثر هستند که مردم احساس کنند، در تدوین سیاست‌ها و هدفگذاری، برای آنها نقش در نظر گرفته شده است. مانند امام خمینی که پستی در دستگاه سیاسی نداشتند، اما در جریان انقلاب رهبر بوده و مردم سیاست‌ها و سخنان وی را قبول داشتند.

جاجرمی تاکید کرد: دلیل این امر نیز آن بود که بحثبه گونه‌ای مطرح شد که همه احساس می‌کردند؛ نقش دارند، بنابراین کارهای از این دست به پیش‌بردن سیاست‌های مورد نظر ما کمکی نخواهد کرد و این نوع کار‌ها مانند اقدام تبلیغاتی برای کالاهای مصرفی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز