خبرگزاری کار ایران

طراحی سه مدل سرمایه‌گذاری برای اتصال ایران و ارمنستان/ بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و گرجستان

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۶۴۲

در اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان مقرر شد، سه مدل سرمایه‌گذاری پیشنهادی برای تکمیل بزرگراه شمال-جنوب کشور همسایه در راستای تاکید وزیر راه و شهرسازی و اتصال دو کشور تهیه شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی اولین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و زیرساخت ایران و ارمنستان به ریاست امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگانی از وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان و مسئول هماهنگی توافقنامه اوراسیا، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه‌‌آهن،‌ بانک توسعه صادرات، صندوق توسه ملی، دفتر سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برگزار شد.

ترفع در این نشست با اشاره به اهتمام دو کشور بر توسعه روابط و تکمیل زیرساخت‌های مشترک حمل‌ونقلی از جمله بزرگراه شمال-جنوب کشور ارمنستان اظهار داشت: بزرگراه شمال-جنوب ارمنستان از بعد تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است و پنجره ارتباط ایران به کشورهای عضو اوراسیا و کشور گرجستان محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها افزود: در پنج سال گذشته احداث این بزرگراه در دستور کار دو کشور قرار داشته است، اما پس از دیدار اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان، این جمع‌بندی حاصل شد که اتصال دو کشور از طریق زیربناهای حمل‌ونقل تسریع شود.

ترفع بیان داشت: امروز شاهد حضور حلقه‌های کلیدی تشکیل کنسرسیوم اجرایی از جمله بخش سرمایه‌گذاری و بانک بر سر یک میز هستیم تا به یک مدل مشترک و واحد دست‌ یابیم.

در ادامه مقرر شد، طی روزهای آینده سه مدل سرمایه گذاری پیشنهادی برای ساخت بزرگراه شمال-جنوب کشور همسایه با مشارکت بخش خصوصی، دولتی و بانک‌های داخلی برای نشست بعدی تهیه شود تا پس از جمع‌بندی و تایید وزیر راه و شهرسازی برای دولت ارمنستان ارائه شود. 

گفتنی است، روز دوازدهم ‌آبان سال جاری محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان ملاقات و در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند و تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معتبر و بانک‌های ایرانی و ارمنی را با هدف تسریع در احداث آن از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

در آن جلسه مقرر شد؛ به منظور پیگیری پروژه های فیمابین و شروع عملیات اجرایی پروژه ها، کمیته مشترک همکاری‌های زیرساختی ظرف یک ماه آینده برگزار شود.

یادآور می‌شود، پیش از آن نیز در جریان سفر رئیس جمهوری به ارمنستان و پس از دیدار با مقامات این کشور در مهرماه سال جاری، بر تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل و زیرساخت با هدف بررسی ابتکارات و امکان صادرات خدمات فنی-مهندسی، همچنین مسائل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی میان دو طرف تاکید کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز