خبرگزاری کار ایران

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

برنامه مشخص برای صنعتی شدن کشاورزی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۱۴۶

معاون زراعت وزیر جهاد کشاروزی گفت: ما به طور عمومی فاقد یک برنامه راهبردی مشخص برای صنعتی شدن کشاورزی هستیم به همین دلیل نه مصرف کننده و نه تولیدکننده در این بخش هیچ یک راضی نیستند.

به گزارش ایلنا، عباس کشاورز در جلسه با مدیرعامل و روسای تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی با موضوع کشاورزی قراردادی اظهار کرد: اگر کشاورزی قراردادی جا بیفتد صنایع پایین دستی و بالادستی هر دو منتفع شده و حرکت به سوی توسعه و تولید پایدار تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه مصرف کننده نه تولیدکننده و نه تشکل‌ها و اتحادیه‌ها راضی نیستند و هر یک با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کشاورز با تاکید بر اینکه تولید را باید تقاضا تعیین کند افزود: برای تولید در ابتدا باید تقاضا به درستی ارزیابی و معین شود که به روابط اقتصادی، سیاسی، مقررات بهداشتی، تعرفه‌ای و پایداری‌ سیاست‌گذاری‌ها نیازمند است.

وی یادآور شد: اصل اقتصاد بر تقاضا شکل می‌گیرد و ما در بخش کشاورزی به دلیل صنعتی نبودن نمی‌توانیم تقاضا را مدیریت کنیم و کشاورزان نیز هیچ گاه از بازار خود و قیمت‌ها مطمئن نیستند.

به گفته کشاورز اگر بر روی تقاضا در بخش کشاورزی بیشتر کار شود روند این صنعت بهبود خواهد یافت و کالاهای تولیدی از کیفیت بیشتری برخوردار شده و امکان توسعه صادرات و ورود به بازار رقابت بیشتر از گذشته فراهم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی در کشور ما در اندازه‌های متفاوت در حال فعالیت است افزود: تعداد کشاورزان کوچک و خرد بسیار زیاد هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و تنها به کشاورزان بزرگ توجه کرد. در این شرایط نظم دادن به تشکل‌های مرتبط با کشاورزان کوچک می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای اجرای طرح کشاورزی قراردادی گفت: در کشاورزی قراردادی در زمان امضای قرارداد بین طرفین میزان کشت و نوع محصول مشخص می‌شود به این ترتیب کشاورز هیچ گاه نگران فروش محصول، بازار و قیمت‌ها نخواهد بود.

کشاورز ضرورت اجرای کشاورزی قراردادی را در مناطقی که دو یا چند محصول دارند را بیشتر از سایر مناطق دانست و گفت: کشاورزان سرمایه‌گذارانی هستند که مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر به دنبال امنیت برای سرمایه‌گذاری خود هستند و نباید انتظار داشته باشیم دسترنج خود را با قیمتی که ما می‌خواهیم عرضه کنند.

وی اظهار کرد: در کشاورزی قراردادی تکنولوژی، روش‌های علمی، علمی و کارشناسی برای طرف‌های مقابل قرارداد اهمیت پیدا می‌کند چرا که هر طرف به دنبال سود بیشتر برای سرمایه‌گذاری خود است.

کشاورز وظیفه دولت در اجرای کشاورزی قراردادی را کمک به سرعت بخشیدن به اجرای این طرح و رفع موانع مقرراتی و بوروکراسی‌های اداری عنوان کرد.

وی گفت: خرید دولت از کشاورز نوعی واسطه‌گری محسوب می‌شود در حالی که در کشاورزی قراردادی دیگر خبری از واسطه و دلال نیست چرا که تولید کننده به صورت مستقیم به بخش صنعتی و دیگر زنجیره‌‌های تولید مرتبط می‌شود.

کشاورز با اشاره به تکرار بحران و نوسانات در محصولات کشاورزی گفت: ما سال را با بحران در بازار سیب شروع کردیم در حال حاضر با بحران در بازار چند محصول از جمله گوجه‌ فرنگی روبرو هستیم در حالی که اگر کشاورزی قراردادی و تولید بر اساس سفارش انجام می‌شد شاهد این مشکلات و بحران‌ها نبودیم.

وی اضافه کرد: کشاورزی قراردادی نوعی نظم دادن به تولید و بازار است تا شاهد معضلاتی از جمله نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی نباشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای عملی شدن کشاورزی قراردادی باید مقررات‌زدایی انجام شود، افزود: لازم است رفتارهای سیاسی خود را اصلاح کنیم و در مورد تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود دقت بیشتری داشته باشیم.

کشاورز با تاکید به اهمیت مدیریت تولید و بازار کالاهای اساسی گفت: در زمینه کالای اساسی باید مدل قراردادی آن را اجرا کنیم و تقاضا، صنایع و بخش‌های مختلف را به طور جداگانه بررسی کنیم چرا که حفظ و تداوم تولید کالای اساسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: از نظر ما تصمیم‌گیری باید از طریق تشکل‌ها باشد و بخش صنعت نیز به تشکل‌ها و تولید مرتبط شود تا بازار محصولات اساسی کشاورزی نظم پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش کشاورزی سه گروه کالایی داریم اظهار کرد: گروه اول شکر، گندم، شیر، مرغ و برنج هستند که سیاست‌های دولت در جهت صنعتی شدن آنها است.

وی ادامه داد: گروه دوم کالاهایی هستند که دولت حساسیتی بر آنها ندارد اما اگر به هر دلیلی در تولید و عرضه آنها مشکلی پیش بیاید حساسیت‌ها بالا می‌رود و دولت برای حمایت از تولید داخل ورود می‌کند رویکرد دولت به این گروه از محصولات توجه بیشتر به مصرف داخل و در نظر گرفتن صادرات است.

کشاورز گروه سوم این کالاها را میوه‌ها، سبزی و سیفی‌جات و ماکیان عنان کرد که علاوه بر عدم حسیاست دولت برای آنها نگرانی نیز ندارد.

وی تاکید کرد: با این حال گروه سوم نیز باید طرح کشاورزی قراردادی اجرا شود.

کشاورز تاکید کرد: غیر از گروه اول در گروه دوم و سوم با اضافه تولید مواجه هستیم به همین دلیل اجرای طرح کشاورزی قراردادی در آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مدیران و روسای تشکل هیات حاضر در جلسه را خطاب قرار داد و گفت: بزرگترین انتظاری که از شما داریم این است که در دو گروه دوم و سوم با اجرای کشاورزی قراردادی تولید بر اساس تقاضا را مدیریت کنیم و اینکه چگونه کشاورزان را قانع کنید تا بر اساس میزان تقاضای بازار اقدام به تولید کنند تا دچار مشکل مازاد محصول و ماندن آن بر روی زمین زراعی نشوند.

کشاوزر با تاکید بر اینکه هیچ کس از گرانفروشی مقطعی سود نبرده است افزود: باید خود را با منافع ملی هماهنگ کنید و قیمت‌ها را به سمت واقعی شدن پیش ببرید.

وی اظهار کرد: اضافه تولید باعث از دست رفتن منابع تولید و نهاده‌ها می‌شود و در نهایت سرمایه تولیدکننده را نابود می‌کند.

کشاورز در پایان سخنان خود گفت: بخش کشاورزی راهی به  جز صنعتی شدن ندارد در غیر این صورت تغییر نرخ ارز و افزایش سود صادرات نیز نمی‌تواند تضمین کننده توسعه بازار و افزایش صادرات و سودآوری برای بخش کشاورزی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز